peternicklas
mattiasj78 skrev:
Var det "den riktiga länken"? En PDF från samma källa?

För övrigt har jag inte uttalat mig om strålnings farlighet/ofarlighet, utan bara att all propaganda i frågan från Strålskyddsstiftelsen ska tas med en väldigt stor nypa salt och inte användas som källa av den som vill framstå som seriös.
Att du inte vill värna om dina ev. barn tycker jag är väldigt tråkigt!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
OpiMaza
Killar

§ 4.2 Håll dig till ämnet

//Moderator
 
Nicke Nyfiken
Henke2 skrev:
Husqvarna har jag förstått får kämpa för att nå utlovade siffror.
Svar till "johank"

Lyssnar man på de kunniga och erfarna HQ försäljarna/installatörerna så klarar inte AM av uppgiven yta i praktiken, eftersom siffrorna bygger på en helt plan, fyrkantig gräsmatta utan några hinder och att klipparen går dygnet runt.

Förra våren åkte jag för att köpa en AM 305 (500m2) till min ca 350m2 gräsmatta. Lite överkapacitet kan vara bra tänkte jag. Men när installatören sett min relativt komplicerade gräsyta med 15 öar och flera smala passager, sa han att det inte finns en chans att en 305a klarar min gräsmatta. Kanske, kanske skulle en 308a (800m2) klara av att hålla gräset på en acceptabel nivå om den får gå dygnet runt 7 dagar i veckan. Men jag skulle räkna med att maskinen mer eller mindre är slut efter två säsonger. Också berättade han om hur många reklamationer de fått på 305orna de sålt året innan, pga att de fick gå dygnet runt och ändå inte klarat av att hålla utlovad gräsyta klippt.

Hans rekommendation var att jag skulle köpa en AM 220 för 1800m2 för att bli nöjd med resultatet och slippa att den går hela dagarna.

Snacka om inflation: För att klara en gräsmatta på 350m2 krävs det en AM för 1800m2.
Husqvarna verkar ha uppfunnit en egen "Husqvarna kvadratmeter" som bara är en femtedel av en metrisk kvadratmeter.:rolleyes:
Jag vet inte hur det är med AM 310 och 315 eftersom de tillkommit efter jag köpt min klippare. Men min WG794E skulle lätt klara min gräsmatta 3 gånger om. Alltså drygt 1000m2 gräsyta som betraktas som väldigt komplicerad för en Husqvarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
flovv och 3 till
  • Laddar…
david gustafsson skrev:
Hej
Japp jag är nöjd.
Direkt vid installation så stack den utanför slingan vid vänstersväng. Misstänkte direkt laddstationen då jag läst om det problemet i denna tråden. Ringer supporten och har en ny laddstation 2dagar senare ( bra service!). Kör på auto: 7-11:30 vardagar. Fungerar bra. Går hem när det regnar. Idag gick den in i laddstationen snett bakifrån: snurrar ett varv och stannar för utanför arbetsområde. Det är det ända "missödet" jag haft sedan den kom igång i Torsdags. Kört en hel del manuella körningar i helgen.
Ingen extra tråd liggandes. En passage mellan 2 mattor på ca 1,2m*3m. 1st Ö, tråden spikad med dubbla spik, 1cm imellan.
Helnöjd än så länge. Har inte uppdaterat den, har inte stängt av sig i laddaren.
Har en matta på 750-800m2, och på autoläge 1200m2 så klarar den av det genom att köra Fre-Mån 7-11:30. Valde detta för att ha överkapacitet då den klipper när barnen är i skolan, och jag vill ha koll på trädgården: leksaker fallfrukt, etc.
1,5 vecka sedan jag spikade tråden, och på många ställen är den redan borta. Växer som fasen.

Är medlem i Blomsterlandets kundklubb, får då tillbaka 7,5% utav köp över 7500kr har jag för mig det var/blir. Kommer som en värdecheck. Skulle bli 9250kr för klipparen där isåfall. Beställde hem den till vår lokala butik = ingen frakt.
Låter bra de, inte minst med Blomsterlandets kundklubb, skall kolla upp det, tack!!

EDIT:
Kollade just kundklubben och så här fungerar det (klippt och klistrat):
Handlat för: Får du i bonus:
1 kr – 5 000 kr 2 %
5 001 kr – 7 500 kr 5 %
7 501 kr - 100 000 kr 7,5 %
>100 001 kr 10%

Bonusnivån är baserad på de köp du gjort under kalenderåret. Har du under hela året gjort köp på t.ex. 6000, får du nu en bonus på 2 % på 5000 kr och 5 % på de 1000 kr över 5000 kr. D.v.s. 150 kronor.

Så det blir inte riktigt så bra tyvärr, men drygt 400kr blir det. Inte fel det heller!
 
