Snigla skrev:
Fått tummen ur och äntligen planterat i mina "hjulmojjar"...
Nädu, det där är distansringar som används vid dubbelmontage av hjul på traktorer.

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
bittle skrev:
:|:| Då blev allting precis mycket jobbigare då. Hur fungerar det om det finns småbitar överallt blandat i jord och grejer? Måste jag sortera ut in i minsta bit? (Inför en uppgiven smiley med ryggont här)
Det bästa/enklaste är ju att låta det ligga kvar.

Där nere i jorden gör det ju ingen skada.
 
KnockOnWood skrev:
Det bästa/enklaste är ju att låta det ligga kvar.

Där nere i jorden gör det ju ingen skada.
Fast det ligger liksom inte “nere i jorden” utan snarare lite lätt under en jordyta som består mestadels av tegelsplitter, glassplitter, plastskräp, kattsand, glödlampor, krossade lysrör, numera då asbestbitar och en förvånande uppsättning av tusenfotingar och gråsuggor som kommer få ett nytt hem eftersom jag inte direkt kan stå för att ha en yta på 10 kvm bestående av vassa saker som aldrig kommer brytas ner. Det är en stor rosa elefant som inte bara står i hörnet, utan skriker fula ord åt oss när vi funderar över vad vi vill göra med trädgården.

Så bort måste’t. :|

Edit: Får inte glömma stenullsisolering och takpappen förstås!
 
harry73
Kolla med en jurist med koll på miljörätt. Mycket möjligt att den tidigare ägaren är ansvarig för en sanering av din tomt.
så är det i alla fall med föroreningar vid gamla bensinmac. Problemet där är att de gamla mackägaren dog sen länge eller att det var ett företag slm gick i konkurs.
och köper du en tomt med föroreningar kan du bli ansvarig mot nästa ägare om man inte hittar den som ställde till med problemet.
 
Uh nu blir jag nervös.
 
Det var iofs igår, men jag har fått ta hand om en död duva.
 
bittle skrev:
Uh nu blir jag nervös.
Det bör väl inte vara svårare än att du gräver upp lagret med glas, tegel, isolering och takpannor.
Kör det till återvinningscentralen och släng det i containern för deponi.
Eterniten kan du plocka undan om du vill hålla samvetet rent, och ta i en sopsäck.

På hemvägen köper du jord och återfyller med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det bör väl inte vara svårare än att du gräver upp lagret med glas, tegel, isolering och takpannor.
Kör det till återvinningscentralen och släng det i containern för deponi.
Eterniten kan du plocka undan om du vill hålla samvetet rent, och ta i en sopsäck.

På hemvägen köper du jord och återfyller med.
Ja.. Jag tror inte ens vi behöver återfylla, det är liksom en låg vall så att säga. Men några förfärliga konsekvenser vill man ju inte ha. I framtiden alltså. Ifall vi säljer.
 
mexitegel skrev:
Nädu, det där är distansringar som används vid dubbelmontage av hjul på traktorer.

[bild]
Ja, hjulmojjar hehe :D har försökt förklara vad det är, men det har inte gått så bra.. Nu när jag ser var de sitter på bilden blir det lättare..för då vet jag vad de distanserar .. :) (gissningarna har varit många på ett trädgårdsplejs jag hänger hihi)

Tack för bilden!
 
DSCI0547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varit till Lidl och handlar, och en pion med fel färg på etiketten och allt, följde med hem och åkte ner i gräsmattan.
 
Såhär såg det ut för några dagar sedan..


2015-05-31%2018.19.39_zpsoyww9ajc.jpg

Såhär ser det ut i skrivande stund, cirka 15 kubik var det. Nu ska det sås gräs och planteras häck.

20150607_181300_zpsk1b84rea.jpg
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag medan jag klippte gräset så gjorde Gustaf rent poolöverdraget. Sedan började Ludvig och jag klippa häcken medan Gustaf fortsatte göra rent poolen.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
I förrgår upptäckte vi att vårt gamla bo, byggt av ett par hussvalor för några år sedan, åter var bebott. Åtminstone tre vuxna svalor flög i skytteltrafik och matade ungar. (Nya gränsöverskridande familjekonstellationer :surprised: )

De små liven är hopplöst svåra att fånga på bild med en långsam enkel digitalkamera, men här fick jag ett lyckoskott, när en av svalorna just lämnade boet:
P1000749 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni ser väl svalan nere till höger?

Och i går kom en av katterna hem med en av säsongens minsta näbbmöss:
P1000757 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i morse hittade jag en fästing på golvet. Den hade väl fallit av en katt eller en människa, och var verkligen fullmatad. Hon hade nog faktiskt ätit ihjäl sig på kattblod:
P1000774b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst är det härligt att bo i ett sånt här menageri :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
I förrgår upptäckte vi att vårt gamla bo, byggt av ett par hussvalor för några år sedan, åter var bebott. Åtminstone tre vuxna svalor flög i skytteltrafik och matade ungar. (Nya gränsöverskridande familjekonstellationer :surprised: )

De små liven är hopplöst svåra att fånga på bild med en långsam enkel digitalkamera, men här fick jag ett lyckoskott, när en av svalorna just lämnade boet:
[bild]
Ni ser väl svalan nere till höger?

Och i går kom en av katterna hem med en av säsongens minsta näbbmöss:
[bild]

Så i morse hittade jag en fästing på golvet. Den hade väl fallit av en katt eller en människa, och var verkligen fullmatad. Hon hade nog faktiskt ätit ihjäl sig på kattblod:
[bild]

Visst är det härligt att bo i ett sånt här menageri :)
Nu är det sommar.. (y)
 
Igår stod jag och glodde på gråsparvsungarna som övade på att börja flyga, så kärt! De flög mellan boet under taket och en fönsterkarm alternativt hängrännan. Vågade sig inte så långt såhär i början :)

Karln byggde ihop ramen till pergolagjutningen, snart så! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.