Kan ju fall mot mycket förmodan någon använder sökfunktionen skriva hur det blev och varför.

Den delen där från och till luftsrören går brevid varandra har jag isolerat runt bägge två. Med lite mätning verkar det som att typ 1grad växlar redan där.

Jag började med att isolera med 95mm ull på rulle med papp på. Det gick snabbt genom att fästa en ganska tunn ståltråd i början och sedan spiraldra den runt isoleringen.

Med 95mm blev luften fram till herun 5grader kallare än inne luften och 4grader kallare ytterligare vid in blåsen. =för kallt.

Jag har nu tagit ett lager med 95mm till ovanpå det förra och har nu totalt tapp på 5grader vid samma ute tempratur som när jag tidigare tappade 9

I efterhand hade jag valt att
Isolera det inre lagret med pappfri isolering. Och kanske 35-50mm istf 95mm och avslutat med 95an med papp. (hittade det på Hornbach)

Sedan hade jag tänkt till ett varv extra innan jag drog rören för att verkligen få plats med isoleringen... Murstocken är mycket svårflyttad..

Och när man fått upp farten på håltagningen. Se till att använda rätt hålsåg. 130mm hålsåg finns nu på. Biltema och den fungerade utmärkt att ta hålen jag behövde. Även om 130mm hål gör det svårt att fästa ramen för 105mm röret....

Och när man skall montera ihop uteluftsdelarna se till att ha kondensstrumpan där INNAN du skruvar ihop det och sedan att den verkligen räcker hela vägen.... Hellre att den. Är lite skrynklig för att du har för mycket. Den sträcker sig nämnligen inte någe bra.
 
Fångar upp en gammal tråd, gillar läsa andras erfarenheter. Är inne i planering av ett FTX projekt, det kommer dessvärre att bli många spirörsmeter på kallvind och letar billig isolering till dessa.


Funderar på sån här 95mm längst in: https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsrulle-proffs-kvalitet-p16821
+
En sån här 45mm utanpå: https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/byggmatta-pappersbekladd-p61011011



Sen kan jag inget om bygge - och frågar lite pinsamt om man måste ha papp ytterst? Annars kanske det kan häftas i efterhand billigt och så kan man köra lite tjockare billigare isolering utan papp runt rör istället?

Som sagt, jag är grön på det här med bygge. Och lite snål =)
 
Redigerat:
Ulff skrev:
Fångar upp en gammal tråd, gillar läsa andras erfarenheter...
Jag tror också att 100 - 150 mm isolering är lagom.
Men hur du skall göra beror på hur kallvinden ser ut i övrigt.
Är det isolering utan golv ovanpå i t.ex. kattvindarna kan du lägga rören där, och täcka över med en eller två mineralullsmattor. Det bör vara enklare än att linda isoleringen runt och tejpa eller surra fast den.
Alternativt stoppa ner rören i befintlig isolering.

Pappyta behövs inte om det inte är "blåsigt" på vinden. Pappen skall ju bara fungera som vindskydd.
Och något tätt kondensskydd behövs inte.
Ventilationsrören är ju varmare än omgivande kallvind :)
 
Vi har bjälklag i Siporex. Vinden är oisolerad - men det är 30cm siporexblock mellan vind och vån 2.

Nuvarande frånluftsrör är isolerade med någon tunn isolering.

Det drar lite på vinden, vet inte om det blåser riktigt - det drar igenom friskluft under nockarna och är torrt.

Luftbutiken och de där nätbaserade gängen fick jag bra intryck av - men när det kom till isolering stack priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.