291 661 läst · 377 svar
292k läst
377 svar
Jajada bygger stenhus
Tja, det är nästan som mitt valv. Det är 20 cm tjockt men då har jag ingen ventilation ingjuten så då är nog mitt lite mer "överdimensionerat" . Men det är väldigt smidigt med betongkvalitet när det väl är färdigt. Inga beskymmer med placering av t.ex vattensängar (för de som vill ha) kaminen placeras där man vill och inte där förstärkningen hamnade, skulle man vilja ha/skaffa ett stort akvarium så går det att placera precis var som helt. En annorlunda öppning för trapp går alldeles utmärkt att få till hållfasthetsmässigt vilket för oss hade blivit problematiskt med ett trä bjälklag eller färdiga bjälklagselement. Det kanske inte är det mest rationella och ekonomiska alternativet men det blir hållfast när det är på plats. Plus att det ger en bra ljudisolering mellan våningsplanen och det är inte fel at få....Jajada skrev:
Jag hade ungefär 2600 tegelstenar Royal Dawn och alla är bokade till olika projekt på huset. Till väggen med nischer gick det åt cirka 800st. 1800 stenar kvar. Nästa projekt börjar här, nämligen att mura 20m2 tak i samma rum. Det kommer gå åt cirka 1250 sten ytterligare.
Först satt jag länge och exprementerade i SketchUp med olika rundningar för taket. Till slut bestämde jag mig för en kompromiss som innebär att takhöjden kommer bli cirka 1,8 ytterst och 2,34 i mitten av rummet. Efter en sväng till Derome för att komplettera med mer formmaterial började med att göra en mall och såga ut alla plywood-skivor och skruva dem på en regel 45x220
Jag monterade sedan en tunn list längs med kanten för att lättare kunna fästa råsponten. Mellan listen och regeln satte jag formreglar för att lasterna ska ligga mer på regeln än på plywooden.
Bockryggarna är 4m långa men jag fick hjälp av min bror och min svärfar för att montera dem. Vi satte dem på cc 900mm. Kollar man noga nere vid änden av bockryggarna ser man att vi la en bräda i formen när vi gjöt väggarna så att det finns ett färdigt spår i väggen där tegeltaket kommer sitta stadigt fast.
På med råspont och så var formen färdig för att börja mura på!
Först satt jag länge och exprementerade i SketchUp med olika rundningar för taket. Till slut bestämde jag mig för en kompromiss som innebär att takhöjden kommer bli cirka 1,8 ytterst och 2,34 i mitten av rummet. Efter en sväng till Derome för att komplettera med mer formmaterial började med att göra en mall och såga ut alla plywood-skivor och skruva dem på en regel 45x220
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag monterade sedan en tunn list längs med kanten för att lättare kunna fästa råsponten. Mellan listen och regeln satte jag formreglar för att lasterna ska ligga mer på regeln än på plywooden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bockryggarna är 4m långa men jag fick hjälp av min bror och min svärfar för att montera dem. Vi satte dem på cc 900mm. Kollar man noga nere vid änden av bockryggarna ser man att vi la en bräda i formen när vi gjöt väggarna så att det finns ett färdigt spår i väggen där tegeltaket kommer sitta stadigt fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På med råspont och så var formen färdig för att börja mura på!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi börjat mura taket med likadant tegel som valven (ovankant på dessa syns på bilden)
Frånluftventilen anslöt jag meden flexslang för att lättare passa in ventilen med skiftegången.
Armeringen består av två delar. Dels bi-stål (stegarmering) i vart 5:e skift och dels kramlor,i form av 8mm armeringsjärn, som jag har bockat en ändkrok på. Kramlorna hakar jag i bi-stålet mellan varannan sten. Detta ger cirka 6 kramlor/m2. Konstruktören sa att 4st skulle räcka men eftersom det blir svårt att göra om så tog jag i lite extra för säkerhets skull. Dessa kramlor kommer sedan sticka upp i betongbjälklaget och gjutas fast. att mura vanliga löpskift ger en tjocklek på halvsten och för att taket skulle blivit självbärande och hållts uppe bara av den välvda formen hade troligtvis minst helstens tjocklek på valvet behövts. Nu var det inte ens aktuellt att undersöka eftersom detta blir en billigare lösning och ger högre takhöjd i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluftventilen anslöt jag meden flexslang för att lättare passa in ventilen med skiftegången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringen består av två delar. Dels bi-stål (stegarmering) i vart 5:e skift och dels kramlor,i form av 8mm armeringsjärn, som jag har bockat en ändkrok på. Kramlorna hakar jag i bi-stålet mellan varannan sten. Detta ger cirka 6 kramlor/m2. Konstruktören sa att 4st skulle räcka men eftersom det blir svårt att göra om så tog jag i lite extra för säkerhets skull. Dessa kramlor kommer sedan sticka upp i betongbjälklaget och gjutas fast. att mura vanliga löpskift ger en tjocklek på halvsten och för att taket skulle blivit självbärande och hållts uppe bara av den välvda formen hade troligtvis minst helstens tjocklek på valvet behövts. Nu var det inte ens aktuellt att undersöka eftersom detta blir en billigare lösning och ger högre takhöjd i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag avslutar alltid varje kväll med att läsa denna tråd. Visar det sig att du lägger dig senare än mig börjar jag istället dagen med att titta i den.
