Nästa fråga som kanske ses som dum av vissa, men jag frågar hellre än gör dumt.

Iallafall, har illustrerat på en bild här nedan hur tomten ser ut, hur huset ser ut, vart kablarna kommer in på tomt och en illustrering av hur man kanske kan göra?

Iallafall, ska ha fasadmätarskåp på garaget, så elen måste dras dit.
Men den stam som ska in i garaget, ska jag dra ner ett kabelrör i backen igen som gjuts igenom plattan och upp, eller drar jag bara den genom väggen sen?

Elen in till husets central, drar jag den lämpligare tillbaks till entredörren och går in under plattan där för att sedan komma upp till centralen?

Telefon lika så, drar jag bara den raka vägen in och upp genom plattan, och vart är vettigast att komma upp? Vid elcentralen? Tomröret som går idag, ska jag dra in det till samma punkt? Om det är kabelteve som kommer i det innebär det ju att jag måste dra annorlunda då.

Eller ska man bara dra precis innanför ytterväggen och komma upp där?

Internet i garaget tänkte jag ha, ska jag bara dra grönrör närmsta väg som på bild?

Hur mkt ska röret sticka upp genom plattan, och hur gör man sen för att få det hela snyggt?
Ska kabelröret gå upp på garagefasaden en viss längd bara, och finns det någon norm?
Vad säger reglerna om höjd av skåpets placering och kan man verkligen låta kabeln gå öppet en bit mellan rör och skåp? Tänk om nån kommer med en yxa och hugger av den tex? Eller ska man sen skruva på nån plåtskydd över kabeln där den går mot fasaden?

Sen en annan dum fråga... Jag misstänker att jag inte får dra allt i samma gula färg som starkströmmen ska dras i, men vart köper jag då alla dessa roliga rör i gult grönt och rött?
Byggmax? Beijer? Akb? Bauhaus? Har surfat runt lite men inte sett något... hos Ahlsells ser jag, men troligen dyrt och så vill dom iallafall här i Nynäs inte sälja till privatpersoner.

Långt inlägg, många frågor, men men... Man måste veta så man inte gör något dumt....
Förresten, jag har väl inte glömt något rör?
Allt ska ner på 60cm? Sand runt snackas det om, kan jag använda rörgravsgrus?

Bilden för er som orkat läsa så här långt finns här:
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img42d6c94fa9adb.jpg

Hoppas på massa gosiga svar nu:)

Tack.
 
Ingen som dragit sånt här eller? Ska jag se till att rören kommer upp genom plattan precis under en vägg så jag kapar röret vid plattans kant och sen går genom syllen med kabeln?

Dra närmsta vägen i backen eller dra snyggast?
In i garage genom platta eller genom vägg?
Normer på höjd av fasadmätarskåp, hur högt kabelröret går etc?
Plåtskydd över kablar som är "nakna" längs väggen annars?
 
Det gula skyddsröret skall nätleverantören stå för. Det skall var ett rör som är helt slätt. Du måste dessutom göra en draggrop för installatörens maskiner. Gör du den fel blir det ingen installation.
Telekabeln (som oftast är orange) står Telia för om du inte väljer en annan leverantör. Då blir det trixigt eftersom de andra leverantörerna, än så länge, inte verkar ha rutiner för installation. Det blir inte gjort helt enkelt-
Jag drog upp mina skyddsrör genom källarplattan och 3m över källarplanet, gjöt in i lecaväggen och anslöt till ett infällt fasadmätarskåp med telelåda. Dessutom hade jag en sådan tur att huvudcentralen kunde sättas rakt bakom fasadmätarskåpet, så huvudmatningen kunde gå rakt genom lecaväggen.
-------------
Jag misslyckades med draggropen, dvs la den på en plats där traktorgrävarens kabeldragningsanordning inte kunde komma fram. Göteborg Energi ville därför inte installera kabeln på 85 m. Det fick jag ordna själv. Sagt och gjort; jag drog i den själv....för hand. Utan större besvär ;D
 
Menar du alltså att man egentligen inte får gräva ut för kabeln själv? Vi hade tänkt gräva ut till närmaste stolpe nu när vi ändå har grävaren på plats...

