Jag tror att WAIT kan ställa till det i reglerna. Jag ställde en fråga för en vecka sedan på Zipatos supportsida om det är någon tidsgräns för WAIT. Dvs hur långa Wait-perioder kan man ha. Jag har regler som inte fungerar när man ökar tiden.

https://community.zipato.com/topic/time-limit-for-wait-function

Jag har dock inte fått något svar.
 
Det låter intressant. Jag har flera regler där jag läser ett värde och väntar för att se att det är samma värde. Men flera av dessa ligger runt 900 s. Alla mina regler fungerar. Det jag har problem med är att boxen slöar ner sig för att till slut gå offline.
 
Jag har byggt reglerna i gamla GUIt eftersom jag hade regler där innan det nya GUIt fanns. Jag har problem med att reglerna inte fungerar om man blandar med regler från nya och gamla. Det är specifikt om man göra nya regler i nya GUIt så fungerar de reglerna inte. Det är möjligt att det är olika WAIT-funktionalitet i gamla och nya även om man tycker att det inte borde spela någon roll då det borde vara bara GUIt som skiljer sig och inte funktionalitet.

Någon gång får man väl gå över till nya GUIt men då blir det till att rensa alla regler och göra om, något som känns lite jobbigt, men det blir väl bara jobbigare ju fler regler man får... Tycker det gamla GUIt är bättre också då man får bättre överblick, nya känns mer byggt för att vara snyggt än för att ha bra funktionalitet.

Det kanske kan vara idé att prova med att minska på WAIT-tiderna i dina regler och se om det löser problemet. Problemet med nedslöandet kan kanske vara att det är fel på WAIT och det då ligger kvar en massa trådar som bara blir fler och fler utan att stängas ned och sedan kraschar allt då det blir för många trådar för boxen.
 
Nu har jag minskat alla till som mest 300s. Ska bli intressant att se. Jag har precis fått godkännt av Zipato att byta min duo mot en vanlig med 433 MHz-modul. Men man är ju sådär sugen på att göra om allt. Framför allt om man inte vet att det kommer att fungera.
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
mikael jtkg46 skrev:
Nu har jag minskat alla till som mest 300s. Ska bli intressant att se. Jag har precis fått godkännt av Zipato att byta min duo mot en vanlig med 433 MHz-modul. Men man är ju sådär sugen på att göra om allt. Framför allt om man inte vet att det kommer att fungera.
Jag har exakt samma problem med boxen. Den blir slöare och till slut går den i offline.
Den senaste betan med k på slutet fungerar bättre men inte perfekt. Den verkar starta om något själv eftersom jag kan märka att boxen blir segare efter en stund men senare utan att jag gjort något är den snabb igen.
Jag har gamla boxen med separat 433mhz
 
Jaha det finns en ny beta nu också. Det känns mer och mer som att dom låter några testa med att byta box bara för att se om det är något slags hårdvarufel på vissa boxar. Jag blir osäker på om jag ska byta eller inte. Vad tycker ni? Det är ju som sagt ett jädra meck att göra om allt.
 
Oj svårt val. Jag är säker på att felet ligger oss dom eftersom om jag låser routen så boxen inte kan gå mot molnet fungerar boxen (reglerna) snabbt hela tiden men och andra sidan blir det ju lite tråkigt när man inte kan styra den med varken http sensorer eller telefon :(
 
tranceblast skrev:
Håller på att bli gråhårig :) ingen som har någon ide på hur man kan göra?
Hejsan!!
Gissar på att du tittat och klippt ifrån det jag lagt upp för att få dubbeltryck att funka, så kanske jag kan svara!

Programmet ser ju nästan likadant ut som mitt,
Men jag har inte med sista Wait 1sec, samt Set Variable "HallenUpp2" 0, Detta ska nog inte ha någon betydelse!

Men sen vet jag inte vad du har för tryckknapp, kan de va så att du har en batteridriven, för då kanske den vaknar på första trycket och sen får man börja trycka... jag vet inte men det är det enda jag kommer på!

/hpnisse

EDIT: Lägger till en bild på min uppdaterade fungerande programmering!
 
  • Uppdatering TV-RUM B2.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hpnisse skrev:
Hejsan!!
Gissar på att du tittat och klippt ifrån det jag lagt upp för att få dubbeltryck att funka, så kanske jag kan svara!

Programmet ser ju nästan likadant ut som mitt,
Men jag har inte med sista Wait 1sec, samt Set Variable "HallenUpp2" 0, Detta ska nog inte ha någon betydelse!

Men sen vet jag inte vad du har för tryckknapp, kan de va så att du har en batteridriven, för då kanske den vaknar på första trycket och sen får man börja trycka... jag vet inte men det är det enda jag kommer på!

/hpnisse

EDIT: Lägger till en bild på min uppdaterade fungerande programmering!
Jag har fått hjälp med något liknande här i detta forumet tidigare, kanske var det av dig :) Märkligt att det inte funkar för mig :( Jag har en Qubino brytare (mono stabil) så den borde väl funka?
 
tranceblast skrev:
Jag har fått hjälp med något liknande här i detta forumet tidigare, kanske var det av dig :) Märkligt att det inte funkar för mig :( Jag har en Qubino brytare (mono stabil) så den borde väl funka?
Okej!
Monostabil är väll återfjädrande va? jag e kass på sånt ändå är jag elektriker... kallar de som sagt för återfjädrande! :)
Och det är ju det jag har själv och allt mitt funkar...
Den enda skilnaden är ju det "Wait 1 sec" i slutet samt de sista!

