Vi som kör diesel bil har inga såna problem ;)
 
Inga såna problem med min Chevrolet Suburban heller.
 
Suck!
Den här ankan har gått runt i alla tidningar sista veckan. ELBILAR bränner ner HUS!

Det år ju gamla dåliga elinstallationer som bränner ner hus. Gamla kontaktdon som år lösa. Ingen har dragit åt kopplingsskruvar på 50 år. Då är dom lösa, ger dålig kontakt och så blir det varmt når du kör ström igenom. Från valfri belastningsobjekt. Koppla in en stor byggflåkt med värmen på full blast så bränner du ner huset också. Byggfläkt bränner ner HUS! Händer väl titt som tätt. NY SPIS förorsakade BRAND!
Det blir ju ingen bra vinkling på det.

Nej det är bäst att gotta sig i den gamla diesel och bensin osande ekipaget. Sen EXPLODERAR ju batterierna också när man krockar. Det blir smaskiga rubriker.
Pantat!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
@gthanson: Vad är din poäng?
Att gamla elinstallationer är farliga, eller att du inte gillar rubriksättarna på tidningarna?
 
Att elbilar har sämre krocksäkerhet är väl ett väl etablerat faktum?
 
Varför skulle de ha det? Vad jag vet är säkerheten den samma i "lika" bilar. Men en V70 diesel har säkert bättre krocksäkerhet än en minielbil från Kina...

Det som är ett etablerat faktum är att allt som kanske är bra för miljön eller hälsan automatiskt skall möta hån från de som är rädda för att ändra sina liv.
 
Problemet med elbilarna är att de har ett stort batteripaket som är tungt och ofta dumt placerat, och för att kompensera för det så gör man resten av konstruktionen lättare. De är dessutom småbilar, vilka alltid ligger en bit efter en fullstor bil.

Jag är inte ovillig till förändring, men tekniken är inte mogen än för att möta mina behov. Elbilar har inte den lastkapacitet, räckvidd, dragförmåga, prestanda eller "tankningshastighet" som jag behöver.

När de kan matcha en bensinbil, då är jag intresserad, men jag vill inte ha en småbil med minimalt lastutrymme som går 15-20 mil på en laddning och sedan tar timmar att ladda. Det matchar inte en Chevrolet Suburban som kan ta 7 pers, typ hur mycket last som helst, går 100 mil på en tank, tar ett par minuter att tanka och har en 8,1 liters V8 som kan dra i stort sett vilket släp som helst. De spelar liksom inte ens i samma match.

Visst, kör man fem minuter till och från jobbet varje dag och aldrig köper något stort och aldrig krockar, så funkar nog en elbil. Däremot, om man ska köra på bilsemester, kör mycket och vill åkkomforten i en stor bil, köpa en kyl eller en soffa, dra hem ett lass med virke, eller ägna sig åt grovträdgårdsarbete (dra upp stubbar och sånt), då är elbilen värdelös.

Anpassa verktygen efter jobbet, helt enkelt. Jag har min bil för att jag har ett behov, och elbilarna fyller inte det behovet.

Jag tror att, för att elbilarna ska bli användbara, så är batterierna den svaga punkten. Jag ser tre lösningar:

* Effektivare batterier, med högre kapacitet och snabbare laddning, samt mindre volym/vikt.
* Bränsleceller.
* Eliminera batterierna, och gör istället en elbil där elmotorn i princip ersätter växellåda och drivaxlar. Istället har man en bensinmotor som driver en generator, som i sin tur driver en elmotor vid varje hjul, och man bara har ett litet batteri för att jämna ut lasten. Eftersom både generatorer och elmotorer har extremt hög verkningsgrad, och motorn kan jobba på det varvtal den trivs bäst med, så får man en "best of both worlds", som jag tror skulle bli extremt effektiv och praktisk.
 
Frågan är, om man skall ha batterier med högre kapacitet och snabbare laddning, vad skall man mata laddare med? Det tordes krävas ordentligt med kräm för att ladda upp dessa batterier under en såpass kort period
 
Javisst, snabbare laddning ställer krav på elnätet och elinstallationerna i hemmen.
 
Troberg skrev:
Jag är inte ovillig till förändring, men tekniken är inte mogen än för att möta mina behov. Elbilar har inte den lastkapacitet, räckvidd, dragförmåga, prestanda eller "tankningshastighet" som jag behöver.
Om jag bara skall ha 1 bil kan inte jag heller ha el-bil - i dag. Men har jag bara 1 bil?

En familj jag känner har en bil med drag för de dagar de skall till tippen eller köpa ny soffa. Den andra bilen är el-bil med 50 mil räckvidd. Eftersom de aldrig kör mer än så på en dag är inte tankningstiden ett problem.
 
