robban44 skrev:
Tack Inger, hoppas det stabiliserar sig nu men räknar kanske med att justera lite till men det ser som sagt lovande ut :)
Vi fick strypt till sovrum och tvättstugan där pumpen står då vi får gratisvärme därinne, vi passade på när teknikern var hemma sist, vi har nu c:a 19.5-20 gr i sovrummet vilket vi tycker är behagligt och vi skall försöka ha minst 21 gr. i resten av huset när vi ställt in allt.

Vi fick tipset att tejpa för ena sidan på dom ventiler som vi tyckte drog lite av besiktningsgubben när vi gjorde den, detta då under den kalla årstiden och det fungerar bra tycker vi. Vi har inget drag alls även när det som inatt blåst rejält.

Jo att elda för kråkorna är ju onödigt och som vi har nybyggt har några hål att stoppa dom pengarna i vi kan spara på elen.
Robban, om du har Freshs fyrkantiga ventiler så finns det något som heter luftriktningspluggar, jag ringde Fresh och de skickade gratis, dessa har fungerat bra för oss, vi har ventilerna obanför sängarna och det var lite dragigt innan, nu är det mycket bättre. Enligt Fresh ska dessa sitta på samtliga ventiler vid golvvärme.

Jag har sett dina inlägg angående kurva, "rätt" kurva hittar du i din golvvärmeberäkning från tex Roth, det bästa sättet är att börja med denna, som ska ligga hyfsat rätt, och sedan småjustera därifrån, jag har aldrig hört talas om att denna är totalt fel.

Du måste naturligtvis avstå från alla "störningar" som eldning, stora 20-manna kalas etc, dessa dagar med alpsol är inte heller representativa eftersom plattan ackumulerar så mycket värme under dagen.
 
Har börjat sjustera lite på vår värmepump och har sänkt värmekurvan från 4 till 3 och finsjustering till +1. Hade ca 22 grader i morse med -11 ute så jag sänkte kurvan till 2,7. Verkar inte vara några problem att värma huset med så låg värmekurva men finns det något sätt att få det varmar i badrumet utan att ha så hög värmekurva som 4. Innan när vi kört på 4 har det blivit riktigt varmt och skönt i badrumet men med 3 på värmekurvan blir det inte så varmt som man skulle vilja ha i badrumet. Badrumet har ingen rumstemostat utan den slingar regleras manuelt och den är helt öppen.
 
skane67 skrev:
[quote author=robban44 link=1141322697/30#51 date=1141984563]Tack Inger, hoppas det stabiliserar sig nu men räknar kanske med att justera lite till men det ser som sagt lovande ut :)
Vi fick strypt till sovrum och tvättstugan där pumpen står då vi får gratisvärme därinne, vi passade på när teknikern var hemma sist, vi har nu c:a 19.5-20 gr i sovrummet vilket vi tycker är behagligt och vi skall försöka ha minst 21 gr. i resten av huset när vi ställt in allt.

Vi fick tipset att tejpa för ena sidan på dom ventiler som vi tyckte drog lite av besiktningsgubben när vi gjorde den, detta då under den kalla årstiden och det fungerar bra tycker vi. Vi har inget drag alls även när det som inatt blåst rejält.

Jo att elda för kråkorna är ju onödigt och som vi har nybyggt har några hål att stoppa dom pengarna i vi kan spara på elen.
Robban, om du har Freshs fyrkantiga ventiler så finns det något som heter luftriktningspluggar, jag ringde Fresh och de skickade gratis, dessa har fungerat bra för oss, vi har ventilerna obanför sängarna och det var lite dragigt innan, nu är det mycket bättre. Enligt Fresh ska dessa sitta på samtliga ventiler vid golvvärme.

Jag har sett dina inlägg angående kurva, "rätt" kurva hittar du i din golvvärmeberäkning från tex Roth, det bästa sättet är att börja med denna, som ska ligga hyfsat rätt, och sedan småjustera därifrån, jag har aldrig hört talas om att denna är totalt fel.

Du måste naturligtvis avstå från alla "störningar" som eldning, stora 20-manna kalas etc, dessa dagar med alpsol är inte heller representativa eftersom plattan ackumulerar så mycket värme under dagen.
[/quote]

Har luftriktningspluggar i ventilerna så vi styr undan draget men då dom är öppna på 3 sidor så har vi tejpat för den sidan som riktas mot där vi vistas eller sover.

