Förra tävlingen där man kunde vinna en kran som levererar 98-gradigt vatten avbröts då denna kran är förbjuden att ha i hemmet.

Både SvT och VVS-forum diskuterar dessa kranar men bara utifrån ett förbudsperspektiv. Man tar inte upp de viktigaste frågorna, hur mycket är det rimligt att staten bestämmer vad vi har i våra egna hem eller hur vi kan möjliggöra denna typ av produkt.

Först och främst, kranen är mycket praktisk. Vore det inte intressant att diskutera en lösning på hur vi på ett säkert sätt kan få nytta av praktiska produkter?

Vi har andra farliga saker i våra hem som t.ex. spisen eller vattenkokaren. Spisen är dock extremt nödvändig och vattenkokaren har vi vant oss vid. Men med tankegångarna som går nu lär vi inte ens kunna få chansen att lära oss hantera exempelvis en kran som ersätter vattenkokaren, då det ska förbjudas direkt av staten.

Kan man kanske tänka sig göra om regelverket på max 60 grader om kranen är tillräckligt barnsäker? Kanske en obligatorisk varningsmärkning som uppmärksammar besökare på att kranen ger kokhett vatten? Kan man gå så långt att man kan få ha en kran om man innehar licens?

Hur ser det ut i andra länder? Kommer förbudsälskande Sverige hamna efter standardmässigt då vi anser att vissa produkter är för farliga?

Jag har inget egenintresse i att dessa kranar tillåts men jag är tveksam till om det är rimligt att staten bestämmer så pass mycket över vårt eget hem.

Vad tycker ni?
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på allt annat som staten lägger sig i så är jag inte ett dugg förvånad att de lägger sig i detta. Det är bara att inse att vi i princip är omyndigförklarade av staten.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
D09
Jag personligen tycker det är bra att de inte säljs.

Av enda anledningen att barn ofta hämtar vatten själva i kranen och ett misstag där så har man svåra brännskador.
Sällan man ber barn nyttja vattenkokaren själva.

60 grader räcker nog gott för att ett barn ska bränna sig riktigt illa. 98 grader vore en katastrof..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Jag ser bara en tänkbar väg ut ur detta.
Ett förbud mot vattenkokare och spisar.
 
Jag ringde Boverket nu på morgonen angående kranen. Dagens BBR är äldre än de här kranarna, så de står ju inte specifikt med att man inte får ha en hetvattenskran. Det som står med är att man inte får installera något fast som du kan skålla dig på, såsom en hetvattenskran. Det är inte förbjudet att sälja kranarna, däremot att installera dem i bostadshus.

Jag står därmed fast vid vårt beslut att inte tävla ut en sådan kran.
 
  • Gilla
Pagno och 9 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Av enda anledningen att barn ofta hämtar vatten själva i kranen och ett misstag där så har man svåra brännskador.
Sällan man ber barn nyttja vattenkokaren själva.
Det beror ju på att det är vad vi är vana vid.
 
Detta är ju trams! Om jag vill installera en sådan så gör jag det, det har boverket inte med att göra. Sedan kan jag tycka att den var lite dyr...
Det är rätt lätt att skålla sig på vanligt varmvatten oxå :) I båten har vi 80 grader på varmvattnet och även så i sommarstugan om många är där - det räcker längre då.
 
Onödig risk att ha en sån kran, ungefär som att bygga balkongräcken som stegar eller spisar utan vältskydd i väggen.

Visst om vi alltid haft såna kranar och alla visste att det kommer kokande vatten ur den så hade vi säkert kunnat använda dom men nu när några få har det, räcker med en disträ vuxen på besök tillsammans med ett barn så kan det bli katastrof.

Har inte själv provat en.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag står därmed fast vid vårt beslut att inte tävla ut en sådan kran.
Det gör du rätt i.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Hade jag velat ha en sådan kran hade jag skitit fullständigt i vad det stod i BBR.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
"You can't fix stupid" som man säger på engelska. Folk kommer alltid att klanta sig och göra illa sig.

Tittar man på den här kranen till exempel, en meter därifrån ligger fem knivar i en låda, dessutom en sax som är väldigt kul att springa runt med.

För att inte tala om allt socker och fett som finns i kakburken och kylskåpet, hur många dör i hjärt- och kärlsjukdomar och hur många får brännskador? Kostnad för samhället?

Förbud håller väldigt sällan mot logik, utan det är populism och känsloargument som får styra när politiker bestämmer, tyvärr. Det som är mer synd, är att vi forstätter rösta på dom.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Micke_xyz skrev:
Först och främst, kranen är mycket praktisk. Vore det inte intressant att diskutera en lösning på hur vi på ett säkert sätt kan få nytta av praktiska produkter?