Såg även att de hade ett gult "kabelskyddsrör" på byggmax som vi hade tänkt använda....

Jag hade uppfattat det så att man kunde göra allt förarbete och sedan anlita en installatör som skötte resten...
 
Hm, ska nynäs energi alltså komma och lägga rör på min tomt?
Dom har ju alltså dragit fram till tomtgräns och jag ska dra vidare ca 8 meter kanske till garageväggen och sen därifrån till huset.
Samma med telen, den är redan dragen till tomtgräns, blir kanske 6 meter som ska läggas, jag trodde det är upp till mej att göra detta?
 
Jag håller med dig jag. Telia brukar kräva att det ska vara urgrävt innan de kommer så jag delar uppfattningen att det är tomtägaren som får stå för minst skapandet av kabeldiket och helst också rörnedläggningen men den enkla lösningen är väl att ringa nätägaren och fråga hur just de vill ha det
 
Hm, ingen som kan tycka till om vettigste väg att dra då?
Är jag helt off på min illustrering i bilden i första inlägget eller kan man göra så?
 
Ligger kablarna vid tomtgränsen eller är det bara rör dit.

Ring elbolaget och telebolaget och fråga om de kan komma med rör.
Fota när ni lägger ned rören för att visa om någon vill se hur det ligger.
Fall du inte lyckas få lite extra rör av elbolaget att lägga till garaget för datan så lägg gulslang, då finns det utrymme för att kunna dra lite annat t.ex. larm.
 
Visst kan du dra så om du vill men jag skulle hellre dra allt via garaget om du vill ha mätarskåpet där. Mindre att gräva och då har du alla stammar samlade i backen.

Telen skulle jag definitvit ta in i garaget och sen vidare in i huset. Fundera på att tex sätta adsl modemet där tillsammans med någon typ av hemmaserver. Mycket bättre om de står där och brummar. I huset skulle jag sätta telen brevid elcentralen. Ta in tv:n där också så kan du sprida ut i huset från en punkt. Enklast är som du säger att komma in under plattan och gå rätt upp inuti innerväggen. Sen är det smaksak om du bara vill sätta en vanlig kopplingsdosa i väggen för telen eller om du ska dra fram till en panel och bygga ett fastighetsnät.

Bar kabel mot vägg bör du undvika. Sätt en skyddsplåt runt.

Jag har ingen anning om hur grovt rörgravsgruset är men om det är 8-16 så är det lite grovt. Rören/slangen klarar sig men i detta fall kan det vara bra att hålla sig till normen då alla grävare vet att sand i backen = ledningar.

Jag skulle ta den slangfärg jag får tag i. Beijer tror jag kan få fram slang. Vill minnas att jag gav ca 5 kr + moms per meter sist jag köpte slang. (jag handlar direkt av en el grossist)

Inte svar på allt men lite och definitivt präglat av hur jag skulle ha gjort själv
 
mats_o skrev:
Visst kan du dra så om du vill men jag skulle hellre dra allt via garaget om du vill ha mätarskåpet där. Mindre att gräva och då har du alla stammar samlade i backen.

Telen skulle jag definitvit ta in i garaget och sen vidare in i huset. Fundera på att tex sätta adsl modemet där tillsammans med någon typ av hemmaserver. Mycket bättre om de står där och brummar. I huset skulle jag sätta telen brevid elcentralen. Ta in tv:n där också så kan du sprida ut i huset från en punkt. Enklast är som du säger att komma in under plattan och gå rätt upp inuti innerväggen. Sen är det smaksak om du bara vill sätta en vanlig kopplingsdosa i väggen för telen eller om du ska dra fram till en panel och bygga ett fastighetsnät.

