Jag har köpt ett hus i närförort till Stockholm. Skulle behöva hjälp räkna på väggar att ta bort etc. Få in mer ljus på något sätt. PM:a gärna!
 
Jag har ritat en friggebod i SketchUp som du kan få titta på om du vill? Den skall stå på en befintlig betongplatta som är 5,4m x 2,4m.

Skicka PM om du är intresserad.
 
huggan skrev:
AutoCad Architecture 2016
Bara av nyfikenhet: Vad är skillnaden mellan den miljön och ARCHICAD?
Eller är det kanske i stort sett identiska program?

Mitt hus ritades i Archicad, men till t. ex. ue skickade vi ju vanliga dwg-filer.

Jag vill absolut inte förolämpa dig, men mitt enda återstående,
ej påbörjade projekt är ett hönshus ca 2,4 x 3,6 m.
Har köpt i stort sett allt material, men tänkt bygga utan ritning. Jag jobbar gärna, och löser problem, visuellt efter hand som jag möter dem. Vilket tyvärr inte alltid går så fort.
Men du vill väl inte rita ett hönshus :confused:

I vart fall önskar jag dig lycka till med studierna, Huggan!
Det borde ju vara en framtidsbransch med tanke på den bostadsbrist vi har idag.
 
KnockOnWood skrev:
Bara av nyfikenhet: Vad är skillnaden mellan den miljön och ARCHICAD?
Eller är det kanske i stort sett identiska program?

Mitt hus ritades i Archicad, men till t. ex. ue skickade vi ju vanliga dwg-filer.

Jag vill absolut inte förolämpa dig, men mitt enda återstående,
ej påbörjade projekt är ett hönshus ca 2,4 x 3,6 m.
Har köpt i stort sett allt material, men tänkt bygga utan ritning. Jag jobbar gärna, och löser problem, visuellt efter hand som jag möter dem. Vilket tyvärr inte alltid går så fort.
Men du vill väl inte rita ett hönshus :confused:

I vart fall önskar jag dig lycka till med studierna, Huggan!
Det borde ju vara en framtidsbransch med tanke på den bostadsbrist vi har idag.
Har inte använt archicad men tittar jag på filmer på youtube ser det ganska likt autocads program.
 
Jag fick inte med några ritningar när jag köpte vårt hus. Jag har tagit ut (PDF) det som finns hos kommunen. Är det intressant får du gärna rita rita dessa. Det är en tvåplansvilla på 170 kvm, halva byggt 1939 och halva på 70-talet.
 
Jag vill gärna ha hjälp att rita en planritning och rita in en vedspis, ska göra en bygganmälan för att installera vedspis. Har originalritningar på huset som du kan utgå ifrån. Skulle varit till stor hjälp för mig! :)
 
Klicka skrev:
Jag har ritat en friggebod i SketchUp som du kan få titta på om du vill? Den skall stå på en befintlig betongplatta som är 5,4m x 2,4m.

Skicka PM om du är intresserad.
Jag har missat att detta inlägg kanske var till mig. Jag har egentligen konstruktionen klar för mig men det skadar ju inte att få lite friska ideer. Skickar ett pm.
 
KnockOnWood skrev:
Bara av nyfikenhet: Vad är skillnaden mellan den miljön och ARCHICAD?
Eller är det kanske i stort sett identiska program?

Mitt hus ritades i Archicad, men till t. ex. ue skickade vi ju vanliga dwg-filer.
ArchiCAD är ett BIM-baserat 3d program med möjlighet att exportera DWG-filer. Autocad är ett 2D CAD program för ritningar osv. Autocad ägs av Graphisoft som även gjort Revit, vilket är deras motsvarighet av ArchiCAD.

I ArchiCAD och Revit kan du alltså projektera ett helt hus från början till slut och få ut alla planer, sektioner osv. medan i AutoCAD måste du rita upp allting själv så att säga. Sektioner, fasader osv. är inte kopplade till varandra och uppdateras när du ritar om en del som i ArchiCAD och Revit.

Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ArkErik skrev:
...
Hoppas du förstår vad jag menar :)
Tack, det var en utmärkt förklaring som var lätt att förstå!

Men varför jobbar t.ex. Huggan då med AutoCAD, när det finns så mycket bättre program?
 
Jag tar gärna emot hjälp. Ska göra en utbyggnad på vår 50talshus som faller in under atterfallsregel 15 kvm o bygganmälan.. Har skissat och har ganska klart för mig, inget avancerat..
 
KnockOnWood skrev:
Tack, det var en utmärkt förklaring som var lätt att förstå!

Men varför jobbar t.ex. Huggan då med AutoCAD, när det finns så mycket bättre program?
Jag har även Revit men har inte kommit så långt i det så jag känner mig säker än. Dock kan man alltid öppna ritningarna från autocad i revit.
 
KnockOnWood skrev:
Tack, det var en utmärkt förklaring som var lätt att förstå!

Men varför jobbar t.ex. Huggan då med AutoCAD, när det finns så mycket bättre program?
Vet inte, jag kombinerar båda programmet då jag tycker att man kan få till mycket snyggare ritningar i AutoCAD iom. att man direkt drar linjerna och inte bara dirigerar som i ArchiCAD. Sparar alltså ut DWGer från ArchiCAD när jag är "klar" och efterarbetar i AutoCAD för att få till de schyssta.
 
ArkErik skrev:
Snip> Autocad ägs av Graphisoft som även gjort Revit, vilket är deras motsvarighet av ArchiCAD.
Jag kanske är petig, men:
Det är ArchiCAD som ägs av Graphisoft i Ungern. AutoCAD ägs av amerikanska Autodesk.
 
Thordh skrev:
Jag kanske är petig, men:
Det är ArchiCAD som ägs av Graphisoft i Ungern. AutoCAD ägs av amerikanska Autodesk.
Du har helt rätt, gick lite fort där :)
 
ArkErik skrev:
... :)
Intressant användarnamn i sammanhanget.
Är du båtbyggare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.