Hej!

Har nyss köpt en Worx Landoid 800M
Jag var väl medveten om problemet att singnalkablarna störs ut av andra när jag köpte min.

Lite extra fakta för er som funderar på en Landoid med samma problem:
Ringde även in till Landroid då en svarad att 2m ska den ligga ifrån grannens, men det kan funka med 30-40cm.
På jem och fix där jag köpte den så sa dom 3m.
Verkligheten blev 1m!
(Där ser man ju vilken koll dom har)

Min granne har en Husqvarna robot sen 3-4(?) år tillbaka, alltså en av dom första som kom ut på marknaden.
Problemet är då att vara gräsmattor går diktan varandra, då jag nu har fått lämna ca 1m ifrån grannens slinga.

Har ni några lösningar? , jag vill ju att min klippare ska kunna gå ända intill granens slinga.

Jag har läst att under 2015 ska alla robbotklippare ha samma styrka i sina slingor.
Vet ni om detta är genomfört?
Hur blir det då med grannens som är några år äldre?


Tack!
 
peternicklas
Ja det är ett stort problem och det blir värre för varje husägare som köper en ny klippare. Jag har en HQ 2013 som granne och slingorna ligger på c:a 70 cm. avstånd utan några problem. Den enda lösningen är att Landroid ökar sin styrka i slingan, de har en av de savagaste signalerna. De som har starkast signal är Zucchetti, Bosch samt Honda. de har mellan 5-6 gånger starkare signal är t.ex. Landroid. Finns något som heter The association of robotic mowers manufacturers och avsikten var att alla skulle enas om en gemensam signalstyrka så att ingen klippare blir störd. Hur detta har fungerat i verkligheten är osäkert. Nu har din granne en äldre klippare och då blir det genast ett problem. I maskindirektivet, kostar pengar, så står det att utrustning inte får störa annan. Hur tillämpbart detta är vet jag inte. Jag har lyft frågan till Worx men inte fått något svar ännu. Det är lite av vilda västern på robotklipparmarknaden tyvärr. Efter de tester som finns och efter min egen erfarenhet så ska det gå att ha dem sida vid sida med c:a 30 cm. avstånd. Får återkomma när jag vet mer.
 
Vänta bara på att det kommer störsändare till gräsklipparna. I stället för att palla äpplen så roar de moderna busfröna sig med att få grannens gräsklippare att köra ut på vägen och bli överkörd.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Maskindirektivet säger ju också att en maskin inte ska störas av andra.

Ska jag gissa vilt så tror jag båda maskinerna uppfyller kraven men att den som störs inte filtrerar den mottagna signalen på ett vettigt sätt.
 
G-force verkar inte filtrera så bra och inte verkar den så känslig med signalen heller. Grannens gick nämligen helt ok på min HQ 310 slinga. Fast det har bara hänt en gång. Där emot så stannar den ut med gränsen sporadisk typ en gång om dagen.
 
Peternicklas : Var har du fått uppgifterna på de olika tillverkarna någonstans? Hade gärna tagit del av de isåfall. Och gällande zucchettis maskiner, gäller det den digitala eller analoga signalen? 7 eller 8 kHz?
 
Peternicklas: De ända är nog och vänta på någon lösning på problemet. Detta har ju exploderat de senaste åren. Någon lösning kommer nog, men de kommer nog att kosta också..

Jag har funderat på att sätta ner någon typ utav plåt som är ca 20cm och sätta ner 10cm utav den i marken.
Så att signalerna på något vis inte kan störa förbi.
Man får experimentera lite! :)

Hör gärna av dig om du hittar någon bra lösning!
 
Redigerat:
Quick: När min klippare känner av grannens slinga så följer han den istället
 
peternicklas
Lindbergare skrev:
Quick: När min klippare känner av grannens slinga så följer han den istället
Det ska inte vara möjligt!
 
peternicklas
boltis skrev:
Peternicklas : Var har du fått uppgifterna på de olika tillverkarna någonstans? Hade gärna tagit del av de isåfall. Och gällande zucchettis maskiner, gäller det den digitala eller analoga signalen? 7 eller 8 kHz?
Får tyvärr inte skicka de vidare.
 
Haha jodå! Han följer slingan tills de tar stopp framför honom.
Kan försöka filma honom när han smiter!
 
peternicklas
Lindbergare skrev:
Haha jodå! Han följer slingan tills de tar stopp framför honom.
Kan försöka filma honom när han smiter!
Jag hade samma problem med en HQ och den första versionen av Landroid. Den gick mot kablen men när den blev störd så var det som en förvirrad anka sedan stannade den bara men utanför slinga.... Har svårt att tro att HQ och Landroid skulle ha signal som är lika. Film på eländet för att övertyga.
 
Jag har en Huskvarna och grannen köpte en Gardena och i gränsen så ligger slingorna kloss mot varandra så vi klipper 35 cm in på varandras matta. Bra med klippare med samma teknologi.

Protte
 
  • Gilla
rakso
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd: grannes slinga
Blå: gräns
Grön: min slinga
Gul: min robot

Har haft min robot i 2 veckor nu och har hämtat honom där (gulmarkerad) ca 5ggr nu.
 
De är ju precis hur jag vill ha de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.