Korvgubbe
Norrhyttan skrev:
Pulversläckare ska man vända någon gång om året
Min lösning på det är en lapp på baksidan av köksklockan. Två gånger om året måste jag ta ned klockan för att ändra till/från sommartid, två gånger om året ser jag komihåg-listan med småsaker som är bra att göra minst en gång om året. Däribland kolla och vända på brandsläckare, testa brandvarnare, motionera alla vattenkranar och liknande. Kanske inte ett tips för garaget, men ett tips för huset.
 
  • Gilla
kes0 och 4 till
  • Laddar…
Jag håller på att bygga garage just nu. Eller verkstad, beroende på hur man ser på det. Har ganska bra koll på hur jag vill ha det, men många tips i tråden, små som stora, har varit jäkligt tänkvärda.
Mitt tips kräver förstås att man har plats för det, men jag försöker att separera alla grejer som ska förvaras. Ett rum i magasinet enbart för krattor, röjsåg, motorsågar, skyfflar, skottkärror och allt som har med trädgården att göra. Ett rum för cyklar och cykelkärror. Ett rum för barnvagnar (vi har två barn men åtta barnvagnar - det är inte mitt fel!). Ett rum för däckförvaring. Och så vidare.
Garaget jag bygger nu ska enbart användas som bilverkstad, ingen förvaring av bruksbilen. Här skruvar man bil, svetsar bil, bygger bil eller bara vårdar bil (tvättar, polerar, städar). Det blir 76 kvadrat med tvåpelarlyft och troligen en saxlyft. Låter inte så stort men tricket är ju att det inte ska stå cyklar, åkgräsklippare, fyrhjulingar och blomkrukor där.
Angående portdiskussionen, här blir det en slagport i stål, 3x3 meter. Jobbigt att alltid behöva kliva ur och öppna, plus att man måste röja snö mer noga, men porten ska inte öppnas speciellt ofta så stöldsäkerheten prioriteras före bekvämligheten.
När garaget är klart är kommande projekt att inreda och dela av det gamla vagnslidret till ett kallgarage enbart för parkering av bruksbilarna. Ingen värme, ingen isolering, inga arbetsbänkar, inget. Bara belysning, ett eluttag för underhållsladdare och två fjärrstyrda takskjutportar. I samma byggnad hoppas jag hinna bygga en småmaskinsverkstad också, där fyrhjulingar, motorcyklar, åkgräsklippare och annat står så stöldsäkert som möjligt, och där man även kan skruva med sagda fordonskategori.
Ett enklare snickeri får också plats i en intilliggande lokal.

Alltså, har du möjlighet och utrymmen (som många på landet har) - se till att var sak har sin plats. Det är fasen så mycket roligare att gå ut och skruva med bilen om man slipper flytta på cyklar och blomjordssäckar. Och tjejen tycker förstås det är mycket trevligare att plantera om blommorna om inte bänken är full av isärskruvade mopedmotorer.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Min lösning på det är en lapp på baksidan av köksklockan. Två gånger om året måste jag ta ned klockan för att ändra till/från sommartid, två gånger om året ser jag komihåg-listan med småsaker som är bra att göra minst en gång om året. Däribland kolla och vända på brandsläckare, testa brandvarnare, motionera alla vattenkranar och liknande. Kanske inte ett tips för garaget, men ett tips för huset.
Förbannat smart i sin enkelhet! :wow:(y)
Ett slag för vaktmästarrundan, helt enkelt. Jag måste skaffa en väggklocka, känner jag.
 
Kylskåp för öl, är redan nämnt.
Likaså en bra stereo.
Men ingen tycks ha kommit att tänka på hur bra/trevligt det är att ha en bra mekvagn att ligga på ;)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
woden skrev:
[bild]
Så här satte jag upp cyklarna. (Hoppas bilden syns). Vanliga tavellister. Ser trevligt ut och sparar bra golvyta. Dessa använder jag dock inte dagligen.
Snyggt. Förslag på förbättring: Sätt en ledad krok (typ jula) istället för spännband. Då kan man bara vinkla upp kroken och ta ner cykeln snabbt och enkelt. (och vice versa)
 
en dator.. som kan spela musik, youtubeklipp och som det inte gör något om man skitar ner när man ska söka sprängskisser etc.

jag har en fastmonterad på väggen, kanonbra!
 
thestrut skrev:
en dator.. som kan spela musik, youtubeklipp och som det inte gör något om man skitar ner när man ska söka sprängskisser etc.

jag har en fastmonterad på väggen, kanonbra!
+1 på den.
Har en liknande lösning i min verkstad
Ett billigt trådlöst tagentbord med inbyggd mus - förvisso inte den bästa ergonomin men det funkar.
En liten fläktlös burk som troligen kommer att bytas till någon form av fläktlös sticka typ den här http://www.nexxtpc.com/
 
Om det inte skrivits redan...
Gamla syltburkar i glas kan återanvändas i garaget. Skruva fast locket från insidan upp i en hylla och vips så har man perfekt sortering av småskruv och småmutter m.m
 
Samma burkar är perfekta för allt möjligt som man inte vill spola ned i avloppet. Rengöringsmedel typ lacknafta, fotogen, diverse oljor m.m. Bara att skruva på locket, ställa i en låda som när den är full körs iväg till återvinningen. De är även mycket bra att organisera småprylar man skruvar loss för något projekt t. ex om man vill rengöra en förgasare.

Jag sparar väldigt mycket glasburkar från köket...mer än jag har plats för! :surprised:
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Detta var helt klart det bästa jag köpt till garaget denna sommar, nu är det en fröjd att ta fram slangen för att tvätta bilen.
009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
M
souba skrev:
Jag sitter en del på Pinterest och kollar på ideér och har där en "tavla" med lite smått och gott:)

Kika gärna: [länk]
Störande att man måste "gå med" för att få se bara...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Detta var helt klart det bästa jag köpt till garaget denna sommar, nu är det en fröjd att ta fram slangen för att tvätta bilen.
Det var nog den snyggaste slangvindan jag sett! Dock ser den ut att ha manuell uppvirning... Vad är det för märke?
 
richardtenggren
Är inte Cejn snyggast? ;)
 
Hänga upp cyklarna på varsin krok i taket. Jag hänger i sadeln så cykeln hänger "rakt" utan att hänga ner för mycket och vara i vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.