Redigerat:
Jag funderar starkt på att köpa en 792:a pga att ha lite överkapacitet och för att den (kanske?) är bättre i backar då jag har en ganska rejäl backe (tror jag skrev om detta tidigare här).

Är det någon som vet om någon av M- eller L -maskinerna är bättre på just branta sluttningar?
 
Ja det verkar onekligen som en konstig beräkning de kör med, gällandes worx 796/791 så bör den klippa 95kvm/h om den ska få ihop 1000kvm på 27h (som specats) inklusive laddning om jag inte räknat fel (klippa 10,5h ladda 16,5)

HQ 310/315 låg på 60kvm/h enligt spec dock laddar den 30min mindre varje gång så den hinner klippa 3h till på de 27 om klipparen startar med att ladda efter utsatt tid och inte klippa (13,5h ladda 13,5 klippa). dock kommer den då bara upp i 810kvm klippt yta. Rent teoretiskt alltså :)

Frågan är ju om resultatet/kvaliten blir det samma på klippningen och om de jobbar utan tillsyn vilket är det viktigaste för mig.
 
peternicklas
johank skrev:
Ja det verkar onekligen som en konstig beräkning de kör med, gällandes worx 796/791 så bör den klippa 95kvm/h om den ska få ihop 1000kvm på 27h (som specats) inklusive laddning om jag inte räknat fel (klippa 10,5h ladda 16,5)

HQ 310/315 låg på 60kvm/h enligt spec dock laddar den 30min mindre varje gång så den hinner klippa 3h till på de 27 om klipparen startar med att ladda efter utsatt tid och inte klippa (13,5h ladda 13,5 klippa). dock kommer den då bara upp i 810kvm klippt yta. Rent teoretiskt alltså :)

Frågan är ju om resultatet/kvaliten blir det samma på klippningen och om de jobbar utan tillsyn vilket är det viktigaste för mig.
Jag kollar min klippares tider och får dessa digitalt. Förra året så klippte den c:a 90 minuter per laddning. Laddning tar runt 60 minuter. I år ligger det på 75 minuter klipptid och 60 på laddning. Vet inte varför Worx kör med omvända siffror.
 
Ok en M då eller? Nöjd med resultatet? Har läst tester där det står "ojämnt resultat" antar att den missat en del då för där den klipper lär det ju vara klippt. Men som för alla tester så vet man ju inte hur de exakt gått till. Skulle vilja se lite Youtube-klipp tester
 
flovv skrev:
Jag funderar starkt på att köpa en 792:a pga att ha lite överkapacitet och för att den (kanske?) är bättre i backar då jag har en ganska rejäl backe (tror jag skrev om detta tidigare här).

Är det någon som vet om någon av M- eller L -maskinerna är bättre på just branta sluttningar?
M är bättre i sluttningar. Grannen har en riktigt brant slänt ( typ stup)och hans viktade M klarar den, men vi testade med min L och den tog i fronten.
 
jag har ca 20 gr lutning inga problem,den klipper ca 75 o laddar 60 kan skilja något vad det nu beror på
 
Hur djupt kan man gräva ner kabeln?
 
david gustafsson skrev:
M är bättre i sluttningar. Grannen har en riktigt brant slänt ( typ stup)och hans viktade M klarar den, men vi testade med min L och den tog i fronten.
Då får jag fundera lite då ... jag som var så inne på en L :confused:
 
flovv skrev:
Då får jag fundera lite då ... jag som var så inne på en L :confused:
den här slänten har jag utan problem. Grannens är dubbelt så brant och då tog min front i. Men M klättrar på.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
david gustafsson skrev:
den här slänten har jag utan problem. Grannens är dubbelt så brant och då tog min front i. Men M klättrar på.


[bild]
Tackar!! Får som sagt fundera lite på vilken jag skall välja då, tänkte att den lite större (och snabbare som jag sett och fattat det) vore bra till vår tomt.
Om du har möjlighet så får du gärna ta en bild på grannens slänt,
 
peternicklas skrev:
Är det nya eller gamla HQ som du har som granne. Håller på att undersöka hur det ligger till med signalstörning. Sedan kan man börja undra hur det är att vara i ett område med denna typ av signal, kan den vara farlig? Worx har alltid haft en svagare signal, i bland lite för svag men det kankse är bättre ut hälsosynpunkt. Kom en rapport om hur farlig strålning från mobiltelefon och WiFi är för barn.
[länk] finns lite att läsa. Var inte denna jag menar, ska se om jag hitter den riktiga. Undrar om det finns någon undersökning om strålning från robotklipparnas slingsignal.
HQ 220, 2013 och 2014. Sörjer lite, men tekniken kommer väl ifatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.