Bar kabel mot vägg bör du undvika. Sätt en skyddsplåt runt.

Jag har ingen anning om hur grovt rörgravsgruset är men om det är 8-16 så är det lite grovt. Rören/slangen klarar sig men i detta fall kan det vara bra att hålla sig till normen då alla grävare vet att sand i backen = ledningar.

Jag skulle ta den slangfärg jag får tag i. Beijer tror jag kan få fram slang. Vill minnas att jag gav ca 5 kr + moms per meter sist jag köpte slang. (jag handlar direkt av en el grossist)

Inte svar på allt men lite och definitivt präglat av hur jag skulle ha gjort själv
Smart tänkt att sätta adsl modemet i garaget, så får det bli, och sen svitchen där och mata en vanlig lan kabel tillbaka tillsammans med telefonledningen in till huset.

Grävde ner rör idag som går från blivande garagefasaden in under plattan och upp där väggen kommer bli enligt skissen jag hade, tyvärr var det omöjligt att hitta rött rör på de ställen jag var på, så det fick bli dubbelt gult, ett för el in och ett som tele/lan får gå i.
Får väl spraylacka det rött på de ändar som sticker upp ur marken*S*
Men sand runt glömde jag faktiskt i stridens hetta på denna bit, å andra sidan är det bara 3meter som går i barmark, så jag får väl gräva upp det och göra om helt enkelt.

Rören in från gata till fasad står ju respektive leverantör för, dvs telia och nynäs energi, även kabel om jag inte är helt ute och cyklar?
Men hur grov bör jag dra från fasadskåpet och in i huset? 10kvadrat? Kommer det gå att mata i röret nu när det är nergrävt? Har ju dragsnöre i iallafall, men man vet ju aldrig*S*

Rörgravsgruset är finare än 8-16 iallafall, hur mkt finare vet jag inte... Kanske kan använda det till att lämna av under kantelementen som kommer imorrn om inte annat :) Ska nog kolla lite närmre på det imorrn faktiskt.
 
Ursäkta. Jag menade naturligtvis att energibolaget skall stå för materialet. Gult kabelskyddsrör + kabel. Detsamma gäller Telia.
Grävningen får man fixa själv, men i mitt fall kunde man även beställa det från Göteborgs Energi. Nu hade jag en grävare på tomten och tjänade på så sätt in etableringskostnaden. 85 meter och 1 meter djupt kostade 5.000:- (en heldags arbete).
 
Tyvärr så får jag nöja mig med modem men jag ska ställa flera datorer i förrådet så att jag slipper bullret inne. Efter ca 15 år med datorer börjar jag bli f-n så känslig för fläktljudet

Troligen ska du ha en 3X10 + 10 från fasadmätarskåpet till första elcentral. Sen 3X10 +10 till nästa central om du inte vill ha dem på samma jordfelsbrytare vilket jag inte skulle rekomendera. Så dumt när huset blir svart för att man råkade klanta sig i garaget.
 
Hm, funderar... kollar på elbutik.se på kabel. Funderade om det är dnna jag ska ha EKKJ 3x10+10 mm2.
Ser att det även finns EKKJ 4x10+10 mm2 när använder man med 4 ledare?
Är det EKKJ jag ska ha när jag går i kabelrör?
 
ställ en fråga i el-delen av forumet så får du svar snabbt.
 
Telia står för kabel och rör när du skall lägga ner kabel från luftkabel ---> markkabel och även när du gör nybyggnationer. Du gör enklast att ringa 90200 och berätta att du vill ha kabel och rör. Det tar sen ca 5 arbetsdagar. När du själv rävt och lagt ner rör/kabel så ringer du åter kundtjänsten och meddelar att du vill ha en tekniker som kopplar ihop det.

OBS!
Telia gräver ALDRIG på någons tomt, inte ens mot betalning! De gräver enbart utanför markägares tomter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.