Vi har andra farliga saker i våra hem som t.ex. spisen eller vattenkokaren. Spisen är dock extremt nödvändig och vattenkokaren har vi vant oss vid. Men med tankegångarna som går nu lär vi inte ens kunna få chansen att lära oss hantera exempelvis en kran som ersätter vattenkokaren, då det ska förbjudas direkt av staten.

Kan man kanske tänka sig göra om regelverket på max 60 grader om kranen är tillräckligt barnsäker? Kanske en obligatorisk varningsmärkning som uppmärksammar besökare på att kranen ger kokhett vatten? Kan man gå så långt att man kan få ha en kran om man innehar licens?

Hur ser det ut i andra länder? Kommer förbudsälskande Sverige hamna efter standardmässigt då vi anser att vissa produkter är för farliga?

Jag har inget egenintresse i att dessa kranar tillåts men jag är tveksam till om det är rimligt att staten bestämmer så pass mycket över vårt eget hem.

Vad tycker ni?
Jag tycker att det är upp till tillverkarna att utveckla tillräckligt bra barnspärrar eller annat skydd så att man inte av misstag kan skålla sig på hetvattnet. De verkar ju ha gjort försök som inte har blivit tillräckligt bra.

Den här diskussionen får mig att tänka på min väninna som råkade tappa en tekanna med vatten på sin lille son. Han blev skållad och fick transplantera hud, låg länge på sjukhus. Varmvatten är inte att leka med.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Detta är ju trams! Om jag vill installera en sådan så gör jag det, det har boverket inte med att göra. Sedan kan jag tycka att den var lite dyr...
Det är rätt lätt att skålla sig på vanligt varmvatten oxå :) I båten har vi 80 grader på varmvattnet och även så i sommarstugan om många är där - det räcker längre då.
I vvb kan du ha varmare vatten, men på utgående vv-ledning ska en blandarventil finnas så man begränsar till ca 55 grader. Varmare vatten kan ge följande effekt citat:
"Tredje gradens skada förstör alla tre hudlager. Huden blir vit eller brun och känns hårdare än vanligt. Att få tredje gradens brännskada av vatten tar 1 sekund vid 65 °C, 5–10 sekunder vid 57 °C, 1,5 minut vid 52 °C och mer än 5 minuter vid 50 °C."

Något att beakta när det gäller risken med varmt vatten, samt att även ta hänsyn till är att yngre respektive äldre personer kan skadas snabbare beroende av att de har känsligare hud.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Det var ju intressant. Jag tänkte ifrågasätta säkerheten med den där typen av hetvattenkran redan som ett av de första inläggen i lotteritråden, men jag bestämde mig för att avstå. Bakgrunden är att jag tidigare har uttryckt mig klumpigt i liknande trådar, och jag har lovat ledningen att avstå från kritik.

Personligen tycker jag att den här typen av produkter skall beläggas med försäljningsförbud tills man har konstruerat en produkt med acceptabel säkerhet. Det är inte på något sätt ett olösligt problem. Här tycker jag att myndigheter skall lägga sig i.

När det gäller bygglov för skitsaker, typ att ändra från stående till liggande panel på ett hus, bör myndigheter inte lägga sig i. Men det är ju min personliga uppfattning.

Farliga saker som ser ut som ofarliga saker bör inte få säljas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
F_man skrev:
"You can't fix stupid" som man säger på engelska. Folk kommer alltid att klanta sig och göra illa sig.

Tittar man på den här kranen till exempel, en meter därifrån ligger fem knivar i en låda, dessutom en sax som är väldigt kul att springa runt med.

För att inte tala om allt socker och fett som finns i kakburken och kylskåpet, hur många dör i hjärt- och kärlsjukdomar och hur många får brännskador? Kostnad för samhället?

Förbud håller väldigt sällan mot logik, utan det är populism och känsloargument som får styra när politiker bestämmer, tyvärr. Det som är mer synd, är att vi forstätter rösta på dom.
Fast man kan ju visst fixa "stupid" med lagar och regler. Det är ju faktiskt ett av skälen till att vi har lagar över huvud taget.

Ta tex den "tramsiga" lagen om bältestvång. I Sverige så omyndigförklarade man alla vuxna människor och skapade en lag som tvingade dem att använda bilbälte, I stora delar av världen tyckte man att vuxna människor kunde ta eget ansvar och införde inga tvingande lagar. Resultatet är att Sverige har ett av världen lägsta dödstal räknat per person-kilometer.

De sista 10 åren har stora delar av världens länder insett att människor i genomsnitt är ganska korkade, envisa oh barnsliga och även de infört bältestvång så förhoppningsvis kommer dödstalen i resten av världen sänka sig till Svenska nivåer.

Samma sak gäller ju andra farliga saker i vårt vardagsliv, som petsäkra eluttag eller vattenkranar som häller ur sig kokande vatten. Vi människor är helt enkelt lite för dumma för att tänka själva så staten måste hjälpa oss. Jag är i alla fall väldigt glad och tacksam för den hjälpen.
 
  • Gilla
NetNut och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.