catalyst skrev:
4k UHDTV - On January 6, 2013, the NHK announced that Super Hi-Vision satellite broadcasts could begin in Japan in 2016. ([länk])
Man kan säga att fiber alltid kommer att ligga före i utveckling och mottagning av all datatrafik och TV from nu.
Först länkar och information om hur fantastiskt 4k och 8k UHDTV där det klart framgår att de enda som har planer på att sända UHDTV är distributörer som sänder via satellit eller markbunden digital-TV för att i meningen efter säga att fiber alltid kommer att ligga före i utveckling och mottagning av TV från och med nu?

Fiber är ett fantastiskt medium för att sända digitala strömmar och för datatrafik är det oslagbart men för TV är det annorlunda.

Via satellit (och markbunden digitalTV) kan du skicka en ström och sedan låta 1, tusentals eller miljontals ta emot samma ström utan att kvalitén försämras. Att skicka bild och ljud via internet är en helt annan teknik. Den dag majoriteten sitter och tittar på strömmad TV (live eller inte) i UHDTV över internet kommer det kära nätet gå på knäna. Det spelar ingen roll vad själva fibern levererar...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Lite märklig diskussion...

De som pratar om det estetiska det vill säga, det fula med antenner och paraboler kan snabbt tänka om. Det finns massor med nya lösningar med digitala antenner som snarare ser ut som små plastlådor än skrymmande antenner. Man kan ofta bygga in dem i vindsutrymmen och liknande så vi lämnar just det... Där handlar det bara om kreativitet!

Att sen sätta sig i monopolhänder (fiber) är inte heller så smart. Som nämnts tidigare passar fiber sällsynt illa för massdistribuerade tv-sändningar.

Rent ekonomiskt är det inte heller särskilt förmånligt. Som systemet är upplagt idag premieras inte gamla kunder. Istället är det bästa att samma dag som tecknandet av ett abonnemang, att säga upp detsamma. Nytecknandet är istället det som ger fördelar med ofta ett antal fria månader osv. Så vad som ger bästa ekonomin beror på hur varje familj ser på tv. Vilka program man är intresserad av och så vidare.

Tv genom fiber har även andra nackdelar för de som vill ha fler än en TV att titta på i hemmet (kan kosta dubbelt för varje extra tv). Även för de som har sommarställe och vill flytta med sitt abonnemang under helger och semester lär få problem med att ta med sin fiber...

Till detta kommer ändringar i framtida förutsättningar och prisfilosofi. Se bara hur mobilt bredband har ändrats de sista fem åren. I början fritt och obegränsat sen när alla ville ha mycket via smarta mobiler hamnade vi samtliga med begränsade abonnemang. Hur lång tid kommer det att ta innan kostnaden för internet via fiber blir baserat på användning? Inte så kul att vara hänvisad till SVTPlay då kanske...?

För att ge ett, kanske extremt exempel från mig själv...

Vi bor i villa. Vi har parabol, markantenn och fiber. Vi har tre sovrum med tv plus gästrum. Ett allrum med TV och ett biorum med tv och projektor. Till det en mediaserver som innehåller fyra mottagare för marknätet och två för Satellit. Varje TV är kopplat till Cat6 och Antenn. Med hjälp av kortdelare har vi bara ett Boxer-abonnemang, men ser alla kanaler i varje rum. Satellit-abbonnemang har kommit och gått genom åren och även andra lösningar... Just nu har vi endast ett antal hundra frikanaler via parabolen!
Har fiber tv endast för Viasat golf och Sport där dessa kanaler dumpas RF-modulerat via antennätet. Inte bästa bild men garanterat sevärt och på alla burkar och framför allt ett billigt sätt att kunna dela. Vill man se i HD blir det i biorummet direkt från boxen samt via nätet via HDMI-extendrar (se nedan).

Till det har vi ett tvillingkort som vi använder på vårt sommarställe, i båten och ibland på vinterveckan i fjällen.

Vi betalar aldrig mer än 500/kr i månaden för detta och har ett flexibelt tv tittande och kommer aldrig att sätta oss i händerna på en enskild leverantör.

Att sen telefonkoppar är borta (men anslutning kvar till huset) är självklart men att vara rädd för ledningar är löjligt. Möjligen blir det lite jobb att få till det snyggt men det är det värt. Utnyttja alla kanaler och golv- och taklister så går det mesta att dölja. Har en äkta hälft som har skapat viss motivation... :)

Även HDMI går att skicka långväga genom Cat6 kabel idag med enkla och hyfsat billiga adaptrar och kan vara värt att fundera över tillsammans med en HDMI-switch.

Att vi i vår familj är på ena sidan av skalan och en singel-hen i en lägenhet med endast en TV är på andra sidan. Men nu var ju trådskaparen boende i ett hus och troligen då med familj och barn där fler TV apparater kan bli aktuellt.

Så ett svar fungerar ju inte för alla då vi har olika behov. Men att rekommendera någon att självmant måla in sig i ett hörn känns ju inte så välöverlagt...

Nog sagt!
 
  • Gilla
hal och 8 till
  • Laddar…
helder skrev:
Fast telefon SKA :sly: fungera oberoende av elförsörjningen!
Det är så det ska vara uppbyggt och kunna användas när inget annat funkar (då används förstås en trådbunden telefon som inte är beroende av extern el).
Visserligen ska det funka med telefon i kopparledning oavsett elförsörjning, men backupbatterierna i våra telestationer klarar ofta bara sex timmar, sedan slocknar dom med.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kan du föreslå ett eller några alternativ via fiber?
 
