Vad gör man åt den här grannen?? Se bild..
Klipper ner häcken på sin sida och låter riset hänga över på vår..

Vi har dessutom en parkering där.
Han har fullt tillträde till vår tomt, vilket vi också informerat om.
Har ni någon idé?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet? Vill du ha det klippt på din sida får du göra det själv, eller ge grannen en flaska whiskey för besväret!
 
  • Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
Fråga om det är okej att du klipper häcken på din sida, erbjud dig att göra det isåfall! KOMMUNIKATION är nyckeln till mycket :) han kanske tror ni vill ha insynsskydd? Låter det därför vara.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Grannens tomt till höger? Det som växer på ens egen tomt få man ju hålla efter själv...
 
Står häcken på grannens tomt skall han se till att den inte är inne på er tomt och inkräktar. Så prata med grannen om det och försök få honom att även ta "er sida" .

Jag hade tagit de på min sida själv oavsett vad, men jag har inte ditt nick. ;)
 
Vår tomt är till höger :)
Grannen har sagt att vi får ta av överstickande grenar, men känns mest som en pik, när han skövlat busken på ena sidan men inte den som vätter mot våran :p
 
Kan ju tycka att det är ett icke-problem.
Vad i består störningen?

Det är ju inte precis så att du inte kan komma in med bilen på parkeringen och det tycks inte vara någon svårighet att gå ur/i bilen såsom det framstår på bilden. :wow:

Om nu grannen på uppmaning inte vill ta bort grenar på din sida så har du rätt att ta ner dom själv....... ;)
 
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
Det var väl inte den snyggaste syrenbusken men det enda ni kan göra är att fräsa bort det som hänger över, ingenkan tvinga grannen att såga bort resten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi har samma problem i släktens sommarstuga, med en helt förvuxen buske som hänger över vår tomt och skräpar ner. Grannen har sagt de ska klippa men gör det aldrig. Och min mamma vågar inte klippa för hon är rädd att de ska bli arga.

Rent juridiskt tror jag det är så att du ska säga till grannen att du vill att hans häck ska klippas på din sida också. Gör han inte det då så har du rätt att klippa det som hänger över på din sida.

Jag tror inte att det behöver ha varit ont uppsåt från hans sida. Han kanske inte har sett hur fult det ser ut från din sida.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Just nu är problemet noll, men om tre veckor har 50 skott tryckt ut ur de tjocka stammarna mot våra bilar :(

Vill ha lagar å regler :'(
 
Mikael_L
Står häcken precis på er tomtgräns så är skötseln av den bådas angelägenhet. Grannen klipper och fixar sin sida, du din, om ni inte kommer överens om något annat.

Är häcken helt på grannens fastighet så bör han ta hand om häckens skötsel själv, men det är i praktiken svårt att tvinga grannen till skötsel om grannen tredskas.
Då kan man informera om att man tar bort allt som skjuter över på sin egen tomt ett visst datum om inte grannen fixat det till dess. Sätt ett datum typ en vecka framåt, så har grannen haft skälig tid att fixa det. Sen är det bara att röja av hur mycket man vill fram till exakt tomtgräns.

Det var lagarna och reglerna det. :)
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Lika bra att grannen inte gör det för med tanke på hur syrenbusken är beskuren så har han ingen aning om vad han håller på med
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Eftersom grannen till och med har gett sitt medgivande till att ni klipper grenarna på eran sida så kan jag verkligen inte förstå problemet.
Sen att du ser det som en pik åt något håll får ju stå helt för dig, han kanske menar på att om Du stör dig på det så är det Du som ska lösa det (dvs klippa grenarna, vilket du har full rätt till).
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Det hela känns som ett ickeproblem eller mer som att du vill skapa problem :). Bara å gilla läget och göra det bästa av saken.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
I trådskaparens fall skulle jag bara ta bort skiten som hänger över tomtgränsen. Egentligen tycker jag frågeställningen belyser ett betydligt vidare problem. Nämligen att vi har en totalt dysfunktionell lagstiftning gällande hög vegetation i tomtgräns. Många likt TS granne verkar inte förstå att planterade buskar och träd växer i både höjd och omfång. Det är inte speciellt smart att plantera en syrenbuske i tomtgräns. Den borde vara minst två meter ifrån tomtgränsen. Sedan kan jag tycka att det är helt sjukt att det inte finns några som helst begränsningar kring hur hög vegetation man får ha på sin tomt. För staket och murar finns det begränsningar. För att inte tala om byggnader. Att däremot ha en 20 meter hög granhäck som skugger både grannens och grannens grannes tomt är helt okej. Visst är det märkligt?
 
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.