Har inte hittat något i huspärmen om rekommenderad värmekurva för vårt hus men tycker vi börjat hitta mer rätt nu, acceptabelt skönt på morgonen och denna iskalla helg så har huset hållt värmen bra, - 10 och halv storm som gjort att det varit -35 i vinden och ändå "bara" 65 kwh i total förbrukn. om dygnet är ok tycker vi.
 
Slå en signal till din hustillverkare eller till leverantören av GV, de måste ha gjort en kalkyl för att dimensionera slingorna och flödet. Har du denna ser du direkt kurvan.

Jag har gjort samma sak med pluggar, har tryckt fast dessa på sidorna på vissa ventiler med.
 
Skulle man ju kunna göra men hela systemet baseras på att styra slingorna med termostaterna och det gör vi inte längre. Då hade vi fått ha mycket högre kurva vilket = mycket högre uppvärmningskostnad, vi styr nu helt med dom olika kurvorna som vi själv ställt in.
 
bygg-Andy skrev:
Har börjat sjustera lite på vår värmepump och har sänkt värmekurvan från 4 till 3 och finsjustering till +1. Hade ca 22 grader i morse med -11 ute så jag sänkte kurvan till 2,7. Verkar inte vara några problem att värma huset med så låg värmekurva men finns det något sätt att få det varmar i badrumet utan att ha så hög värmekurva som 4. Innan när vi kört på 4 har det blivit riktigt varmt och skönt i badrumet men med 3 på värmekurvan blir det inte så varmt som man skulle vilja ha i badrumet. Badrumet har ingen rumstemostat utan den slingar regleras manuelt och den är helt öppen.
Ingen som har detta problemet?
 
Varför finns det ingen rumtermostat i badrummet? ::)
 
robocop skrev:
Varför finns det ingen rumtermostat i badrummet? ::)
För att en slinga måste alltid vara öppen för att inte cirkulationspumpen ska skära och det är den i badrummet.
 
bygg-Andy skrev:
[quote author=bygg-Andy link=1141322697/60#68 date=1142236140]Har börjat sjustera lite på vår värmepump och har sänkt värmekurvan från 4 till 3 och finsjustering till +1. Hade ca 22 grader i morse med -11 ute så jag sänkte kurvan till 2,7. Verkar inte vara några problem att värma huset med så låg värmekurva men finns det något sätt att få det varmar i badrumet utan att ha så hög värmekurva som 4. Innan när vi kört på 4 har det blivit riktigt varmt och skönt i badrumet men med 3 på värmekurvan blir det inte så varmt som man skulle vilja ha i badrumet. Badrumet har ingen rumstemostat utan den slingar regleras manuelt och den är helt öppen.
Ingen som har detta problemet?[/quote]

Lösningen är att låta en tekniker strypa resp.öppna slingor i din anläggning enligt dina önskemål, om du vill ha varmare i badrummet när du kör med maxade termostater och på vämekurvan så är det lösningen.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=MrMagic link=1141322697/0#25 date=1141680568]Om du justerar ner kurvan varje gång det blir kallare ute så att framledningen alltid är 30 grader kan du ju lika bra koppla bort utegivaren så slipper du ju det jobbet.....
Så jädrans dum hoppas jag verkligen att jag ALDRIG blir!  Det är ju som att köra bil med full gas och sedan frikoppla för att reglera hastigheten! [/quote]

Du skriver ju att du alltid justerar din värmepump så att framledningstemperaturen är konstant 30 grader, det du då gör är att du simulerar en helt plan kurva för din värmepup, dvs oavsett temperatur ute, ska framledningen vara 30 grader. Finns ingen helt plan kurva (vilket det inte brukar finnas) så är det bara att koppla bort utegivaren (och ev ersätta med en resistor) och justera en kurva (vilken som egentligen) till 30 graders framledning, sedan kommer pumpen alltid att eftersträva det och du slipper springa och kolla hela tiden. Och det är INTE som att köra med full gas och reglera farten med kopplingen, utan det är att låta regelerdatorn göra det den är bäst på, och sannolikt bättre på än någon levande varelse. (Dock kommer din innertemperatur att sjunka om det blir kallt några dagar, men det gör den idag också....)
 
Hej, ni verkar ju ha lite koll på detta, och det är bra för vi sitter hemma och fryser :(

Vi har en Ivt 490 inställd på kurva 2,2. jag ställde upp den till 2,4 imorse då vi hade 17 grader inne, ikväll har vi 18. Vi flyttade in i vårt nybygge i lördags. (samma typ av hus som fam lindgren som startade denna tråd). Vad göra härnäst? Det har varit ca -20 på nätterna och -5 på dagarna sedan i lördags. Vi har inte haft någon tekniker hos oss än, men jag funderar på att ringa och skynda på dom lite.

