Hade du några bilder EndZone? :)
 
Ursäkta, kommer på PM snart!
 
Uppdaterar min tråd lite.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättade ju och sedan skulle man stryka på nytt ytakydd. Tvättade tydligen för hårt på mina tidigare bilder för ytskyddet släppte på stora delar. Det kommer kanske jämna ut sig men jag ville se lite hur det ger sig så jag strök några brädor.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela fasaden under fönstren är tvättad.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det funkade ganska bra att tvätta med ångtvätt. Ett jäkla jobb. Blev ju inte så tjusigt med ett nytt lager ytskydd på.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är hårt tvättat med rotborste. Svårt att få det renare. Och det är klart att när fasaden suttit i 10 år så syns väl inte dessa fläckar.

Smutsen släpper helt klart lättare där sioon har verkat längre och kommit längre i processen. Men det här känns bara jobbigt just nu. Med tanke på att fasaden är hyvlad med (vilket är tjusigt i sig) så vet jag inte riktigt vad som biter bra på det om man skulle ta en annan behandling.
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en provbräda som blivit över som jag behandlat med en pigmenterad sioo som jag fått från dem. Denna provbit var fullt genomgången av sioo. Tvättade den med alkaliskt rengöring för att ytskyddet skulle släppa för att sedan behandla den 3 ggr. Syns inte så tydligt på bilden men ser helt ok ut. De mörkare partierna är Auson Trätjära som jag började göra lite provbitar med i vintras för att se hur det ter sig. Det verkar kunna bita rätt bra på även hyvlad yta om det nu skulle bli så.

Följetången fortsätter...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att ta några kort när det regnar. Man ser klart och tydligt här där jag tvättat en bit in på några brädor mot balkongdörren. Brädan längst ner har jag strykit en gång med sioo woodprotection senaste ytskydd. 1 strykning. Vattnet tränger ju inte in lika lätt där. Denna sida är också den som är längst in i processen (södergavel)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom balkongen inte är färdig på insidan så har jag tvättat bort det gamla ytskyddet på några brädbitar och lagt på sioos gråpigmenterade för att testa lite. Just denna del får inte varken vatten eller sol på sig som övriga fasaden.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när det är torrt. Man ser vilka brädbitar jag tvättat. Mycket smuts på det andra. Denna sida på huset är ju klart längst i processen och har minst svartmögel på sig..
 
Tack för att du fortsätter posta bilder.
Hade själv planer på att använda sioo-panel på mitt kommande hus, men är mer än tveksam nu. Är det någon som övh. har positiva erfarenheter av sioo på fasadpanel?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jag har hittills inte lyckats få tag i ngn som är nöjd. Sioo säger ju själva att dom har många nöjda kunder. Men vart vet jag inte. Och den enda informationen som finns att tillgå är ju deras egna reklam som syns överallt.
Och vill understryka att det är sioo på panel/fasad jag menar. Som trallprodukt har jag sett jättefint resultat.
 
Här är södergaveln. Den är långt gången i processen. Att tvätta enligt sioos instruktioner var inget som fungerade på denna hyvlade panel iaf. Det bästa resultatet blev när jag tvättade med min ångtvätt och hade en hink med vatten och en hink med vatten och vanlig grönsåpa.
På munstycket till ångtvätten sitter det typ som en frottéhanduk. Och till och med den får man vara försiktig så man inte skadar ytskicktet.
Men ja... Fin färg och så... Men man kan ju bara glömma att få bort smuts och svartmögel så lätt som det påstås.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där det är lite mörkare och en grönare ton har jag tvättat enligt sioos rekommendation och med deras medel. Blev inte lika bra resultat som med vanlig grönsåpa och ångtvätt.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkongen blev ju fin iallafall efter tvätt. Synd att de andra 200kvm panel inte är så tjusigt;)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är två närbilder från andra våning. Här är det inte tvättat eller gjort nånting än.
Liggande fasad var ju inte det bästa kanske. I och med att panelen kupar sig så är ju det största problemet just i nederkant på panelen.
Och detta är ju inget jag klandrar Sioo för. Liggande panel är ju sämre än ståendes så sett.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är norrsidan. Och den är den absolut bästa. Minimalt med påväxt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt och sedan 2 år. Man ser ju att det är väldigt skitigt och behöver tvättas.
 
Lite uppdatering..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det jag provbehandlade ut nu efter ett antal månader.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser fläckvis ganska bra ut...




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan med mest påväxt.. Blir inte renare än sådär om man inte skrubbar så ytlagret släpper.
De två nedersta har jag testar och dra på lite nytt ytskydd, steg 2.

Problemet nu är att det är skitigt och hela huset behöver tvättas. Det i sig är ju inget konstigt. Men när jag tvättat enligt Sioos råd så släppte mycket av ytskyddet och blev väldigt fult.
Den enda metoden som går "ok" är som jag skrivit ovan med ångtvätt. Blir inte hundra rent dock.
De firmor som tvättar och tittar på huset har avböjt att tvätta fasaden pga att de inte vet hur de ska göra eller är rädda för att skada fasaden mer.

Sioo har efter ett antal mail inte gett svar på nånting. Galet dålig support. Får väl se om de dyker upp och ger ett förslag på en lösning. Tråkigt som tusan när man köpt en färdigbehandlad panel och gjort enligt deras anvisningar... Lutar åt att hela fasaden kommer få behandlas om och tvättas grundligt med alkalisk lösning så ytskiktet släpper helt. Sen blir det väl lasyr eller nåt. Då har vi iaf Sveriges dyraste träfasad;)

Tröttsamt detta. Stör mig dagligen på att kika på att vi valde detta.

Beställde för övrigt slamfärgad (grundmålad svart) panel idag (enkelfas 22*145) för 20:-lpm ex moms från vår lokala bygghandel. Lite skillnad från den här på 37:-/lpm. Priset är ju inte avgörande men med facit i hand känns den väldigt dyr. Speciellt med tanke på om man ska behöva måla om efter bara 2-3år.

Har för övrigt dykt upp ett nytt hus i stan där de behandlat med pigmenterad sioo. Ser rätt ok ut. Ska bli intressant och följa det och se om samma problem uppstår.
 
Ja, ungefär samma erfarenheter som jag har av sioo träskydd/ytskydd på altan:
- Det kanske skyddar träet, men det hindrar inte mot påväxt på något påtagligt sätt...

Om det är alg/mögelpåväxt så kanske det räcker med algdödande medel, typ prickfri, eller Bensaltensid.

/Abbe_
 
Redigerat:
Hej!
Har du sioo på panel? Jag testade faktiskt grönfri på de mest utsatta ställena i höstas. Drog på rikligt... Men jag ver inte om jag tyckte det hjälpte rent estetiskt:)
Men vad vet jag... Har testat det lite på trallen hemma och där är det en helt annan femma. Blev väldigt tjusigt ganska omgående med Sioo. Har en provisoriskt trapp som jag testa halva med sioo. Och det är en klar skillnad mot det obehandlade..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.