Du inspirerar nog fler än du tror med dina detaljrika bilder med tillhörande kommentarer!
Du inspirerar nog fler än du tror med dina detaljrika bilder med tillhörande kommentarer!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Stort beröm! Det här är den överlägset roligaste och mest intressanta projekttråden jag har läst på forumet! Dessutom kan man inte sluta att imponeras över din kunskap och skicklighet samtidigt som det blir jävligt smakfullt!
Tack för fina kommentarer!
För att fylla ut utrymmet mellan tegeltak och betongbjälklag började jag klyva och passa in cellplast som vi hade gott om. Detta var ytterligt jobbigt, rätt vinkel, rätt bredd och hål på rätt ställe för armeringskramlorna. Nej, en tur till Derome och inhandling av en pall leca-kulor fick det bli istället. Det är fortfarande en försumbar vikt det handlar om. Densiteten på fraktionen 12-20mm är cirka 260kg/m3 så med de 25 säckarna som gick åt handlar det bara om en tillkommande vikt på 325kg för hela valvet.
Spiroröret för för friskluftsintag till kakelugn. och går i 90grader rätt ut genom betongväggen och under plattan på mark för plan 1, vilket gör att den inte är synlig i källarrummet.
Avjämnat med planlaser.
Till sist lade jag en 50mm cellplastskiva på över hela kalaset för att slippa takvärme i rummet. Det återstår att se hur stort problemet med takvärme är i huset eftersom bjälklagen inte är isolerade neråt någonstans och all golvvärme är ingjuten. Men i alla rum utom detta skulle det gå att isolera i efterhand och då sänka taket med kanske 45mm + gips. Tegeltaket hade man ju fått riva om man hade behövt isolera det i efterhand, så återigen vara på den säkra sidan.
Förresten. Vad tycker ni att vi skall ha tegelrummet i källaren till?
Biljard, Whiskey och cigarrer?
Man Cave?
Hobbyrum?
Vinkällare?
Kontor?
Hemmabio?
Kom med förslag!
För att fylla ut utrymmet mellan tegeltak och betongbjälklag började jag klyva och passa in cellplast som vi hade gott om. Detta var ytterligt jobbigt, rätt vinkel, rätt bredd och hål på rätt ställe för armeringskramlorna. Nej, en tur till Derome och inhandling av en pall leca-kulor fick det bli istället. Det är fortfarande en försumbar vikt det handlar om. Densiteten på fraktionen 12-20mm är cirka 260kg/m3 så med de 25 säckarna som gick åt handlar det bara om en tillkommande vikt på 325kg för hela valvet.
Spiroröret för för friskluftsintag till kakelugn. och går i 90grader rätt ut genom betongväggen och under plattan på mark för plan 1, vilket gör att den inte är synlig i källarrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avjämnat med planlaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist lade jag en 50mm cellplastskiva på över hela kalaset för att slippa takvärme i rummet. Det återstår att se hur stort problemet med takvärme är i huset eftersom bjälklagen inte är isolerade neråt någonstans och all golvvärme är ingjuten. Men i alla rum utom detta skulle det gå att isolera i efterhand och då sänka taket med kanske 45mm + gips. Tegeltaket hade man ju fått riva om man hade behövt isolera det i efterhand, så återigen vara på den säkra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten. Vad tycker ni att vi skall ha tegelrummet i källaren till?
Biljard, Whiskey och cigarrer?
Man Cave?
Hobbyrum?
Vinkällare?
Kontor?
Hemmabio?
Kom med förslag!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bara det inte blir en krypta när du har slitit ihjäl dig
Glöm inte lite vilopauser då och då, eller helst ofta.
Glöm inte lite vilopauser då och då, eller helst ofta.
Vi bestämde oss innan vi började bygga att ha söndagen som vilodag. Det kliar verkligen i fingrarna på söndagar att bygga men för familjens skull så är det nog bra att hålla bygget till sex dagar. Som du säger är det viktigt med vila och förutom för återhämtning och familj så tror jag att det blir färre fel. I sex dagar bygger vi och på den sjunde tänker man på det. (Förlåt, låter nästan som konfirmationsundervisning )KnockOnWood skrev: