peterwesterlund skrev:
Av denna tråd att döma: [länk] verkar det som att det är 2 x 35 cm skenor som medföljer. Antar att man kan bygga på hur långt som helst sen. Det där med att kunna börja såga mitt i ett stycke är inget jag känner att jag haft så stort behov av. Om det är den enda egentliga fördelen med sänksåg antar jag att en cirkelsåg går lika bra?

En annan stor fördel med sänksåg är att det i princip inte dammar någonting alls förutsatt att du har en dammsugare kopplad till. En cirkelsåg dammar ju ner en hel lokal och dammsugare hjälper bara lite.

Jag ser en sänksåg som ett precisionsverktyg och en cirkelsåg mer som ett grovbyggverktyg. Normalt så levereras en sänksåg med en mer fintandad klinga än en cirkelsåg (men det går naturligtvis att byta). Sänksågen sågar också exakt på kanten av skenans gummiläpp vilket minskar risken för urflisningar och underlättar vid placerandet av skenan.
 
Det där med precision är ju ett säljargument som helt klart fungerar på mig, haha. Det kan ju få mig att överväga sänksåg istället för cirkelsåg. Vad finns det för argument för att ha cirkelsåg istället för sänksåg då? Förutom priset
 
P
Ta nu o far och köp en sänksåg! hur många sidor ska det behövas här för att några hyllor ska bli sågade :beer:
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Ja men, 5 000 kr för att några hyllor ska bli sågade. Känns också mycket. Är inne och letar på nätet nu var sänksågarna finns till bästa pris. Är svårt att hitta lagervaror överhuvudtaget. Närmast här ligger ju K-rauta, som har en Makita 1000 kr dyrare än på Bauhaus. Så får bli Bauhaus men då får det bli senare i veckan. Hornbach är ett annat val men dom har ju världens sämsta hemsida. Netonnet har en Festool i webblager, men Festool...usch va dyrt, det vore Lyxfällan att köpa den... Å andra sidan är jag redan Arga snickaren-varning så, kan lika bra hoppa in i Lyxfällan också..
 
P
ska du ha det bästa så ja, det kostar... mellansegmentet är holzman sänksåg ,kostar runt 3425:- inkl moms
http://www.swedendro-tools.se/shop/...pro-set?tm=produkter&sm=handmaskiner/holzmann har provat den och den är mycket fin!

eller dessa scheppac ,woodstar etc som säljs runtom i byggvaruhusena..
blir minst lika bra resultat av dem alla. håll stumt och kör försiktigt! (y)

Men i detta fall är väl att hyra en såg det bästa!
 
Redigerat:
Mikael_L
Om man läser på hemsidorna så är det olika vikt och watt.

Men onekligen ser sågarna likadana ut på huven över klingan.

Vikt kan ju vara total vikt inkl förpackning, skenor osv och därmed skilja av den anledningen.
 
På Bauhaus måste man som sagt köpa till det övriga. Jag får det till att det handlar om skena och tillbehörspaket. Är det något jag missat?

I så fall kostar det hela på Bauhaus 1297 kr och den på Jula kostar ju 1649 kr. Att den har 200 W mer är inte så betydande va?
 
Tycker det måste vara olika maskiner.

Bauhausen klarar 45mm och Jula klara 55mm
 
Hörrni...

Jag har köpt Bauhausen nu. Den är på väg hem, fick min far att åka förbi där på väg hem från jobbet. Så han lämnar av den här snart. Ska försöka få till nån review sen på den tänkte jag, första intryck och så :) Något ni vill att jag kollar extra på?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
hama65 skrev:
Tycker det måste vara olika maskiner.

Bauhausen klarar 45mm och Jula klara 55mm
Phew, då klarar den precis en vanlig regel iaf.
 
Mikael_L
peterwesterlund skrev:
Något ni vill att jag kollar extra på?
Om den är lika bra som festool TS55. :)


Eller vid närmare eftertanke, det vill jag inte veta, om det nu var så ... :x
 
Mikael_L skrev:
Om den är lika bra som festool TS55. :)


Eller vid närmare eftertanke, det vill jag inte veta, om det nu var så ... :x
Lite svårt att jämföra dessutom eftersom jag inte har någon Festool ;)
 
peterwesterlund skrev:
Lite svårt att jämföra dessutom eftersom jag inte har någon Festool ;)
Men köp en då. :D
 
Det skall bli kul med en budget för projektet sedan.
Jag misstänker att det blir rätt dyra hyllplan ;)

(Jag har ingen bordssåg/klyvsåg. Vid behov knatar jag över till grannen.
Och då får jag en kopp kaffe också på köpet :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.