Jag fick proceduren via mail av supporten förut. Jag har inte provat detta själv.

----------------
Här kommer instruktionerna för laddningen som vi pratade om.

1. Slå av säkerhetsswitchen på roboten och ta ut säkringen.
2. Efter 15-20 sekunder, sätt i säkringen igen.
3. Sätt roboten på vinterladdning, d.v.s. med dockhuvudet direkt in i roboten. OBS! Med säkerhetsswitchen fortfarande avstängd.
4. Låt roboten ladda i 15-20 minuter, slå inte på switchen än.
5. Efter dessa 15-20 minuter - slå på roboten igen med säkerhetsswitchen och låt den fortsätta ladda i 6-8 timmar.
 
Tackar så mycket.
Testar i morgon.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Bara kul att kunna hjälpa till.
Glöm inte att posta hur det gick.

Supporten kan även om man ringer dem medan man är framför klipparen kolla batterispänningen i alla cellerna.
 
Hej!

Funderar starkt på att skaffa en RS630 som verkar fylla mina behov.

Jag har dock en fråga angående transport till och från laddningsstationen; vad jag förstår så följer den begränsningskabeln in och ut.
Nu är det så att min trädgård (ca 2200kvm) är väldigt långsmal och har en omkrets på ca 400meter - hur tror ni detta kommer att funka med Robomowen? Kommer maskinen att gå längs hela slingan när den skall tillbaka eller kan den "gena" och gå snabbare väg till laddaren, det kommer ju att gå väldig tid/batteri till transport och blir mindre över till klippning.

En annan fråga, vad skiljer 2015 modellen från 2014 förutom GSM modulen?

Mitt alternativ är ju en HQ 330x, men jag tror knivarna på RS630 funkar bättre i min terräng som angränsar till skog och får en hel del smågrenar som faller ner när det blåser. Har ni andra argument till Robomows fördel?

Tack på förhand!
 
Hej
Är en nybliven ägare till en RS612 med GSM (årets modell).
Gräsklippningen funkar bra och jag är nöjd.
Men det är en sak som jag inte får att fungera och det är själva GSM funktionen.
Hur jag än gör så lyckas jag inte få kontakt med GSM modulen via appen när jag är utom räckhåll från gräsklipparen.
Via blåtand så får jag kontakt med RS612:an men inte annars.
Är det nån mer här som äger en Robomow med inbyggd GSM och som har fått det att fungera?
 
@ hobus
Den kommer att orka åka hem även med lång Begänsningskabel. Jag har lång kabel men den orkar tom köra 5-6 extravarv då jag har en för smal passage som han genar över ibland.
På 2015 modellen är det borstlösa motorer. Någon mer skillnad vet jag inte.

@Stefan
Jag tror inte man får kontakt med klipparen via gsm. Men däremot får man meddelande om den har fastnat ute på tomten eller är stulen mm.
 
miniGranis skrev:
Bara kul att kunna hjälpa till.
Glöm inte att posta hur det gick.

Supporten kan även om man ringer dem medan man är framför klipparen kolla batterispänningen i alla cellerna.
Verkar fungera efter några omtag. Startar efter två timmars laddning som brukligt. Orkar inte mer än en dryg timme men jag köper det eftersom gräset är högt och blött och det är bara sex grader ute. Det går tungt.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Jag har kört min RS630 i två sommrar nu och är inne på min tredje.
Jag har stört mig på att det finns ett vibrationsljud från den ända sedan dag ett men inte riktigt hittat på vad det är. Jag har förvisso inte lagt ner en massa tid heller. :)
Har ni det på era med? Det försvinner inte av att köra utan kåpa så det måste vara ifrån chassit. Utan knivar på så är den helt tyst och nya knivar hjälper inte det heller.
Min slutsats blir att antingen så är det dålig balans i knivarna från fabrik eller så är motor axlarna inte helt raka?
Vad är era erfarenheter?
 
Lyssnar in i tråden efter någon med svar angående vibrationer som jag också upplever vid start.
 
  • Gilla
PiggenGävle
  • Laddar…
"Lider" av precis samma sak jag med, kraftigare vibrationer vid kantklippning då klippmotorerna går med full fart, precis som vid uppstart. Det lugnar dock ned sig, men kvarstår till viss del, vid normal klippning.
 
  • Gilla
PiggenGävle
  • Laddar…
Jag har kollat lite på min idag och den har alltid sedan den varit ny varit som din miniGranis, vibrerat kraftigt vid kantklippning och uppstart men lugnat ner sig och bara haft amå tendenser till vibrationer vid klippning. Den har nu blivit värre tycker jag så jag kika på klipparen nu ikväll och tybärr kom jag fram till att mina ena motoraxel är krokig. :(
Tog bort kniven på den motorn och lät den andra sitta kvar och den blev tystare än den någonsin varit. Skönt att hitta felet och orsaken till vibrationerna men tyvärr tyder det även på att den varit lite krokig sen ny. Den blev visserligen förmodligen värre när den körde på en sak förra veckan men detta borde ha kunnat gått på garanti.
Det är bara att bita i det sura och beställa en ny antar jag. Dyrt men blir tystare.....hoppas jag. ;-)
 
Jag köpte en rs630 för några veckor sedan och är inte jättenöjd.
Hade vid mitt förra hus en Automower 220 som funkade ok men då jag har en hel del kottar och smågrenar ville jag ha en klippare med riktiga knivar, klippningen funkar bra den är grym på att ta sig fram och klipper även högt gräs men.

Programvaran känns inget bra, den startar alltid med att backa ut från laddningsstationen svänga vänster och kör i samma spår ut från stationen varje gång vilket syns ganska tydligt i gräsmattan. Borde inte vara svårt att lösa.

När den skall tillbaks till laddstationen så letar den efter den i 20-30min innan den bestämmer sig för att följa kabeln hem, varför inte följa kabeln hem med en gång?

När den sedan väl följer kabel hem så går den i samma spår hela tiden och skapar djupa spår längs med kanten, har testat avståndsinställningen för att gå i olika spår hem med resultatet att den antingen krockar med laddstationen eller missar den helt.
[video=youtube_share;oFyZeGrUQEI]http://youtu.be/oFyZeGrUQEI[/video]

Finns det några lösningar på detta så skulle maskinen vara riktigt bra.
 
Jag kan som lite info på mitt förra inlägg säga att nu är motorn bytt! Tog ca 34,6sek och det blev grymt bra!
Tystare än vad jag minns den någonsin gjort men en liiiiiten tendens till vibrationsljud finns där vid kanktklippning men det är bara en petitess. Simpelt att byta, simpel standardmotor till extremt dyrt pris.
Det får säkert att köpa hem direkt från China till en bråkdel av priset. :up:

Nfs// Ditt problem känner inte jag i alla fall igen, min går rakt fram till kanttråden och sedan följer den enda in i sitt hus. Rättar till sig strax innan och går då på centrum kabel
 
Redigerat:
Vågar man fråga vad motorn gick lös på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.