Vilket mastodontjobb!

Noterar att vi har snarlika garage. Mitt har dock en plåtsarg upptill runt taket. Planerar du att göra nåt för att få ett "modernare" snitt på garaget? Min dröm är att jämna eländet med marken och bygga ett dubbelgarage istället. Ska bara köpa ett pengaträd först...
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Vilket mastodontjobb!

Noterar att vi har snarlika garage. Mitt har dock en plåtsarg upptill runt taket. Planerar du att göra nåt för att få ett "modernare" snitt på garaget? Min dröm är att jämna eländet med marken och bygga ett dubbelgarage istället. Ska bara köpa ett pengaträd först...
Haha ja, för ett par dagar sedan var jag ganska kaxig ang detta. Nu inser jag att det är ett ganska stort projekt jag dragit igång! Men än så länge så känns det jävligt kul!

Ang garaget så har jag lite tankar. En av dem är att bara ta bort själva taksargen. Den sitter i mitt fall helt fritt från taket och tar jag bort den så bör där vara en ganska stilren pulpetstomme. Det ligger papptak på garaget som börjar bli lite slitet, så i samband med att jag byter tak så tar jag tag i resten. Går även i tankar om att bygga ut garaget med ca 8-10 kvm förråd.
 
Aha, ja, mitt är lika, att sargen är fri så att säga. Min tanke var att byta taket till ett vanligt sadeltak, men enklast är kanske att riva sargen så får man ett pulpettak på en gång. Mitt är ju innanför sargen ett låglutande pulpettak med papp som är ny sen 2007.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack detsamma!
 
L
Nybliven läsare av din tråd. Härligt när man hoppar in och kan läsa tre kvällar i streck. Nu får man väntar på nästa post som alla andra. Bygger själv (glad amatör) och har självklart planerat i huvudet för minst ett år framöver.
Gillar din reflektion om att ett nybygge sparat mycket tid, tror att det ibland kan vara fallet. Men då missar man o andra sidan alla smarta lösningar.

Är lite nyfiken på hur mycket du lagt ut så här långt?
Sedan har jag en liten önskan om att du kanske kunde ladda upp alla bilder från början, som nämnt tidigare så saknas mycket för oss nya. Kanske länka till en mapp med bilder uppladdade på exempelvis dropbox?

Tack för en grym tråd. Vi andra har nog också ambitioner men tempot är svårslaget.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Nybliven läsare av din tråd. Härligt när man hoppar in och kan läsa tre kvällar i streck. Nu får man väntar på nästa post som alla andra. Bygger själv (glad amatör) och har självklart planerat i huvudet för minst ett år framöver.
Gillar din reflektion om att ett nybygge sparat mycket tid, tror att det ibland kan vara fallet. Men då missar man o andra sidan alla smarta lösningar.

Är lite nyfiken på hur mycket du lagt ut så här långt?
Sedan har jag en liten önskan om att du kanske kunde ladda upp alla bilder från början, som nämnt tidigare så saknas mycket för oss nya. Kanske länka till en mapp med bilder uppladdade på exempelvis dropbox?

Tack för en grym tråd. Vi andra har nog också ambitioner men tempot är svårslaget.
Tja,

Kul att du hittat hit! Det börjar bli några sidor att mala sig igenom, imponerad att du gjorde det :)

Ja du, hur mycket jag lagt på bygget hittills. Jag slutade räkna för ganska länge sedan, så någon exakt siffra har jag inte. Men grovt överslaget så handlar det nog omkring 700tkr. Kök, fönster, bergvärme är bara det 400...

Men tittar jag på vad som är gjort så börjar listan bli väldigt lång nu... Det skulle vara kul att göra en detaljerad lista på allt jag har gjort på huset. Tror jag ska försöka börja på en sådan nån kväll. Spännande att se hur mycket det är.

Jag ska kolla möjligheten att tanka upp alla foton på dropbox. Skulle va kul även för mig själv att ha allt på ett ställe.


Jag har för övrigt precis varit hemma och tagit emot minigrävaren för helgen bravader. Så om orken finns så sätter jag igång med rötterna redan ikväll. Målsättningen är att på söndag kväll ha en dike som är klart för att grusa av för grunden till muren. Nästa vecka tror jag att jag tar hem en bil med 0-32 som även kan ta med sig alla stubbarna till återvinningen. 2 flugor i en smäll!
 
Själv har jag ett dokument med alla kostnader för varje projekt. Det kan vara bra att ha inför en ev försäljning. Kul att veta vad man gjort av med dessutom :)
 
Ramnemark skrev:
Själv har jag ett dokument med alla kostnader för varje projekt. Det kan vara bra att ha inför en ev försäljning. Kul att veta vad man gjort av med dessutom :)
Är det?:x
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Erik, jag tycker du ska försöka skapa en så detaljerad dokumentation som möjligt, helst en fysisk kopia och inte bara digitalt.
Dels är det kul, och kanske även i framtiden nyttigt/hjälpsamt, att ha själv för att titta tillbaka, dels så kommer det säkerligen att uppskattas av nästa ägare, eller nästnästnästa. Åtminstone om de är som mig. Tänk att få veta vad, hur och varför saker på ens hus är gjorda!
 
Det trycker jag att det är. Det är lite lättare att budgetera saker om man vet vad de faktiskt kostar :)
 
Ramnemark skrev:
Det trycker jag att det är. Det är lite lättare att budgetera saker om man vet vad de faktiskt kostar :)
Jo, jag håller med dig. Man måste hålla koll på kostnader. Men jag vet inte om det är kul att veta, snarare bra...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fel ordval kanske. Men poängen är den samma :)
 
Helt kaoptisk dag. Lilltjejen har skrikit sönder frugan och mellantjejen trotsar å bråkar. Så det har blivit en hel del avbrott. Men fick ihop ca 4 effektiva maskintimmar. Alla stubbar är uppe iallafall!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är det upprensning och förberedelse för muren som står på agendan. Just nu regnar det lite, hoppas det inte ställer till det allt för mycket. Blöt jord är ju tyngre och det är en ganska liten maskin jag hyrt...

Lite kaffe först bara :)
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Förlängt hyran en dag. Så imorgon kör jag morgonpass innan jobbet!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vallgrav vore fett! Kanske ska tänka om?
 
erik_n skrev:
Förlängt hyran en dag. Så imorgon kör jag morgonpass innan jobbet!

[bild]
Vallgrav vore fett! Kanske ska tänka om?
Det tycker jag - med krokodil! :D
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.