25 656 läst · 33 svar
26k läst
33 svar
Stiga Multiclip 46 med Briggs and Stratton motor - vill inte starta!
Hej!
Har köpt en begagnad Stiga Multiclip 46 med Briggs and Stratton Motor.
Köpte hus i höstas och har tidigare bott i lägenhet. Gräset börjar bli högt nu! Har lånat grannens maskin 1 gång men känns inte som en hållbar lösning i längden (känner mig som Ove i Solsidan)...
Står inför 2 alternativ nu. Sälja huset och flytta tillbaka till lägenhet. Eller att få ordning på gräsklipparen. Medveten om att det finns ytterligare alternativ (köpa ny gräsklippare).
Well, den vill inte starta!
Efter köpet fick jag igång den och klippte typ halva gräsmattan innan bensinen tog slut!
Efter påfyllning av bensin (95) så vill den inte starta. Jag har noterat att den läcker lite olja.
Luftfiltret (skumgummi) var lite indränkt i olja - provade att ta bort det och försöka starta utan = Ingen framgång.
Provade att spruta in lite startgas, typ nedanför luftfiltret (rätt ställe?) = ingen framgång
Lurar på gasreglaget, förstår inte hur det är fungerar. Jag har svårt att se att det blir någon skillnad hur jag än ställer det (se bild), saknas det någon fjäder?
Jämför jag med en bild från internet så tycker jag det finns en fjäder till där?
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=113990&d=1401788861
Antar att man bör kolla tändstiftet. Vad ska man kolla efter?
mvh / Fredrik
Har köpt en begagnad Stiga Multiclip 46 med Briggs and Stratton Motor.
Köpte hus i höstas och har tidigare bott i lägenhet. Gräset börjar bli högt nu! Har lånat grannens maskin 1 gång men känns inte som en hållbar lösning i längden (känner mig som Ove i Solsidan)...
Står inför 2 alternativ nu. Sälja huset och flytta tillbaka till lägenhet. Eller att få ordning på gräsklipparen. Medveten om att det finns ytterligare alternativ (köpa ny gräsklippare).
Well, den vill inte starta!
Efter köpet fick jag igång den och klippte typ halva gräsmattan innan bensinen tog slut!
Efter påfyllning av bensin (95) så vill den inte starta. Jag har noterat att den läcker lite olja.
Luftfiltret (skumgummi) var lite indränkt i olja - provade att ta bort det och försöka starta utan = Ingen framgång.
Provade att spruta in lite startgas, typ nedanför luftfiltret (rätt ställe?) = ingen framgång
Lurar på gasreglaget, förstår inte hur det är fungerar. Jag har svårt att se att det blir någon skillnad hur jag än ställer det (se bild), saknas det någon fjäder?
Jämför jag med en bild från internet så tycker jag det finns en fjäder till där?
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=113990&d=1401788861
Antar att man bör kolla tändstiftet. Vad ska man kolla efter?
mvh / Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tändstift var möjligen lite svart av olja (antar jag el bensin), rätade (bild på tändstift innan jag rätade och torkade av) ut det så avstånd är 0,75 mm. Det blir gnista! Satte tillbaka det! Ingen framgång! Det liksom pyser till några gånger när man drar, känns inte som om det är nära att starta!Tune skrev:
Provade utan luftfilter och sen även med startgas. Kan det blivit för "blött" där nu?
Jag har läst om något membran mellan förgasare o tank, kan det vara inblandat?
// Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter luftfiltret med en lång skruv ner i förgasaren ??
Om den gör det kan du testa att skruva dit skruven där igen.
Har ett väldigt svagt minne av att det sitter ett spjäll där som skruven går igenom och en av mina gamla klippare inte gick att köra om skruven inte var iskruvad
Fast det är över 10år sedan jag micklade med den skrothögen så jag kan mycket väl minnas fel.
Om den gör det kan du testa att skruva dit skruven där igen.
Har ett väldigt svagt minne av att det sitter ett spjäll där som skruven går igenom och en av mina gamla klippare inte gick att köra om skruven inte var iskruvad
Fast det är över 10år sedan jag micklade med den skrothögen så jag kan mycket väl minnas fel.
Det ser ut att fattas en liten fjäder till gasspjället. Vissa förgasare har bara en fjäder men på din ser det ut att saknas en, inte helt 100% på det dock.luke73 skrev:Hej!
Har köpt en begagnad Stiga Multiclip 46 med Briggs and Stratton Motor.
Köpte hus i höstas och har tidigare bott i lägenhet. Gräset börjar bli högt nu! Har lånat grannens maskin 1 gång men känns inte som en hållbar lösning i längden (känner mig som Ove i Solsidan)...
Står inför 2 alternativ nu. Sälja huset och flytta tillbaka till lägenhet. Eller att få ordning på gräsklipparen. Medveten om att det finns ytterligare alternativ (köpa ny gräsklippare).
Well, den vill inte starta!
Efter köpet fick jag igång den och klippte typ halva gräsmattan innan bensinen tog slut!
Efter påfyllning av bensin (95) så vill den inte starta. Jag har noterat att den läcker lite olja.
Luftfiltret (skumgummi) var lite indränkt i olja - provade att ta bort det och försöka starta utan = Ingen framgång.
Provade att spruta in lite startgas, typ nedanför luftfiltret (rätt ställe?) = ingen framgång
Lurar på gasreglaget, förstår inte hur det är fungerar. Jag har svårt att se att det blir någon skillnad hur jag än ställer det (se bild), saknas det någon fjäder?
Jämför jag med en bild från internet så tycker jag det finns en fjäder till där?
[länk]
Antar att man bör kolla tändstiftet. Vad ska man kolla efter?
mvh / Fredrik
[bild]
Om du sprutar in startgas rakt in i förgasaren och den ändå inte startar så är det på tändnings-sidan felet finns. Tändstift, tändhatt eller tändspole. Eller att brytaren som säkerhetshandtaget (det du måste hålla in när motorn är igång) påverkar inte bryter kretsen.
Då det finns gnista borde det inte vara fel på dödmansgreppet , tändhatten fungerar ju också (inte läst om något överslag av gnista).
Tändstiftet kan vara dålig om det har blivit surt men ändå ge gnista.
Hur ser gnistan ut ?? Orange/gul vit , blå ??
Tändstiftet kan vara dålig om det har blivit surt men ändå ge gnista.
Hur ser gnistan ut ?? Orange/gul vit , blå ??
Jaha, läste nu att du har gnista, missade det.
Membranet kan bli dåligt om man vickar maskinen på sidan så att olja kan rinna ut till förgasaren, att du hade olja på filtret tyder på det (de ska ifs oljas in men det tror jag inte att nån gör) och då måste man plocka av förgasaren och ev byta membranet. Kan räcka att torka bort oljan om membranet känns spänstigt.
Membranet kan bli dåligt om man vickar maskinen på sidan så att olja kan rinna ut till förgasaren, att du hade olja på filtret tyder på det (de ska ifs oljas in men det tror jag inte att nån gör) och då måste man plocka av förgasaren och ev byta membranet. Kan räcka att torka bort oljan om membranet känns spänstigt.
Gnistan ser vit ut tycker jag. Läste någonstans om att droppa ner några droppar bensin där tändstiftet sitter, sätta tillbaka tändstiftet och testa?
En nackdel just nu är att jag vid tidigare test drog armbågen rätt i kanten av en dörr som hade "rört" sig....
En nackdel just nu är att jag vid tidigare test drog armbågen rätt i kanten av en dörr som hade "rört" sig....