Hejsan vedpannegurus!

Nu är det snart dags för mig att hiva ut det gamla och in med det nya :)

Även om det är svårt att uppskatta genom dataskärmen så tänkte jag höra här, vad ett pannbyte skulle kunna kosta mellan tumme och pekfinger ;) kanske är det någon som har bytt nyligen som kan dela med sig av lite erfarenheter och priser kring detta :)

Är detta ett vettigt paket??



FOCUS Eco Nature 40
1st Strömsnästank 750L med VVB (ISOLERAD)
1st Strömsnästank 750L utan VVB (ISOLERAD)
1st Laddomat 21-100
1st Shunt
1st Rökgastermometer
3st Ventil till Laddomat

För 41 990kr

men sen tillkommer det väl fler grejer antar jag?
 
Redigerat:
Blir det kanske billigare om man plockar ihop delarna själv istället för dessa paket man kan köpa?
 
Krilleman
Varför den dyrare Laddomat 21-100? 21-60 skulle räcka gott till Eco Nature 40. Och ventilerna sitter redan monterade på laddomaterna.

21-60 finns även den med R32 gänga på kulventilerna som 21-100.

Och det går åt en hel drös med prylar för att få ihop detta!
 
  • Gilla
Drdeo och 1 till
  • Laddar…
Acktankar:

Några tankar om acktankar att överväga bara, innan du går vidare.

Strömsnästanken med VVB, är det förrådsberedare?
Jag hade alla gånger valt varmvattenslinga i stället för förrådsberedare.

En till tanke om acktanken med VVB: Merkostnaden att från början sätta in solslinga i nedre delen är försumbar om man ser till helheten. Solslingan kan användas till så mycket, inte bara solvärme! :D Och att vid ett senare tillfälle tvingas byta tekniktank, eller hitta på någon finurlig dockningslösning – kommer att få dig att ångra dig. :(

Annars bör du lyssna på krilleman 215 om laddomaten, som alltid har koll. Jag fick med tre jättefina ventiler till min laddomat!

Med rätt leverantör får du lika bra pris på ett skräddarsytt paket, som ett standard.

Eh jo, ska du skruva själv? Eller anlita röris? Om du ändå ska ha in en röris, fråga hen på helheten också. Inte sällan kan de göra bra pris om det blir lite volym. Och det är precis som krilleman säger: "det går åt en hel drös med prylar"!
 
  • Gilla
Drdeo
  • Laddar…
Har pratat med röris lite, tanken är att jag ska köpa grejerna,han kommer sedan att komma o koppla ur pannan och sätta dit en temporär vvb, så jag kan ta ut den gamla pannan och ta in det nya i pannrummet, och sedan kommer han och installerar allt.
 
Jag är väldigt tacksam över era råd och funderingar, jag är lite villrådig ang detta, men jag försöker hålla kostnaderna nere och ordna så mycket jag kan själv vad gäller inköp av grejer, jag kanske borde starta nån form av projekttråd där jag kan få tips och råd på min anläggning när den tar form :)
 
Jaa hehe, känns som att jag är överallt o skriver nu! ;)
 
Har en kompis som eldar en focus, han verkar rätt nöjd. Ofta är ju allt man sätter in (förhoppningsvis) bättre än det gamla man hade😁
Några reflektioner i alla fall:
1) när du väl bygger nytt så snåla inte på ackvolymen. 1500 liter tror jag är i minsta laget.
2) Funderat på att köpa oisolerad tank och istället isolera själv? Då kan du troligtvis få mycket bättre isolering och därmed mindre värmeförluster
3) överväg om du ska ha vvb i tanken. Det förstör ju skiktningen rätt bra... Var för ett antal år sen, när jag själv bytte system, inne på vvb men det blev TVA istället vilket jag inte ångrat en millisekund. Om du kollar runt på forumet så kommer du nog ganska snabbt hitta goda argument för att överge tanken på vvb i tanken och istället satsa på slingor alt TVA.

Lycka till med ditt pannbyte!
 
  • Gilla
Drdeo och 1 till
  • Laddar…
Drdeo skrev:
Har pratat med röris lite, tanken är att jag ska köpa grejerna,han kommer sedan att komma o koppla ur pannan och sätta dit en temporär vvb, så jag kan ta ut den gamla pannan och ta in det nya i pannrummet, och sedan kommer han och installerar allt.
Jag har gjort lite samma sak själv. Rörisen sa till mig att jag skulle köpa grejerna och att han sedan skulle installera det. Det var bara det att i augusti, när det stora paketet med panna och acktank kom, så hörde jag inte mer från den rörisen. Det var inte lätt att hitta en ny röris som ville installera något som jag redan köpt av eller "åt" en annan röris.

Detta ledde till att den som hade tid och kunde hjälpa mig kopplade in min nya panna. Började arbeta med det i slutet av december månad och blev klar i början av januari. Jag hade bara en gjutjärnskamin som värmekälla i huset hela november och december och en bit in i januari. Jag hade väll byggfläktar också men det är inte så billigt/roligt att värma ett hus på så sätt.

Så om du ska göra så se till att du verkligen verkligen verkligen litar på rörmokaren typ att han är din svärson, din pappa eller så.

Sen så hörde jag om en kille som isolerad sin tank så "bra" att han var tvungen att sätta ett element i pannrummet ;)

Lycka till!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Drdeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.