Jag har haft elektrikern här, ska dra in en stor 5-ledare till en spis, en sån där tjock svart sak, ty 18 mm i diameter. Vi har kommit fram till en bra väg att dra ledningen, jag ska borra lite hål och mäta upp hur lång kabel som behövs så fixar han resten. Nu funderar jag på om jag kan fräsa in ledningen sista biten? Det är en lecablock.vägg. Fräsa in fixar jag, men jag funderar på vad som är OK att göra sen? kan man bara knö in ledningen och spackla över eller måste den gå i nåt rör eller så? På måndag kan jag ju ringa elektrikern och fråga, men helst vill jag kunna fräsa i helgen.
 
Det går bra att putsa in kabeln direkt om du vill. Även om du lägger den i rör så blir den antagligen svår att byta om det någonsin skulle bli aktuellt. Passa på då också, om det passar, att hugga ut ett hål för en dosa som kabeln kan avslutas i, och där en infällt perilexuttag kan monteras. När man fixerar en kabel i väggen på detta sätt ska du följa rummets linjer, dvs vågrätt eller lodrätt, och lämpligen rakt mot platsen där uttaget kommer att placeras. Man ska kunna lista ut var kabeln går för att undvika skruvar genom den senare.
 
När jag gjorde samma sak så fräste jag in 20mm rör,
Sen drog elektrikern 2,5 i detta rör. Jag ser inga problem att byta om det skulle bli aktuellt.
Det viktigaste är dock att ta hand om allt damm som blir.
Hammare och "spett" kan vara en alternativ metod.
 
Tack för svar!

Det blir nog kombination av sänksåg och huggmejsel (fick med en diamantklinga till beg. sänksåg som jag aldrig nånsin fått användning av. Äntligen! :)) . Sänksågen tar det mesta dammet. Vinkelslipen låter jag nog bli, har lärt mig den hårda och dammiga vägen.

En bit måste jag använda mig av kabel eftersom den ska gå utomhus en bit, men från ett nytt proppskåp som kommer sitta i garaget vägg i vägg kan man ju dra rör. Bra tips

Dosa för Perilex ja, tack för tipset. En sån här typ? http://www.elgrossisten.se/kopplingsdosa-spis-ted-26mm.html Måste kolla upp hur stor en sån kan tänkas vara, ser ut som man för bila upp en del av väggen. Om man ska ha utanpåliggande, då behövs väl i alla fall en dosa bakom väl?
 
Redigerat:
Tips: Om du tror att det kan bli aktuellt med separat häll och ugn någon gång så bila in en vanlig apparatdosa bredvid med rör emellan dosorna.
 
Jag har kört spår med en Fein och vanligt träblad. Jag har hållit dammsugarmunstycket mot sågen och det dammar knappt något alls. Klart sänksågen går snabbare men kommer att damma något vettlöst.
Sen bara stämjärn och knacka...
 
Det som är knökigt är hörnen där kabeln ska gå runt. Kabeln brukar ha en större böjradie än man tror så där behöver du hugga extra djupt. Vinkelslip går som i smör men dammar infernaliskt.
Men varför 18 mm diameter? Kan du inte använda EKLK 5g2.5 ? Hos Classe har den 13.5 mm diameter.
 
Ja kabelvalet är lite ???
Har för mej att EKKJ 4x2,5+2,5 är 15mm
så jag undrar vad det är för kabel din elektriker valt.
Det finns lämplig kabel med mindre diameter.
Men är det en kortare sträcka så är det inte så stor skillnad på spårningsarbetet.
tänk dock på att ta ut eventuella böjar så det inte blir för snäv böjradie.

Ett billigt stämjärn och hammare kan man använda för att ta upp ett hål för en dosa.
gipsputs eller traditionell puts kan du använda för att pusta fast dosan och över kabeln
 
Den grova kabeln beror nog på att den delvis ska gå utomhus. Men inte hela vägen. Från huvudsäkringarna till nytt proppskåp i garaget kommer den att gå ute. Därifrån går den i ouppvärmt garage, genom en vägg och sedan inomhus. Antar att det räcker att ha grövre kabel fram till nya proppskåpet i garaget? Resten i ett 20 mm rör, det borde väl rymma 5 st 2,5-or.

Sen funderar jag på köksfläkten… kan man skarva på den från samma dosa som spiskontakten sitter i. Antar att den vill ha en egen propp i garaget då? Och sen kom jag på att jag nog vill ha en takbelysning, skulle tro att en lampkontakt på väggen och en brytare på väggskivan/stänkskyddet blir enklast (trist att fräsa in i betongtaket, kommer aldrig att bli snyggt). Äh, jag lägger in en bild istället. Taklapan är inte med, men det blir nåt slags spotlist.

Kök-el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.S. Jag har en gammal gummikabel som inte används, rund trefaskontakt i ena änden, avklippt i andra. 5x2,5 gummikabel. Skulle tippa på att den kommer från en maskin. Rätt lång, säkert 20 meter. Kan man använda sån kabel för fast installation, som delvis går ute? Inte för att jag är så snål (fast det är jag) utan mest för att få nån användning av kabeln. D.S.
 
Kabeln behöver inte vara grövre bara för att den går utomhus en bit. En EKK skulle gå lika bra som t.ex en jordkabel som N1XV. Varför så grov? Med tanke på dina andra frågor kanske din elektriker har för avsikt att montera en elcentral i köket? Spisgruppen bör endast gå till häll och ugn. Ett kök brukar behöva 3-5 enfasgrupper utöver det. Gummikabel brukar man inte använda för fast installation.
 
KungAnka skrev:
P.S. Jag har en gammal gummikabel som inte används, rund trefaskontakt i ena änden, avklippt i andra. 5x2,5 gummikabel. Skulle tippa på att den kommer från en maskin. Rätt lång, säkert 20 meter. Kan man använda sån kabel för fast installation, som delvis går ute? Inte för att jag är så snål (fast det är jag) utan mest för att få nån användning av kabeln. D.S.
Den kabeln ska du inte använda till ditt tänkta ändamål. (lägga dolt i lättbetong vägg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.