Ska byta panna nu och har bestämt mig för calmarpannan,tror jag :rolleyes: och har hittat vad jag iaf tror är vettiga priser..

kan någon vänlig själ hjälpa mig med vad som skiljer dessa två vedpaket åt?

Vilket paket av dessa är mest prisvärt tror ni? det som skiljer är väl större beredare i ena tanken? 110l mot 200l om jag fattat rätt.

http://www.billigtvvs.se/produkter/...annan-v33<br>1x500-liter<br>1x500-liter-110cu

http://www.vvstorget.se/calmar-pannan-komplett-tankar-p-10697.html

sen tänkte jag komplettera med en tank till på 500l, skälet till att jag kör på 500liters tankar o inte 750liters är platsbrist.

Räcker det med ett expansionskärl på 150l eller måste jag ha 200l?

Mhh/drdeo
 
Redigerat:
Till att börja med så är 1500l ack för lite till den pannan. Det kommer inte bli en bekväm eldning. Hade 2250l till min och det fungerar hyfsat. Om du har dåligt med plats kolla möjligheten att beställa en måttanpassad från svetsfirma som du sedan bygger in själv. Sen skulle jag personligen använt en tva istället för beredare. Ska du beställa pannan med sidouttag för Pelletsbrännare? Kostar inte så mycket vid inköp men är mycket värt om du ska köra pellets någon gång.
 
På vilket sätt är 1500liter för lite för pannan? ska man ha en mindre panna då istället?
Vad är en tva? :)
 
Du kommer behöva vänta tills tanken är helt tom innan du kan elda igen om du bara har 1500l. Gjorde själv det misstaget då jag installerade min. Tva är en tappvattenautomat. En värmeväxlare som sitter på utsidan av tanken och växlar ditt inkommande kallvatten till hetvatten. Väldigt effektivt och ger kall retur till tankbottnen för att inte förstöra skiktningen. Dock är det kanske inte nödvändigt i ditt fall. Beror lite på hur mycket varmvatten du gör av med.
 
Ok jag förstår, men jag trodde det var laddomatens uppgift att laborera med kall och varmvatten?
 
grejen är att det ska vara enkelt och billigt, och visst vattenvolym kan man nog inte ha för mycket utav, men jag har mätt o mätt o sen mätt lite till och tre st 500liters tankar är endast vad som får plats i pannrummet tyvärr.
 
Drdeo skrev:
grejen är att det ska vara enkelt och billigt, och visst vattenvolym kan man nog inte ha för mycket utav, men jag har mätt o mätt o sen mätt lite till och tre st 500liters tankar är endast vad som får plats i pannrummet tyvärr.
Kan du inte få in en rektangulär måttbeställd tank. Flera tankar är meckigt och rörinstallationen blir dyrare..
 
Ytan jag kan avvara för acktank/tankar blir densamma tyvärr, även om man måttbeställer, förvisso kanske det är bättre med en stor istället för tre små? men då är det ju svårare att få in en så stor tank ner i pannrummet, och ett helt annat pris antar jag? gaah vad svårt detta är! har velat fram å tillbaka nu med detta med panna o tankar fram o tillbaka så jag blir knäpp :p
 
Du får garanterat in dubbla volymen på samma yta om du måttbeställer och totalt sett tror jag inte det skiljer mycket i pengar. Visst är den bökigare att få på plats om den ska ned för trappor osv, men tänk på att du ska leva med den i 30+ år.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Tack för tips, jaa det tåls att fundera på det här, den ska ju ner för källartrapp och igenom ett antal dörrar o 90graders svängar så det känns lite svårjobbat med en stor..
 
kulle
Kanske du har ett intilliggande rum tanken/arna kan stå ?
 
Har varit inne på den banan, men då är problemet rördragningen, rören hamnar i en dörröppning..men är det helt åt fanders att ha 1500l a tre 500l st till denna panna? den säljs ju i paket med 1000l a 2st 500liters.
 
Problemet är att du kan inte lasta pannan full med ved om inte tankarna är tom. Så råkar du vara på jobbet då det händer får elpatronen gå eller så får du elda en halvpanna lite tidigare. Det beror ju lite på hur livssituationen ser ut som också. Bor du själv kanske det inte spelar någon roll om innetempen sjunker någon grad eller du inte kan duscha när du vill. Har du däremot någon mer i hushållet, o barn i synnerhet, kommer det bli besvärligt.
 
Bor med min sambo och en 9 månaders pojke :) Ja det är ett dilemma detta då, känns ju fel att gå ner i storlek till en panna med mindre eldstad?

(Tillägg) Jag tror att man lär känna systemet lite efter ett tag, så man kan tajma eldningen när det är tomt,
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.