Klagar inte på utsikten, nej... :)

Jag hade Micke's killar hit och slipade och vaxade. Det är något jag INTE ångrar. De höll på i två dagar för våra dryga 95 m2. Att slipa var betydligt mycket svårare och mycket mer tidskrävande än jag hade väntat mig.
 
Johan_A_M
Tack Bråkis för wn fantastiskt bra tråd! Filmen är helt ovärderlig, blir till att kolla på den om något år när vi ska lägga golv. Hade aldrig vågat lägga fiskben själv utan den här tråden :)
 
Det är ju inte så svårt som man tror och det finns en gyllene regel:
Börjar det bli den minsta lilla glipa eller om stavarna inte helt går ihop, plocka bort och börja om! :)

Jag limmade mina och fick ibland lite lim i spånten och det visade sig oftast först tre, fyra stavar senare så det är väldigt viktigt att hela tiden kolla så de ligger helt i 90 grader.
 
Tack för kanonbra tips Bråkis.
En fråga: Någon här som vet vad det är för skillnad på golven parkettkontakten.se levererar jämfört med typ Burseryd. Det är ganska stor priskillnad. Är du Bråkis, nu efter några år fortfarande helnöjd med ditt golv?
 
Hej. Kan inte säga något om kvalitetsskillnad. Helnöjd efter några år! Det enda som man får tänka på är att ta en titt att det inte ligger någon flisa i noten på de stavar jag fått (ca 1 av 150 stavar har ngn rest kvar som måste pillas bort); kanske inte behövs hos burseryd. Men det är en ren gissning.

Är det en flisa så syns det genom att det blir en liten glipa när man försöker slå ihop golvet.
 
  • Gilla
dw82
  • Laddar…
Helt grym film, vilket jobb!
 
Mycket bra film!! Man känner sig triggad men jag måste erkänna att det säkert krävs mycket övning för en lagom händig person att få detta resultat. Respekt!
 
Yes, äntligen dags att lägga golv. De sista förberedelserna kvar bara. Tack återigen för denna informativa tråd.
Har snart lagt alla golvskivor (15mm plywood) och märkt ut alla vattenslangar.
En snabb fundering dock som nån kanske kan svara på. Jag använder som sagt 15mm plywood, har också sett att det finns 15mm dyckert. Skulle det vara en nackdel att använda så korta dyckert? Jag tänker att risken för att slå igenom ett vattenrör minimeras. Men skulle golvet fästa sämre eller finns det någon annan nackdel med att använda dessa?
 
dw82 skrev:
Yes, äntligen dags att lägga golv. De sista förberedelserna kvar bara. Tack återigen för denna informativa tråd.
Har snart lagt alla golvskivor (15mm plywood) och märkt ut alla vattenslangar.
En snabb fundering dock som nån kanske kan svara på. Jag använder som sagt 15mm plywood, har också sett att det finns 15mm dyckert. Skulle det vara en nackdel att använda så korta dyckert? Jag tänker att risken för att slå igenom ett vattenrör minimeras. Men skulle golvet fästa sämre eller finns det någon annan nackdel med att använda dessa?
Har du 15 mm plywood och 16 mm ek?
Det kan bli lite dåligt med värmeavgivningen från golvvärmen med det...
Rekommendationen jag fick var max. 24 mm trä ovanpå slingorna...

Angående spik så tror jag att 15 mm kan bli lite lite. Har du markerat slingor så undviker du bara dem.
Alternativet är ju att limma (som jag gjorde).
 
Ok tack för svar. 30mm är det jag fått som gräns om man har välisolerade golv. Men ska dubbelkolla detta med tillverkaren och kanske kika på en tunnare variant av plywooden istället. Finns även 14mm parkett man skulle kunna lägga för att komma ner ytterligare i tjocklek.
Det jag tänker kring spiken är att det inte är säkert att mer än 15mm av spiken drar ändå om den inte fortsätter ner i en glespanel. Då går den ju bara rätt igenom skivan och ner i isolering även om den är 40mm lång. Men många går ju givetvis ner i glesen.
 
Jag "backade" och lade 10mm spån och limmade istället för att vara på säkra sidan med golvvärmen...
 
hur stora är "fjädrarna" som du sätter i?

ska lägga in samma golv i min matsal är tanken,
 
berne88 skrev:
hur stora är "fjädrarna" som du sätter i?

ska lägga in samma golv i min matsal är tanken,
Bör vara samma storlek som fjädern på staven, i mitt fall 4mm plywood x ca 10-12mm bredd. Bara det går att slå ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.