Du har 2 veckor på dig att ångra köpet iomed distansavtalslagen.
 
Har man ADSL plus analog telefoni så hyr respektive leverantör delar av förbindelsen av Skanova.
Har man enbart ADSL så får den operatören betala hela kostnaden.
Detta är helt enligt gällande regelverk och prisreglering. Vill man gräva ned sig i modellen så finns den på PTS hemsida
 
Har nu sagt upp ADSL-avtalet och tecknat nytt hos annan bredbandsleverantör.
 
O
Det kan tyvärr vara såna där avgifter man aldrig tänker på när man tecknade abonnemanget...
Att gå över till mobilt bredband tror jag inte är något alternativ.... Med tanke på de begränsningar som finns i hur mycket man får surfa upp...
 
lbgu skrev:
Det finns en enkel regel när det gäller telefonförsäljare. Lägg på direkt när du inser att det är en nasare i andra änden.
Och sedan registrera i NIX registret (http://nixtelefon.org/)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Vi är nixade sedan många år. Det var alltså vårt telefonbolag som ringde, och det är ju ok enligt reglerna att företag man är kund hos får ringa.

Däremot är jag måttligt imponerad av deras ip-telefoni... Vi har inte kunnat ringa eller ta emot samtal senaste dagarna. (Detta kombinerat med trasig mobil har gjort tillvaron lugn!)
 
jarlh skrev:
Vi är nixade sedan många år. Det var alltså vårt telefonbolag som ringde, och det är ju ok enligt reglerna att företag man är kund hos får ringa.
Ja, det där är egentligen lite irriterande. Man skulle ju vilja att man kunde spärra mot alla försäljningssamtal, oavsett om man har någon affärsrelation till den som ringer eller inte. Ring mig gärna om något verkar fel, brinna, kommer stängas av, eller dylikt, men att ni har "kampanj på my little Pony" bryr jag mig så lite om att det knappt är mätbart.
 
lbgu skrev:
Det finns en enkel regel när det gäller telefonförsäljare. Lägg på direkt när du inser att det är en nasare i andra änden.
Det är faktiskt så enkelt. Köper man av en telesäljare blir det nästan alltid ett dåligt underbyggt spontanköp. Telefonförsäljningen lever på att många personer faktiskt har svårt att säga nej. Därför är det bäst att helt enkelt stänga den kanalen genom att gå med i NIX och sedan direkt avsluta samtalet om det är en säljare som ringer. Man kan nog vara rätt säker på att man aldrig missar något bra erbjudande.
 
pelpet skrev:
Det är faktiskt så enkelt. Köper man av en telesäljare blir det nästan alltid ett dåligt underbyggt spontanköp. Telefonförsäljningen lever på att många personer faktiskt har svårt att säga nej. Därför är det bäst att helt enkelt stänga den kanalen genom att gå med i NIX och sedan direkt avsluta samtalet om det är en säljare som ringer. Man kan nog vara rätt säker på att man aldrig missar något bra erbjudande.
Eller om det nu ändå skulle verka oemotståndligt intressant. Be dem skicka hem information för påseende, så kan man i lugn och ro fundera, undersöka marknaden och fatta ett rationellt beslut.

Om de inte vill det, för slår man inte till nu på det fantastiska extraerbjudandet så går man miste om det, så är det i sig ett tecken på att det är något fuffens.
 
Fuffenets består ofta av att telesäljaren bedöms på antalet genomförda affärer, så därför är det här-och-nu som gäller. Ofta görs också telefonsamtalen av ett anlitat bolag, och då vill man inte skicka informationsmaterial utan sälja.
 
pelpet skrev:
Fuffenets består ofta av att telesäljaren bedöms på antalet genomförda affärer, så därför är det här-och-nu som gäller. Ofta görs också telefonsamtalen av ett anlitat bolag, och då vill man inte skicka informationsmaterial utan sälja.
Precis. Det är själva systemet som är upplagt för fiffel och båg. "Perverse incentives" som amerikanen skulle sagt det.
 
Nu har vår ip-telefon inte fungerat på en vecka, och de verkar inte förstå varför... Dåligt, dyrt och dumt är vad det är.
 
Är ni anslutna via gamla eller nya ADSL-leverantören?
Om ni är anslutna via nya ADSL-leverantören, började IP-telefonistrulet samtidigt som skiftet av Internetleverantör?
 
Jag hänger inte riktigt med.

Förr betalade du x kr till fasta telebolaget och y kr till adls-bolaget.
Sedan betalade du noll kr till fasta telebolaget och (y + 75) till adls-bolaget.

Denna förändring gick du 40 kr back på. Är x = 35?

Jag känner mig lite seg i huvudet, förmodligen har jag missat något enkelt.
 
B
nimhed skrev:
Jag hänger inte riktigt med.

Förr betalade du x kr till fasta telebolaget och y kr till adls-bolaget.
Sedan betalade du noll kr till fasta telebolaget och (y + 75) till adls-bolaget.

Denna förändring gick du 40 kr back på. Är x = 35?

Jag känner mig lite seg i huvudet, förmodligen har jag missat något enkelt.
Nja, först betalade TS x kr till fasta bolaget. Med IP ville fasta bolaget ha x-35 kr medan ADSL gick från y till y+75kr.
Summan blev 40kr dyrare varje månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.