2. Grannliv

Är helnöjd med vår gräsklippare från Jonsered, och det hade varit perfekt att utöka med en motorsåg av samma märke. Har hitintills fått låna grannens elektriska motorsåg när veden ska sågas, men den räcker inte riktigt till och vi skulle behöva en egen. En CS 2234 S hade räckt utmärkt för våra behov då vi är ute efter något driftståligt av bra kvalité och med modern teknik.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
Svar 2: Grannliv

Farsans elkedjesåg från Stiga har gått varm mellan familjens hushåll under några år. Sågen har renoverats och lagats men nu börjar den att krångla allt mer. Det är dags för en uppgradering då mina syskon börjar skaffa villa och tomt.
 
svar: 2, Grannliv

Sågen verkar lagom stor att ha för att kapa upp mellanstora träd till vedkubbar eller flyttbara delar.
 
2, Grannliv

Med en gammalträdgård, och mycket träd så hade denna kommit bra till. Elsågen idag är inte mycket att ha när det kommer till lite större träd än sly :cool:
 
2. Grannliv

För att jag älskar sågar helt enkelt, och Jonsered är ju drömmen när det kommer till motorsåg!
 
2: Grannliv

Skänkte min motorsåg som kom med huset till morfar.
Han och morbror hade oturen att åka genom isen förra vintern med skoter och släde och hans motorsåg som låg i släden hittades aldrig igen, det var för djupt och för mycket dy på botten.

Skotern lyckades vi bärga till sommaren och alla klarade sig bra :)

Men nu skulle jag själv behöva en motorsåg, så det är flera gamla björkar som skall tas ned runt gården.
 
2. Grannliv

Tidigare motorsåg av annat fabrikat sa upp sig vid årets vedhantering för några helger sedan och hästarnas sommarbete står på sina ställen kraftigt igenvuxet med sly, buskar och småträd som är i behov av att känna kraften av en Jonsered! ...om inte annat för att mini-shettisen inte ska försvinna helt i buskagen. :rolleyes:
 
Svar: 2, Grannliv

Då man är uppvuxen på en skogsgård så är det ju i det närmaste pinsamt att man inte äger en riktig motorsåg, utan får låna av far eller bror när så behövs.
Säkerhetsutrustningen har jag, men saknar själva sågen. Förvisso bättre än tvärt om :)

Som vanligt när man saknar rätt verktyg till jobbet, så blir det dock lätt att man nöter på med något annat som man har, men det blir ju sällan bra, effektivt eller säkert. Både jag och min röjsåg skulle därför bli överlyckliga om jag vann en riktig motorsåg!
 
2. grannliv

Behöver en kvalitetssåg.
Farsan retar alltid att jag använder skrot när han själv sitter på flera Husqvarna sågar, jobbigt att behöva låna då han bor långt borta.
Skulle vara kul att visa en ny såg som han kunde bli imponerad över.
 
2 Grannliv

Tänkte lära sambon hur man använder motorsåg i skogen då jag själv har stor erfarenhet av det roliga tidsfördrivet :)
 
D09
Svar 2

Min snälla far ställde upp med sin husqvarna 357 när det var dags för lite trädarbete på tomten här hemma.

Tyvärr glömde jag att informera honom om att bensinen i dunken inte var blandad så maskinen skar ihop..

Sen dess har jag och farsan försökt laga den.. Plockat isär den i molekyler och bytt till en ny cylinder och kolv, tändenhet etc och numera startar den men dör direkt..

Hade det varit min såg hade jag kunnat leva med det men skulle vilja gottgöra farsan för sitt misstag med att skaffa ungar ;)

En ny såg till pappsen hade varit grymt till hans födelsedag i juli :) :) :)
 
Svar 2, grannliv
Har i dagsläget bara en elsåg men har ett projekt där denna sågen skulle vara perfekt. Har några avblåsta träd på tomten som jag tänkte försöka göra några roliga trädskulpturer av.
 
2. Grannliv

Träden måste ner och huset upp...
 
Alternativ 2 - Bloggen heter grannliv.

Jag behöver en motorsåg av två skäl. Till att börja har jag ett par fina motorsågsbyxor som jag köpte ruggigt billigt, men någon motorsåg har jag inte skaffat ännu. Och det känns ju fånigt. Sedan har jag en svärfar som börjar bli till åren, han behöver hjälp med vedhanteringen, och ett av skälen till det är att den utrustning som finns enbart är manuell. Med en motorsåg så skulle barnen kunna få mer tid med morfar.
 
2 Grannliv

Vårt fritidshus ligger mitt inne i en skog på en tomt som är drygt 25 000 kvm. Årligen faller några träd av storm eller ålder som måste tas om hand och sågas till ved. Tyvärr har våra askar drabbats av askskottssjukan vilket gör att jag i sommar måste ta ner 13 stora askar. Idag använder jag en gammal lånad Husqvarna. Pallar Jonseredsågen min tomt hade jag gärna vunnit en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.