Jag kan inte se att någon har kommenterat säljvärdet i att ha det kvar. Vad jag kan se så har TS inga direkta behov av att bli av med kablarna, tex för att dra annat i rören. Om man håller möjligheten öppen att han kan komma att vilja sälja inom rimlig tid, så kan det mycket väl vara en nackdel att "gamla" uttag och kablar är bortsopade. Så jag skulle aldrig ta bort kablage för skojs skull.
 
Jag tycker att man ska behålla TV-nätet eftersom det ger valfrihet. Marksänd TV erbjuder det billigaste alternativet (0 kr för det fria utbudet), och även olika programpaket som kanske passar dig bättre än det som finns att välja på hos innehållsleverantörerna i fibernätet.

IP-TV kostar oftast extra. Det är krypteringsavgifter, abbonemang för att kolla SVT HD, extra kortavgifter om man vill ha TV i fler rum, faktureringsavgifter, etc.

Även om du inte vill ha marksänd TV nu så behåll åtminstånde nätet. Takantennen kan man plocka ner om den stör.

Telenätet kan man ofta uppgradera till cat6-nät om man tänker till lite på topologin och sätter switchar på rätt ställen.
 
pelpet skrev:
IP-TV kostar oftast extra. Det är krypteringsavgifter, abbonemang för att kolla SVT HD, extra kortavgifter om man vill ha TV i fler rum, faktureringsavgifter, etc.
Viasat har så många olika avgifter att de själva inte håller koll på det. För oss blev det mycket dyrare med Visat och IPTV än lokal kabeltv. Vi har 2 TV apparater och betalar för mycket i förhållande till vad vi får. Tyvärr är vi bunda till Viasat i 2 år.
 
Behåll antennkablar och uttag. Kan hända att du inte vill ha IPTV utan köpa t.ex. Boxer eller vanlig gratis marksänd TV. Tar du bort uttagen så har du begränsat dig själv.
Teleuttagen/telerören har jag själv använt till att dra Cat5 kabel i för nätverk. När jag läste på lite om nätverk så rekommenderade man inte att dra antennkabel och nätverkskabel i samma VP rör, då det finns risk för överhörning.
Cat 6 är styvare och tjockare. Den kunde inte jag få plats med i mina rör.
 
Redigerat:
Och sen så köpte jag en ECO plus DECT som hemmatelefonen med tre Handsets. Då kan man i princip skippa alla telejack och bara ha Basstationen direkt på SIP-ATA boxen.
 
S
Okej okej, jag börjar hålla med om att man kanske ska spara lite. Det låter rimligt. Men då en lite mer teknisk fråga; huset är översållat med antennuttag, kan jag ta bort några utan att det påverkar de andra? Jag har förstått det så men kanske har jag fel? I så fall kan jag plocka bort en tre-fyra uttag och behålla i vardagsrum osv!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
harry73
Det beror på hur de är koplade, seriellt eller parallellt
 
Om uttagen är kopplade i en slinga så kan du alltid skarva ihop kablarna bakom och sätta ett vanligt doslock över dosan. Eller helt enkelt bara ta bort själva uttaget och skarva ihop kablarna först den dag som du vill börja använda nätet igen.

Hemtelefonin kan du som sagt köra trådlöst med DECT. Dect är standardiserat, billigt och har bra räckvidd och det finns inga praktiska nackdelar jämfört med trådade telefoner.
 
jtl skrev:
Först länkar och information om hur fantastiskt 4k och 8k UHDTV där det klart framgår att de enda som har planer på att sända UHDTV är distributörer som sänder via satellit eller markbunden digital-TV för att i meningen efter säga att fiber alltid kommer att ligga före i utveckling och mottagning av TV från och med nu?

Fiber är ett fantastiskt medium för att sända digitala strömmar och för datatrafik är det oslagbart men för TV är det annorlunda.

Via satellit (och markbunden digitalTV) kan du skicka en ström och sedan låta 1, tusentals eller miljontals ta emot samma ström utan att kvalitén försämras. Att skicka bild och ljud via internet är en helt annan teknik. Den dag majoriteten sitter och tittar på strömmad TV (live eller inte) i UHDTV över internet kommer det kära nätet gå på knäna. Det spelar ingen roll vad själva fibern levererar...
Man får ju vänta några år innan man kommer så långt. Men när det gäller marksänd tv så har vi ett generationsskifte på gång om ca 10 år när dagens marksända tv mer kommer att gå över till vad vi idag populärt kallar vid 5G, men som egentligen både är en del gamla men även nya tekniker.

En stor skillnad är dock att man kommer att få möjlighet att köra strömmad 8K UHDTV via radionät där man från en sändare i närområdet kan distribuera strömmar till tiotusentals tv-apparater samtidigt. Längre avstånd kan använda andra frekvenser (bland annat dagens tv-band) och lägre upplösning.
TV-apparater kommer att ha inbyggda antenner, men för att få max upplösning så kommer externa antenner att krävas, och dessa kommer att anslutas med vanlig nätverkskabel så de gamla antennkablarna blir överflödiga. Likaså de fiberkablar man man skaffar idag.
 
harry73
c_olsson skrev:
TV-apparater kommer att ha inbyggda antenner, men för att få max upplösning så kommer externa antenner att krävas, och dessa kommer att anslutas med vanlig nätverkskabel så de gamla antennkablarna blir överflödiga. Likaså de fiberkablar man man skaffar idag.
nu har du övertygat mig. Ikväll monterar jag ner parabolen, och ta bort alla kablar. Framtiden is coming ;)
 
stefan991 skrev:
Nu har vi fiber installerat och jag funderar vad jag ska göra med alla gamla TV-uttag osv. Jag vill bara upp på taket och ta ned den gamla antennen klippa alla kablar, ta bort alla uttag och göra snyggt.
Är det vettigt eller dumt? Jag lär ju aldrig mer behöva dom...
Go for it. Vem tittar på linjär tv nu för tiden? Inte någon i vår familj i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.