Men sen undrar jag lite; enligt ditt program så vill du att följande ska ske:
Enkeltryck --> Hallen uppe stängs av (men det görs ju automatiskt i Rule 6)??
Dubbeltryck --> Hallen Uppe Slås på och stänger sedan av sig (även fast det görs automatiskt i Rule 6)??

Enkeltryck känns onödigt i det programmet.
Har du provat att bara köra något enkelt (tända en lampa med enkeltryck och släcka samma lampa med dubbeltryck; alltihopa i samma regel (RULE 5 i ditt fall))
Kanske är rule 6 som spökar!??

Fixa en förklarande bild till det hela som du kan testa med då vart felet kan ligga!! ;)
 
  • dubbel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hpnisse skrev:
Okej!
Monostabil är väll återfjädrande va? jag e kass på sånt ändå är jag elektriker... kallar de som sagt för återfjädrande! :)
Och det är ju det jag har själv och allt mitt funkar...
Den enda skilnaden är ju det "Wait 1 sec" i slutet samt de sista!

Men sen undrar jag lite; enligt ditt program så vill du att följande ska ske:
Enkeltryck --> Hallen uppe stängs av (men det görs ju automatiskt i Rule 6)??
Dubbeltryck --> Hallen Uppe Slås på och stänger sedan av sig (även fast det görs automatiskt i Rule 6)??

Enkeltryck känns onödigt i det programmet.
Har du provat att bara köra något enkelt (tända en lampa med enkeltryck och släcka samma lampa med dubbeltryck; alltihopa i samma regel (RULE 5 i ditt fall))
Kanske är rule 6 som spökar!??

Fixa en förklarande bild till det hela som du kan testa med då vart felet kan ligga!! ;)
Ja det är en återfjädrande brytare och Tack för hjälpen! Nu är jag en bit på vägen. Nu är det så att lampan tänds vid enkeltryck och vid dubbeltryck så körs en scene. Men om jag nu har tänt lampan så går det inte att släcka den för den tänds ju alltid på enkeltryck, hur löser jag det? rule.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Ja det är en återfjädrande brytare och Tack för hjälpen! Nu är jag en bit på vägen. Nu är det så att lampan tänds vid enkeltryck och vid dubbeltryck så körs en scene. Men om jag nu har tänt lampan så går det inte att släcka den för den tänds ju alltid på enkeltryck, hur löser jag det?

Det är ju där det första "Join" och "Wait" kommer in i bilden...
I ditt fall har du 2 sekunder på dig och trycka in kommandot! (jag kör på 1 sekund)
Så du måste ju i ditt fall trycka 2 gånger inom 2 sekunder, för att Dubbeltryck skall aktiveras!
För när du trycker första gången, så startar du ju en Timer (WAIT 2 sek) och samtidigt en räknare (HALLENUPP2).
Trycker du inte nånting mer väntar den ju två sekunder, och sedan aktiverar "Enkeltryck"!
Men trycker du en gång till inom dessa två sekunder blir det "Dubbeltryck".
"JOIN" gör ju så att det inte börjar räkna om för varje tryckning...
Så jag vet inte hur du det kan bli så du aldrig kan släcka lampan, trycker du för långsamt? (mer än 2 sekunder imellan?)
 
hpnisse skrev:
Det är ju där det första "Join" och "Wait" kommer in i bilden...
I ditt fall har du 2 sekunder på dig och trycka in kommandot! (jag kör på 1 sekund)
Så du måste ju i ditt fall trycka 2 gånger inom 2 sekunder, för att Dubbeltryck skall aktiveras!
För när du trycker första gången, så startar du ju en Timer (WAIT 2 sek) och samtidigt en räknare (HALLENUPP2).
Trycker du inte nånting mer väntar den ju två sekunder, och sedan aktiverar "Enkeltryck"!
Men trycker du en gång till inom dessa två sekunder blir det "Dubbeltryck".
"JOIN" gör ju så att det inte börjar räkna om för varje tryckning...
Så jag vet inte hur du det kan bli så du aldrig kan släcka lampan, trycker du för långsamt? (mer än 2 sekunder imellan?)
Såhär ser min regel ut nu, och den funkar som jag vill att den ska. Jag vill bara att den ska köra en scen vid dubbeltryck, annars ska brytaren fungera som vanligt.
Jag tackar för hjälpen, hade nog inte fixat det själv :) rule.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Såhär ser min regel ut nu, och den funkar som jag vill att den ska. Jag vill bara att den ska köra en scen vid dubbeltryck, annars ska brytaren fungera som vanligt.
Jag tackar för hjälpen, hade nog inte fixat det själv :)

Gött att du fått det o funka!!! :)
Okej, då förstår jag.
Ingen orsak, kul och hjälpa till, även jag lär mig saker genom o felsöka! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.