Ett dragblock och några rejäla reglar borde funka för att bygga ihop en stubbbrytare.

Jag skulle ändå föredra stubbfräsen. Kom ihåg att när stubben är uppbruten så har man en ful stubbe att köra bort, vilket kan vara rätt jobbigt.

Jag skulle inte dra upp en stubbe med bilen. Det kan bli dyrt.
 
Torgny Lindgrens novell är hursomhelst läsvärd
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Tar tillbaka allt jag sagt om kedjespel. Sliter just nu med äppelträdet från helvetet, har dragit av kedjan 2 gånger
 
peternicklas
tog bort 6 tallstubbar med hjälp av en grävmaskin. De har en "krok" som de använder vid nedplöjning av kabel. Väldigt effektiv mot stubbar. tog 15 minuter.
 
I förrgår sågade (för hand) och grävde samt högg bort bort en 30 år gammal gran på några timmar. Blev ju enormt svettig och trött men kroppen tyckte det var ok efter ett par välförtjänta öl igen
Dagen efter låg allt på ett släp och försvann ner i en container på återvinnings centralen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Om du ska ta bort stubben, då är det bara grävmaskin som gäller. Men om det räcker att ta bort den delen av stubben som sticker upp, då går det utmärkt med en stubbfräs, ty de fräser som regel 10-20 cm under marknivå, inte mer ;) Och funderar man på det en stund kan det kanske vara värt att gräva bort 10-20cm djupt runt stubben och såga bort den biten med motorsåg. Men det beror ju lite på hur stubben ser ut.

Att dra stubben med bilen är ingen bra idé ...

[video=youtube;bohtFnGn3Ko]https://www.youtube.com/watch?v=bohtFnGn3Ko[/video]

;)
 
Här kommer några tanksr med risk att upprepa något då jag inte läst alla inlägg..

Använd om möjligt tigersåg + billiga blad med största möjliga tänder om du ger dig på att gräva och såga rötter. Yxa, fogsvans och motorsågskedja/svärd är dyrare att ersätta och förstörs lika fort.

Sedan håller jag med föregående talare, måste du upp med hela stubben, eller skulle du "bara" kunna gräva runt några decimeter ner och kapa bort toppen på stubben och sedan fylla jord över?

De minst jobbiga alternativen är dock säkert antingen naturlig/påskyndad ruttning eller en maskin.
 
thomasx skrev:
Om du ska ta bort stubben, då är det bara grävmaskin som gäller. Men om det räcker att ta bort den delen av stubben som sticker upp, då går det utmärkt med en stubbfräs, ty de fräser som regel 10-20 cm under marknivå, inte mer ;) Och funderar man på det en stund kan det kanske vara värt att gräva bort 10-20cm djupt runt stubben och såga bort den biten med motorsåg. Men det beror ju lite på hur stubben ser ut.

Att dra stubben med bilen är ingen bra idé ...

[video=youtube;bohtFnGn3Ko]https://www.youtube.com/watch?v=bohtFnGn3Ko[/video]

;)
Låter lite märkligt, de gånger jag sett en stubbfräsare in action så har man fräst bort hela stubben, blir bara djupa rötter kvar. Har varit lika på små och jättestora träd.
 
Hur djupt har de fräst?
 
Tills det inte är någon stam/rot kvar, bara djupa rötter åt sidorna och dom blir ju kvar hur man än gör.
 
Högtryckstvätt och motorkap.
 
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd.

Har läst igenom alla inlägg men är fortfarande inte övertygad om hur jag ska göra. Jag har två små stubbar. En är ca 20 cm och i princip rutten (svajar när man trycker till lite med foten). Den andra ca 30 cm och ser stark ut.

Skulle ni rekommendera en fräsning för dryga tusenlappen eller göra ett eget försök? Äger en spade och en fogsvans, kan låna spett och (sliten) yxa. Kanske försöka ta den lilla själv och fräsa den andra? Ska bara så gräs ovanpå så behöver inte gå så djupt...
 
Träslag? Gran fixar du på en timme, andra träslag är betydligt jobbigare...men varför inte göra ett försök? Eller så skottar du jord över den och låter naturen ta hand om saken på några år.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En rutten 20 cm stubbe biter du ju av med farfars löständer..

Jag föreslår attack med yxan. Gräv upp runt lite runt stubbarna, av med tröjan, på med handskarna och anfall lungt och metodiskt med yxan ovanifrån och sen från sidan. Sakta men säkert hugger du bort bit för bit av stubben tills du inte har något material kvar över marknivå, medans du själv får ett ordentligt träningspass. Då belönar du dig med en öl och en dusch. Sen är det bara att skotta över stubben och så gräs, eller vad du nu vill ha där. Om ett decennium när träet ruttnat ihop lite under mark så fyller du på med lite toppdress för att jämna till gräsmattan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.