Jag har min placerad så som du beskriver och det fungerar fint, kant klipper gör min varje måndag utan problem.
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
netxis skrev:
Är det någon som har problem med att den drar åt vänster?
Min 796 drar ca: 7-8 m på en strecka av 20 m.
Samma här! Man får kalibrera om ganska rejält faktiskt. Ej fått 100 rätt på det än. Kolla även framhjulen att inte gräs satt sig där då det kan påverka rullmotståndet.
 
  • Gilla
netxis
  • Laddar…
Hagge72 skrev:
Jag undrar om det är någon mer än jag som har problemet att min 596e 201513 ändrar datum av sig själv i laddstationen, har hänt 4-5 gånger på 4 veckor, ofta när han har en vilodag, annars fungerar min maskin utmärkt
Har också just den veckan, och exakt samma har hänt mig 3 gånger. I början stängde den av sig oftare, men har rullat på bra på sistone. Datumnollställning skedde en gång till ett strömavbrott då jag var tvungen att dra om lite el i elcentralen hemma. Strömlöst kanske påverkar, vad vet jag?
 
Vad kan man göra i appen till 796:an? Värt 1000:- ?
 
johank skrev:
Vad kan man göra i appen till 796:an? Värt 1000:- ?
Vart du än i världen är kan du (utan att behöva gå utomhus):

- starta klipparen manuellt
- be den gå hem
- justera veckoprogrammet
- utöka / minska klipptiden
- se status vad klipparen gör just nu (klipper, går hem och ev felmeddelande)
- även lite andra inställningar som jag inte har i huvudet just nu
 
Har även jag upplevt datum ändringar. Tror det händer när klipparen hamnar i manuellt läge och stänger av.
Det händer upplever jag så fort man stör den i schemat som den har.
Då har jag gått in i menyn och ändrat en time hit eller dit i schemat och startat gräsklipning igen.
Efter det så har den gått
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
Trilenium skrev:
Guide för att komma åt WG796E och WG797E utanför ditt hemnätverk.

...
Väl inne i routern måste vi göra en så kallad port forward.

Vanligtvis hittar man detta under menyn ”LAN” och sedan ”Port forwarding”.

- Här kan du skriva in ”incoming ports” som förslagsvis kan sättas till 45.

...
Bara en liten notis. Vanligtvis ser man portar med nummer upp till 1024 som reserverade portar, och när man gör en port forward eller på annat sätt sätter upp en alternativ tjänst, så är rekommendationen att använda en port med nummer över 1024. Nu verkar förvisso just port 45 vara ledig, men vanligt är annars att man använder 8000 eller 8080 som port för en alternativ HTTP-tjänst.

Har du ingen annan HTTP-tjänst i eller innanför din router, kan du förvisso forwarda port 80, och slipper då skriva : + portnummer i adressen längre ner i instruktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Det ska fungera om tråden viker till vänster efter laddstationen sett från där klipparen gå rin i laddstationen. Då borde ävan kantklippningen fungera eftersom den gör en båge runt laddstationen när den söker efter slingan för att kunna påbörja kantklippningen.
Laddstationen flyttad till ett hörn.
Nu när klipparen backar ut så svänger den10-15 grader åt vänster och stannar för att sedan vrida ut mot mattan( backade alltid rakt ut tidigare) och då den sedan svänger ut så blir det inte lika mycket som tidigare då den står snett. Missar laddstationen med 15-20cm, och går direkt på signalkabel ut/vänster och vrider runt 45grader.
Även lite orolig, parerar lite vänster/höger det allra sista när den går in i laddare. Tidigare rakt in.
Är väl troligtvis signalen från signalkabel ut/vänster som stör. (även nätkabel dragen annorlunda. Tidigare 90grader bort höger ca 4m, nu parallelt 5-6meter höger (Ca 2meter mellan) med gränskabel in.)
Är ju inte installerad "by the book", men placeringen blir mycket bättre så här. Jobbade dock snyggare vid in/ut laddare tidigare..
 
david gustafsson skrev:
Laddstationen flyttad till ett hörn.
Nu när klipparen backar ut så svänger den10-15 grader åt vänster och stannar för att sedan vrida ut mot mattan( backade alltid rakt ut tidigare) och då den sedan svänger ut så blir det inte lika mycket som tidigare då den står snett. Missar laddstationen med 15-20cm, och går direkt på signalkabel ut/vänster och vrider runt 45grader.
Även lite orolig, parerar lite vänster/höger det allra sista när den går in i laddare. Tidigare rakt in.
Är väl troligtvis signalen från signalkabel ut/vänster som stör. (även nätkabel dragen annorlunda. Tidigare 90grader bort höger ca 4m, nu parallelt 5-6meter höger (Ca 2meter mellan) med gränskabel in.)
Är ju inte installerad "by the book", men placeringen blir mycket bättre så här. Jobbade dock snyggare vid in/ut laddare tidigare..
Fungerar zonklippning med denna installation? Dvs hakar den på slingan och följer den inställt antal meter?
Jag har för mig att jag läste några sidor bakåt att Worxen blir sur om den stöter på något innan den åker rundat laddstationen för att haka på slingan.
 
mattiasj78 skrev:
Bara en liten notis. Vanligtvis ser man portar med nummer upp till 1024 som reserverade portar, och när man gör en port forward eller på annat sätt sätter upp en alternativ tjänst, så är rekommendationen att använda en port med nummer över 1024. Nu verkar förvisso just port 45 vara ledig, men vanligt är annars att man använder 8000 eller 8080 som port för en alternativ HTTP-tjänst.

Har du ingen annan HTTP-tjänst i eller innanför din router, kan du förvisso forwarda port 80, och slipper då skriva : + portnummer i adressen längre ner i instruktionen.
Helt korrekt! :) jag använder oftast port 45 till sådant här då "hackers" ofta inriktar sig på de normala portarna. Inte för att jag tror ngn vill hacka landroiden, utan mest en vana.
Jag använder http-tjänst, och därför skrev in detta med portar i guiden. Samtidigt vill jag även komma åt routern och dess admin utifrån via dynamic DNS så det fick bli denna portlösning. Men du har helt rätt i tänket och guiden ska nog uppdateras med den lösningen också! Thx! (y)
 
johank skrev:
Vad kan man göra i appen till 796:an? Värt 1000:- ?
Lite bilder från appen! (Egentligen den inbyggda webbservern i klipparen)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Håll koll för det ska komma en uppdatead version av appen rätt snart.
 
  • Gilla
Trilenium och 1 till
  • Laddar…
Japp! Gissar att den kommer med den nya programvaran! :) Ska bli lite spännande att se vilka funktioner som tillkommer. Jag skulle vilja ha möjligheten att se historik på klippningar, senaste kantklippning etc. Vi får se. Du kanske vet något? ;)
 
peternicklas
Trilenium skrev:
Japp! Gissar att den kommer med den nya programvaran! :) Ska bli lite spännande att se vilka funktioner som tillkommer. Jag skulle vilja ha möjligheten att se historik på klippningar, senaste kantklippning etc. Vi får se. Du kanske vet något? ;)
Har inte fått någon mer info förrutom att det har varit problem att hitta klipparen på Android telefoner. Det släpps även en till Iphone så något mer kommer det nog.
 
Hej!
Jag har läst och läst i detta forum gällande köp dock inte hittat det jag letar efter.
Jag ska köpa en worx. Har en tomt på 1400kvm. På tomten har jag hus, bod, carport, grusparkering och två blomsterarrangemang som är bananformade á20kvm. Total klippyta ca 900-1000kvm.
Räcker det med en 1000kvm eller måste jag gå upp på 1500kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.