welena skrev:
Exakt så har vi, vill inte att hunden ska rymma om den är ute. Har du en bild på hur du dragit så att jag förstår lite bättre hur du gjorde din avgränsning.
Skratta inte nu. Gjorde en högst manuell handritning :)

Blått = det läge du frågade efter, dvs roboten går huvudytan per automatik precis som vanligt, staketet är för och när det behövs klippas på framsidan/biytan lyfter du bara dit roboten och väljer starta/biyta; 30 min, 90 min eller tills batteriet är slut. Kablarna ligger ihop till och tillbaka från biytan och därför hittar inte roboten någon väg att åka dit.

Rött semester/borta läge (kanske överkurs?) = Du har då en passage mellan huvudytan och biyta och öppnar staketet, slår om en 2-vägs 2-pols brytare så att den blåa kabeln med röda streck kopplas bort och den röda kabeln kopplas in. Roboten hittar då ut i passagen och kan klippa hela ytan. För det läget har jag en egen profil för utan GPS.
(Det kanske går med en 2 vägs 1-polig brytare också, men det har jag inte provat)

Laddstationen sitter nånstans på huvudytan.

IMG_20150524_204933.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack för att du tog dig tid att ordna detta!
 
Här kommer en bild på min tomt och hur jag har tänkt att dra allt.
Min största fundering är var jag sätta huset och vart jag ska dra guidekabeln.
Just nu sitter huset på plats 1 men jag hade helst velat ha den på plats 2 vad tror ni om det.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
radeeon skrev:
Här kommer en bild på min tomt och hur jag har tänkt att dra allt.
Min största fundering är var jag sätta huset och vart jag ska dra guidekabeln.
Just nu sitter huset på plats 1 men jag hade helst velat ha den på plats 2 vad tror ni om det.
[bild]
Jag hade lite funderingar också, men fick rådet att prova utan guide, och hittills funkar det mycket bra!
Så jag ger dig samma råd. :)
 
Dra guide dit du ser att roboten ogärna går/blir oklippt, alternativt "fastar" länge vid laddretur.
Största fördelen som jag ser det är att den går effektivare och snabbare in/ut och därmed spar på batteriet på sikt. I synnerhet om du har smala passager till "blindtarmar".
 
Använder den verkligen guiden ut när man kör med gps?
 
Ja de gör den. Jag har inte gjort några manuella inställningar och ibland följer den guiden ut innan den börjar klippa.
 
Min följer alltid guiderna ut, men olika långt.
 
Ok ja men då kan man ju testa utan guidekabel så länge och dra den senare om det är så att man tycker att det behövs.

En annan fråga. Jag är inte helt färdig med allt där jag jag ska dra begränsningskabeln så jag har nu lagt den en bit in i mattan bara för att få igång den någon gång å så lägger jag den riktiga kabeln när jag är helt färdig. Funkar detta eller är det något jag ska tänka på där?

Sen om ni ser i mitten till höger har jag en passage som är 7 meter. Just nu håller jag på där och höjer upp för där var en slänt tidigare. Funkar det då att sätta huset på plats nr 2 och sen dra begränsningskabeln så att det kanske är 3 meter brett bara. Kommer den att hitta ut och in då?

Hur många skarvningar kan man göra på ett ungefär innan man mister för mycket effekt. Kabeln kommer totalt att vara närmare 800m
 
Det finns de som kör utan guide och visst fungerar det men det finns egentligen ingen anledning att inte använda guideslinga. Klipparen använder dem för att nå ut till avlägsna områden samt att det kortar ner söktiderna när den ska tillbaks till laddstationen, man får en effektivare klippning helt enkelt.
 
Hej!
Äntligen fått hem HQ 330:n! är det någon som vet om det går och ställa in hur långt
Den går över begränsningsslingan?
 
Ja det går men jag minns inte var i menyn man gör det. Installation tror jag.
 
Ja de går. Gå in i menyn, välj installation. Ett bra tips är att läsa igenom den fullständiga manualen som finns på skivan. Den är mycket bra. Där står allt du behöver veta.
 
  • Gilla
erikno
  • Laddar…
Någon som fått Automower Connect HW installerad ännu? Min ÅF säger att den inte finns ännu.
 
Tack för tipset naoj, trodde det stod samma som i bruksanvisningen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.