Curt Larsson skrev:
Har köpt en ny Stiga Primo. Den fungerade bra för ca 2 timmar, sen stannade motorn under gång. Jag har kollat bensinfiltret OK, Fyllde upp fullt med bifogad miljöbensin, tanken är full. Som sagt en alldeles ny åkgräsklippare, som stannade utan förvarning. Har gjort åtskilliga försök att starta. Startmotorn fungerar, men den "hoppar" inte igång. Är det någon som har någon idé vad det kan vara för fel.:)
Ett vanligt fel på Stiga Primo är att ventilationen i tanklocket inte funkar som det ska, och då blir det vakum i tanken varpå motorn stannar!

Lycka till!
 
H
Då får man väl köpa klippare med kinamotor nästa gång. Har en B&S 4 hk som körts i mer än 6 år på vanlig 95 oktan blyfri utan problem, kanske har man ändrat på tillverkningen.
Min billiga 4 hk klippare med kinamotor har nu körts i 3 år utan problem.

Om det är så stora problem att köra B&S motorer på vanlig bensin så borde väl importörer och varuhuskedjor redan ha slutat sälja B&S. Reparationer och garantijobb är inte billigt.
 
Redigerat:
holmertz skrev:
Då får man väl köpa klippare med kinamotor nästa gång. Har en B&S 4 hk som körts i mer än 6 år på vanlig 95 oktan blyfri utan problem, kanske har man ändrat på tillverkningen.
Min billiga 4 hk klippare med kinamotor har nu körts i 3 år utan problem.

Om det är så stora problem att köra B&S motorer på vanlig bensin så borde väl importörer och varuhuskedjor redan ha slutat sälja B&S. Reparationer och garantijobb är inte billigt.
Det är inte alla B&S-motorer som har problem, bara de med membranförgasare.

B&S känner till problemet, men de säger att det mest är norden som är drabbat, vilket förmodligen beror på bensinen. Har för mig att vi har 5-10% etanol i 95-oktan och etanol är ju frätande.

Kinamotorerna har oftast flottörförgasare, precis som Honda och även de finare B&S-motorerna och där existerar knappt bränslerelaterade problem.

Den tillverkare som skött det bekvämast för oss ÅF i Sverige är Klippo, där har man aktivt valt bort membranförgasaren på alla modeller utom den billigaste. Riktigt skönt faktiskt.
 
Curt Larsson skrev:
Har köpt en ny Stiga Primo. Den fungerade bra för ca 2 timmar, sen stannade motorn under gång. Jag har kollat bensinfiltret OK, Fyllde upp fullt med bifogad miljöbensin, tanken är full. Som sagt en alldeles ny åkgräsklippare, som stannade utan förvarning. Har gjort åtskilliga försök att starta. Startmotorn fungerar, men den "hoppar" inte igång. Är det någon som har någon idé vad det kan vara för fel.:)
Kan vara så enkelt som att säkerhetsbrytan har slagit till, den som sitter under stolen. Har de slått till och man försöker att starta igen så måste man se till att drivningen till agrigatet inte är på, då går det inte att starta.
 
hej jag är 14 år jag fick min första gräsklippare när jag var 5 år. vad jag så har b&s 2 olika förgasare en membamförgasare och en flotörförgasare man ska akta sig för dom nya membramförgasarna för att dom nya membramen har sådålig kvalitet jämfärt med dom gammla membramen. dom är jätte bra flotörförgasarna håller sålänge tills det blir för mycket smuts i den men då är det mara att göra rent den sen är den som ny :D:);)
 
Har lärt mig själv att denna klippare fungerar utmärkt om man tankar "lagom" dvs ong så mkt du tänkt köra slut på idag. Så länge klipparen får en skvätt ny bensin varje gång du kör så funkar den fint. Annars - uruselt :)
Håll dig med en plastdunk i garaget!
Per-Erik skrev:
Hej har köpt en Stiga Combi 45S (gräsklippare) den har en 4 hp B&S maskin = jag trodde det var en driftsäker väl beprövad maskin.

Denna maskin ska man inte tanka med blyfri95 även om den nu står så på deras hemsida.

min maskin gick i ca 2 & ½ timme efter det så gick den sönder. Det är packningen mellan Tanken och förgasaren som blir uppluckrad av bensinen >:(

Detta med för i sin tur att Maskinen går ojämt eller som i mitt fall inte går och starta. Problemet är att den läcker in luft i bränsle systemet, så bensinen når inte cylindern.

Troligen gäller detta flera olika modeller inte bara min.

En mycket vanligt problem enligt dom 2 service verkständerna som jag har talat med "Det brukar hålla i allafall 6 månader". Det hela beror på att blyfri 95 snabbt blir för gammal för gräsklipparen efter ca 30 dagar duger ej bensinen längre.

Vad ska man då tanka med kan man undra?

Jo svaret på det är Miljöbensin eller Alkylatbensin som det också heter. liter priset på det är runt 25-30 kr Litern. >:( beroende på va vanliga blyfria 95 kostar..

Kul att spendera 4 tusen på en gräsklippare som inte tål vanlig bensin. Kass enligt mig. Att man inte löser problemet..

Jag har klagat (mail) på Stiga, tror inte det ger något men iallafall dom ska veta vad det e för S*it som dom säljer.

/grymt besviken
 
Per-Erik skrev:
Nu är jag förbannad också.. jag är så ARG så jag skulle kunna bygga ett nytt hus med bara händerna... >:( >:(


Var och hämtade Klipparen i dag >:( >:(
I telefon sa dom att det skulle täckas av garantin. ICKE sa nicke.

Att gräsklipparen hade gått sönder var mitt fel vilket betyder att jag får stå för kostnaden. Bensinen var mer änn 30 dagar gammal *GRRRRRR*

Kostnad:
Membran-förgasare 66 kr
Arbete 2*99kr = 198kr
+ moms = 330 kr..


Detta är en ju rena rama skämtet. Vad är det för skit jag har köpt ???, är väll lika bra att köra skiten till skroten. Sälja är väll ingen idé efter som jag vill ju inte lura folk så som Stiga gör. >:( >:(

Nu ska jag maila Stiga (igen dom har inte svarat mig ännu) och påpeka lite mera brister..

sen ska jag ta en IS Kall duch så jag får ner temperaturen...

Sorry farfar, jag tycker att det är du som har gjort en tabbe. Företag ska inte betala för slarviga kunder som inte följer anvisningar.
 
Mycket intressant att ni kommenterar en 11 år gammal tråd, men bättre sent aldrig kanske?
 
cecar33 skrev:
Mycket intressant att ni kommenterar en 11 år gammal tråd, men bättre sent aldrig kanske?
Sår går det när man scrollar i listan över senaste inlägg......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.