j.f.s
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
En vägghängd utelampa med automatisk tändning. Den svarta kabeln in i stickproppen började se ut att lossna lite. Öppnade och fick se att det jag trott var en gummikabel i själva verket var en telefonkabel. iofs bara en 11w lampa men ändå.
Förra ägarens son var dessutom elektriker...
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
raveper skrev:
... Förra ägarens son var dessutom elektriker...
Det är väldigt spännande att äga ett hus där det bott en elektriker... förra ägaren till vårt hus hade just det yrket och vi har hittat många lustiga lösningar i elsystemet här :rolleyes:
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Inget direkt spännande förutom lite verktyg och ett spjut... (ett tävlingsspjut i trä)
En bekant som nu har flyttat från sitt hus gjorde en kul grej. Han bodde i huset i ca 15 år. I början av tiden när han bodde där skulle det tapetseras om. Innan omtapetsering skrev han "hjälp mig" i en blodröd färg där det fick rinna effektfullt och sedan upp med den nya tapeten...
 
  • Gilla
Saltis och 2 till
  • Laddar…
Jag har hittat lite zloty i köksskåpen. En massa gamla leksaker som var inväxta i buskar. En kartong med (tyvärr) tomma Absolut vodka flaskor. När jag grävde för mitt trädäck hittade jag en massa marksten under gräsmattan
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Strip skrev:
Det är väldigt spännande att äga ett hus där det bott en elektriker... förra ägaren till vårt hus hade just det yrket och vi har hittat många lustiga lösningar i elsystemet här :rolleyes:
Det är roligt med lustiga lösningar, men dem får ju vara godkända såklart :).
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag brukar säga att vi har en woodo-docka som föreställer den förrförra ägaren till vårt hus. Han byggde åt sig själv och struntade i det estetiska... Såga rakt å såna grejer var inte hans grej. Jag vet inte hur många nålar jag har satt in i den där dockan...
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Hmm.
Hittade 3st jordfräsar och en gräsklippare under/i en buske som kom fram på vårkanten när snön smälte, ingen fungerande...
10tal vita plastdunkar med svart kork, tyvärr tomma men med en distinkt lukt.
Flera år av egentillverkad sylt i jordkällaren, 50+ burkar.

Än så länge inget som har vart värt att ta reda på.
 
John Karlsson skrev:
...
10tal vita plastdunkar med svart kork, tyvärr tomma men med en distinkt lukt...
Skogsstjärnan :cool:

Värmland, Dalarna eller norr därom?
 
Hittade två bilbatterier under grässvålen ute i trädgården. Tog tvärstopp då jag skulle plantera en buske :)
 
När vi byggde ny altan till sommarstugan så hittade vi en gammal brännvinsflaska under den gamla altanen.
Vi stoppade i en hälsning och den ligger nu under den nybyggda altanen.

IMG_20140531_124919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo och 7 till
  • Laddar…
Väggspånet har en hel del teckningar på logementsnivå när man skrapat bort all tapet. Det mest irriterande är att samtliga VP-rör har skarvmuffar av 70-talsmodell, dvs som glider isär och rören är inte fixerade så man får tänka sig för när man trådar om. Övertapetserad telekopplingsdosa hittades av en slump när jag tapetserade om. Berberris i trädgården missade jag liksom en hel del marktäckare och buskar med sega rötter. Har massakrerat allt och det verkar inte komma upp igen.
 
Underhållande tråd detta! (y)

Får komplettera då jag glömde en sak innan:

När vi bytte köksfönstret var det ordentligt drevat i luftspalten mellan trästommen och tegelfasaden. Självklart pillade jag ut så mycket som möjligt för att undvika fuktskador (söderfasad som blir dränkt i vatten under vinterstormarna).

Bland annat bestod drevningen av ett antal 70-tals damtrosor och tubsockar.
 
Hittade denna för ett par dagar sen halvt gömd i jorden bakom förrådet
20150617_223625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte speciellt roligt eller spännande "fynd" Men när jag rev upp golvet och bjälklaget så upptäckte jag två vattenpölar. Båda två var för att de hade grävt in vatten/avlopp men skitit i att lägga tillbaka några massor...
Kan säga att bjälklaget var inte fräscht.

Och det var inte lätt att få stop på vattnet. Hade dränkpump men det bara fylldes på....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.