Ska jag ställa termostaterna på max?

Ska jag öka kurvan? och hur mycket?

Lindgren, hur var det när ni flyttade in?
 
johla skrev:
Hej, ni verkar ju ha lite koll på detta, och det är bra för vi sitter hemma och fryser :(

Vi har en Ivt 490 inställd på kurva 2,2. jag ställde upp den till 2,4 imorse då vi hade 17 grader inne, ikväll har vi 18. Vi flyttade in i vårt nybygge i lördags. (samma typ av hus som fam lindgren som startade denna tråd). Vad göra härnäst? Det har varit ca -20 på nätterna och -5 på dagarna sedan i lördags. Vi har inte haft någon tekniker hos oss än, men jag funderar på att ringa och skynda på dom lite.

Ska jag ställa termostaterna på max?

Ska jag öka kurvan? och hur mycket?



Lindgren, hur var det när ni flyttade in?

Rent spontant så undrar jag varför du skruvat på pumpen redan nu.
Den installerades väl fabriksinställd och på en värmekurva 4 - 4,5 vilket vår gjorde.

Min personliga uppfattning är att du skall återställa till fabriksibställningarna enligt handboken, minst värmekurva 4, skruva upp alla termostater på max och låt det elda på så du värmer upp ditt nya hus, allt är ju rått och kallt om inte värme varit på ett tag innan inflyttningen. Även plattan är ju fortfarande fuktig så det behövs mycket värme i början för att komma igång. Om ett dygn så har du förhoppningsvis så varmt så du kan ställa ner termostaterna till den temperatur ni vill ha i huset. Om du har enplanshus så är värmekurva 2.4 lågt och bra men har du 1 1/2 plans med radiatorer på ovanvåningen så kan jag aldrig tänka mig att det räcker.

Vår byggledare hade glömt slå till vår pump när vi skulle flytta in i December så vi vet hur det känns att flytta in i ett rått och kallt hus, vi eldade på för fulla muggar i ett par dygn innan vi överhuvudtaget tittade på pumpen och teknikern kom, låt vara det gick 200 kwh om dygnet men hellre det än frysa häcken av sig.

 
Jag prövar just nu en annan väg för att hålla nere förbrukningen på min 495:a;
jag reglerar mängden frånluft. När det är kallt ute (torr luft) så sänker jag frånluftsfläkten två steg,när det sedan blir varmare (och högre luftfuktighet) så höjer jag frånluften igen. Jag har haft runt minus 16 grader ute i en vecka och 21 i huset (ca200kvm nästan nybyggt) och 495:an går bara på kompressor och använder tillskott endast om vi dushar m.m.

När det gäller ventilationen så är jag fullt medveten om att jag inte följer normer m.m men om detta bara göres vid kalla årstiden (och det kommer en hel del friskluft in genom friskluftsintagen även vid den lägre hastigheten) och man håller koll på fukt m.m. så tycker jag det är värt att testa. Det hela går ju ut på att behålla den uppvärmda luften ett litet tag längre. Och jag tycker ej att den sänkta mängden frånluft ger sämre ventilation än det var i vårt gammla hus med självdrag.
Dessutom tror jag att normen för ventilation är väl tilltagen så det går nog att tänja lite på vintern...

Mvh Kalsipper
 
[quote author=Kalsipper link=1141322697/60#79 date=1142517968]Jag prövar just nu en annan väg för att hålla nere förbrukningen på min 495:a;
jag reglerar mängden frånluft. När det är kallt ute (torr luft) så sänker jag frånluftsfläkten två steg,när det sedan blir varmare (och högre luftfuktighet) så höjer jag frånluften igen.


Hur går man ner i fläkt hastighet utan att behöva koppla om el kablar på värme pump? Vad är det för meny där en kan reglera fläkt hastighet på IVT 495 eller 490?
 
Tyvärr finns det ingen meny där du kan ändra fläkthastigheten, du måste koppla lite...
Jag har löst det med ett växlande relä med en omkopplare som sitter utanför pumpen ( styr via en aktor i mitt EIB system). Jag funderar på att skaffa en hygrometer (finns billig på Classe Olsson) och låta den styra omkopplingen, men jag vet ej hur noggrann denna hygrometer är.

Mvh Kalsipper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.