Troberg skrev:
* Eliminera batterierna, och gör istället en elbil där elmotorn i princip ersätter växellåda och drivaxlar. Istället har man en bensinmotor som driver en generator, som i sin tur driver en elmotor vid varje hjul, och man bara har ett litet batteri för att jämna ut lasten. Eftersom både generatorer och elmotorer har extremt hög verkningsgrad, och motorn kan jobba på det varvtal den trivs bäst med, så får man en "best of both worlds", som jag tror skulle bli extremt effektiv och praktisk.
Det finns ett par problem. Ett problem är att det inte bara är varvtalet utan i mycket större grad pådraget som avgör hur effektiv bensinmotorn är. Den skall gå med ganska nära fullgas för att vara som effektivast. Det är därför som en bil i allmänhet drar mer när den har en större motor.

Ett annat problem är att även om generator och elmotor har hög verkningsgrad så har de inte lika hög verkningsgrad som en manuell växellåda.

Den största vinsten med konceptet är att man kan ha en mindre och svagare bensinmotor. När man vill ha lite extra kan detta komma från det lilla batteriet.

Att konceptet är användbart har till exempel Opel visat med sin modell Ampera. Den är såvitt jag förstår ganska törstig på längre resor när den går bara på bensin utan att laddas från nätet. Bättre bränsleekonomi har Toyota åstadkommit med sitt hybridsystem när de även har kvar den mekaniska kopplingen mellan motor och hjul.
 
M
haavard skrev:
Det som är ett etablerat faktum är att allt som kanske är bra för miljön eller hälsan automatiskt skall möta hån från de som är rädda för att ändra sina liv.
Word.
 
haavard skrev:
Om jag bara skall ha 1 bil kan inte jag heller ha el-bil - i dag. Men har jag bara 1 bil?

En familj jag känner har en bil med drag för de dagar de skall till tippen eller köpa ny soffa. Den andra bilen är el-bil med 50 mil räckvidd. Eftersom de aldrig kör mer än så på en dag är inte tankningstiden ett problem.
Vi har två bilar i familjen, båda används dagligen. Att ha tre (speciellt som elbilarna är dyra) är inte ett alternativ.

Dessutom, även när jag kör korta sträckor utan last, så vill jag ha en krocksäker bil, och jag garanterar att ur den aspekten så äter min Suburban, som med full tank, verktygsväska och mig bakom ratten väger 3250 kg och är så hög att jag har baken i huvudhöjd på elbilsförarna, elbilar till frukost.

Dessutom, för mig personligen finns ytterligare en aspekt. Jag vet inte säkert vilken bil jag behöver när jag åker hemifrån. Dels kan det inträffa nödlägen som gör att man måste rusha någonstans (tex har jag behövt tok-racea (snittade nog 180 km/h, dock då inte med Suburbanen, utan med en Firebird Formula) till Uppsala mitt i natten med ett akut sjukt husdjur). Dels så får jag mer eller mindre regelbundet dödshot på grund av mitt politiska engagemang. Nu har det saktat ner till kanske 1-2 i månaden, men som mest så kom det 2-3 i veckan. I en sådan situation så vill jag veta att jag har en maskin som kan mosa den sverigedemokrat som försöker preja mig av vägen. Helst skulle jag vilja ha samma extrautrustning som Obama har till sina Suburbans (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cd/1a/81/cd1a814fabfb4c451e95cac4623fac95.jpg), men den verkar inte finnas tillgänglig i Sverige...

Ett problem är att det inte bara är varvtalet utan i mycket större grad pådraget som avgör hur effektiv bensinmotorn är. Den skall gå med ganska nära fullgas för att vara som effektivast.
Det beror på vad du menar med effektivitet. Det är där du får ut mest effekt, men inte i förhållande till den bensin du petar in.

En rätt så OK tumregel är att, för fyrtaktare, så bör du ha ungefär 8000/cylinderantalet varv per minut, give or take. Lite mer för motorer med många cylindrar, lite mindre för motorer med få. Med andra ord, cirka 1000 arbetscykler per minut.

Ett annat problem är att även om generator och elmotor har hög verkningsgrad så har de inte lika hög verkningsgrad som en manuell växellåda.
Jag är inte så säker på det. Både generatorer och motorer finns med verkningsgrader uppe över 95%, till och med uppemot 98%.

Lägg till det att du slipper hela drivlinan, med diff och allt. Du kan till och med använda motorn som generator när du bromsar, vilket gör att man kan ha lite klenare bromsar och spara några kilo där.

Det finns också elmotorer som, likt ångmaskiner, har fullt vridmoment från noll varv, vilket gör att man inte behöver koppling och sånt. På det hela taget, alltså, en enklare konstruktion. Antagligen också en suverän lösning för terrängfordon, som behöver den där långsamma råstyrkan.

I dagens bilar, där allt är datorstyrt, så kan man också få bättre väghållning, eftersom man då, med en motor vid varje hjul, kan exakt reglera hur mycket kraft man vill försöka sätta ner i asfalten från varje jul. Med andra ord, sånt som anti-spinn, diffspärr och ABS blir bara programvara, inte hårdvara.
 
Om alla hade bilar i storlek för att 1 gång om året köpa en kyl så kan man ju fundera på om det inte vore bättre att alla bodde i Texas - och leka White trash..... Tur att det går att hyra bil/boka hemkörning. Det kanske Troberg har missat?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.