En död fågel i köksfläkten, väl konserverad i fett.
fågel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del ruggiga elinstallationer. T.ex. en dimmer som jag bytte trillade ut i min hand med lösa sladdar hängande ut ur dosan (elen var naturligtvis avstängd).
Här är kablarna till belysningen över diskbänken:
elinstallation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så ruggigt, men annorlunda. Eluttagen i vardagsrummet var kopplade till brytarna på väggarna. Vi har naturligtvis anlitat en elektriker för att se över all el och byta det som behövts.

En massa gamla avloppsrör i krypgrunden som pluggats med cement. Huset har tidigare varit ett annex till ett pensionat och då har man haft avlopp från handfaten i varje rum.

Datumet för takresningen 1944 skrivet med blyerts på en av takstolarna.
 
Rev gamla badrummet och när jag monterade ner spegeln fanns där en nisch där det låg en pistol. Den identifierade min far till att vara en startpistol. Någon som vet, ska denna lämnas till polisen eller som metallskrot på återvinning?
 
Förra ägaren till vårt hus måste ha vunnit 100 kg spackel någonstans, för alla springor man kan hitta har spackel i sig. Tyvärr fick han tydligen inget slippapper med, för allt är oslipat.
Värst var nog när vi äntligen renoverat/byggt badrum på plan två och tre, och kunde riva fuskbygget på plan ett. Då visade det sig att det jag trodde var cement runt avloppen ner till källaren så klart var... Spackel.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
fn76 skrev:
Rev gamla badrummet och när jag monterade ner spegeln fanns där en nisch där det låg en pistol. Den identifierade min far till att vara en startpistol. Någon som vet, ska denna lämnas till polisen eller som metallskrot på återvinning?
Det krävs licens på startpistoler.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Paintballskytte/
Du bör lämna den till polisen.
 
När vi la om golvet på andra våningen i min föräldrars hus hittade vi cigarettpaket och läskflaskor samt brist på isolering.
I mitt nuvarande hus så fick en tidigare ägare en överaskning när telefonen ringde det visade sig att det var till ett företag på granntomten. Än i dag är det ett veritabelt råttbo vid ingående telefonledning, jag varken vill eller vågar röra i det då telefonen funkar.
 
C
Vi hittade 3 nergrävda frysar förutom de 4 som fanns ovan mark utomhus,icke att förglömma 23 bilhjul,2 rullstolar,en barnvagnsstomme,17 radiatorer o tyvärr total avsaknad av isolering mellan yttertaket o innertaket I glasrummet som hade vattenburen värme.....
 
carra skrev:
Vi hittade 3 nergrävda frysar förutom de 4 som fanns ovan mark utomhus,icke att förglömma 23 bilhjul,2 rullstolar,en barnvagnsstomme,17 radiatorer o tyvärr total avsaknad av isolering mellan yttertaket o innertaket I glasrummet som hade vattenburen värme.....
Ungefär när infann sig uppgivenheten? Jag som blev förvånad men egentligen inte särskilt överraskad när jag tömde en plåtkruka på tomten och insåg att under jorden fanns 12 ölburkar som dränering till blommorna i den. Ibland fattar man inte bara vad folk hållit på med.
 
Jag började gräva ut trädgårdslandet och hittade tre stora delar från ett badkar och ett mosaikkakel till förbannelse.

Sambon skulle byta en utelampa med extra ditkopplad rörelsesensor. Det visade sig att kablarna var dragna från en plastdosa på väggen. I den dosan fanns det ett veritabelt råttbo av kablar och eftersom dosan inte var godkänd för utomhusbruk, hade tidigare ägare fyllt den med silikon. Tillkallad elektriker var föga imponerad...

På en annan utelampa, var kopplingen gjord i en icke-väderskyddad sockerbit som hängde löst på ytterväggen.

Vägguttaget till kylskåpet, hängde på en spik...

Det saknades golv och innertak i ett hörn av köket.

Eltråd till häststaket har varit tidigare ägares absoluta favorit när det kommer till att binda upp allt ifrån träd till dekorationer och lysrörsarmaturer...

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter men känner att ett axplock är vad jag orkar skriva in just nu.
 
Jag kan inte låta bli att undra över:
Varför ska man inte använda sig av det som finns till hands - istället för att köpa nytt alltid och till varje sak och slänga det man kunde ha använt sig av istället?
Är inte vår värld tillräckligt full av skräp/sopor, redan som det är?
Måste vi skapa mer (sopor) bara för att man "inte ska/kan binda upp saker med annat än tråd, rätt tråd, i rätt dimension, av rätt material, i rätt prisklass, med rätt utseende".. osv.
Vad hände med: "man tar det man haver". Så har människan (djur) gjort i "alla tider".
Det som är en "överraskning" för en människa - kan vara nåt innovativt och kreativt för en annan, och därför accepterat.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Henrietta70 skrev:
Jag kan inte låta bli att undra över:
Varför ska man inte använda sig av det som finns till hands - istället för att köpa nytt alltid och till varje sak och slänga det man kunde ha använt sig av istället?
Är inte vår värld tillräckligt full av skräp/sopor, redan som det är?
Måste vi skapa mer (sopor) bara för att man "inte ska/kan binda upp saker med annat än tråd, rätt tråd, i rätt dimension, av rätt material, i rätt prisklass, med rätt utseende".. osv.
Vad hände med: "man tar det man haver". Så har människan (djur) gjort i "alla tider".
Det som är en "överraskning" för en människa - kan vara nåt innovativt och kreativt för en annan, och därför accepterat.
Exakt, åk till valfritt afrikanskt eller asiatiskt land och det flödar av kreativitet. Där snackar vi återvinning. Men visst, man har sett en del livsfarliga lösningar, där man får vara tacksam att ingen människa tagit skada.
 
Att vara livsfarlig och kreativ - visst kan man sätta likhetstäcken på det =O)
Men - om man utesluter den där livsfarliga biten - så är kreativitet i min värld alltid att föredra!

Säg - att vara kreativ med sunt förnuft då.
Bättre?
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus på vintern. När vi flyttande in för någon vecka sen välkomnades vi av en ståtlig parkslide-häck i tomthörnet, samt små patchar litet här och var...
 
Så här såg det ut när jag skulle rusta upp en altan som va lite svajig, konstigt va? ;)
10543600_1447245732205259_7555721746915438075_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LaGreta och 19 till
  • Laddar…
Vad var det för mat i kastrullen? ;)
 
Inte mitt eget hus men en bekant hittade hemmadragen el där gul-grön jordkabel användes som fas... ��
 
  • Gilla
Apocalypsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.