När vi skulle riva en extra 70-talsbyggnad på tomten (för att bygga ny) fick vi en dyr överraskning. Den förra ägaren som gjode byggnaden jobbade på Skanska och fick cement gratis. Han hade hällt i typ 4 ggr så mycket cement som var nödvändigt. Det var inte bara smått omöjligt att riva, det var svindyrt att deponera på tippen också.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
...Det var inte bara smått omöjligt att riva, det var svindyrt att deponera på tippen också.
Att lämna på återvinningsstationen brukar vara gratis för privatpersoner.

Jag vet hantverkare/proffs som tagit bort dekalerna på firmabilarna för att slippa betala :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
B
KnockOnWood skrev:
Att lämna på återvinningsstationen brukar vara gratis för privatpersoner.

Jag vet hantverkare/proffs som tagit bort dekalerna på firmabilarna för att slippa betala :)
Kommuner hanterar det olika, en del tar betalt för alla besök och några har ex 5st fria per år medan andra har det helt fritt.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det tog 2 dagar och ett fåtal spolningar i en av toaletterna innan det blev tvärstopp. Det visade sig vara "fullt" i röret och det lutade åt fel håll (bakfall) efter en böj, som naturligtvis var inbyggd...Bahhhhh! Bara att ringa kompisen som är röris för att bygga om eländet.
Klart att säljarna visste om detta men efter den prutning vi gjorde (innan kontraktskrivning) är vi fortfarande nöjda :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Att lämna på återvinningsstationen brukar vara gratis för privatpersoner.

Jag vet hantverkare/proffs som tagit bort dekalerna på firmabilarna för att slippa betala :)
Tänk dig betong från 240 kvm (60x4) platta på mark. Det föll oss inte in att köra något av det rivna till tippen själva. Här måste hantverkare betala.
 
  • Gilla
Nellys_husse och 1 till
  • Laddar…
Började pipa i en lagerlokal vi äger och ingen kunde förstå var ljudet kom ifrån. Fanns larm i lokalen men det var inte källan, en fjärrvärmepanel blev nästa misstanke men inte heller den var det. Efter ett tag listade jag ut att ljudet kom från väggen. Sprang runt på andra sidan men där hörde man nästan ingenting. Så då blev det fram med kofoten. Gissa vad som låg där i väggen, en gammal brandvarnare som säkerligen legat där i flera år och nu larmade den för lågt batteri.
 
  • Gilla
b3astie och 12 till
  • Laddar…
Haha gillar allt i den här tråden. Vi upptäckte väl att hela värmesystemet/vattensystemet var en stor katastrof. Vi insåg ganska fort att något var tvunget att göras med uppvärmningen istället för den trasiga vedpannan/omgjord till pelletspanna vars brännare var trasig och som skickade upp bokstavligen kokhett vatten till element och kökskran och bokade in en liten renovering. Strax innan hantverkarna kom och styrde upp rasket fyllde jag en vattenkanna med kranen på framsidan av huset och fick ut varmvatten :|

När de tömde elementsystemet på vatten så var det “förvånansvärt rent”, och dricksvattnet luktade konstigt.. Tur att vi inte drack nästan något av det pga misstänksamma. Post-renovering, perfekt vatten och smakar gott!
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Larmet gick igång några veckor efter att vi hade flyttat in. Vi fick ingen kod och trodde inte det fungerade, var tvungen att skruva ur proppen. Vi har bytt till ett larm som inte tar flera veckor på sig att upptäcka obehöriga som rör sig i huset...
 
  • Gilla
Sister ray och 7 till
  • Laddar…
Denna lista kan göras lång...

När vi rev upp golvet i gamla köket fanns det 7 lager golv... Under isoleringen (vi skulle riva ut torpargrunden) så hittade jag en massa barnkläder, var ett tag lite orolig för att hitta något värre!

I stallet hänger en soffa i takbjälkarna, golvet är dåligt där så den hänger kvar...

Vi har en liten damm, den var fylld med en massa skrot, en gammal harv, en bakaxel till något osv. Den tidigare ägaren fick leja in någon som resande up och sanerade marken (huset hade varit uthyrt i många år)...

Vi hittade ingen isolering på halva taket, det var typ 0cm, det måste varit skitkallt! Andra delen hade 45mm isolering, brrr...

När vi skulle gräva lite så hittade vi en gammal cykel, en säng osv...

Nu orkar jag inte skriva mer...

/N
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
TheGame skrev:
Massor med skrivna meddelanden på olika delar som inte syns tex bakom väggar på skivorna osv.
Vi hittade en träkloss med namn och ort, samt årtal. Mannen i fråga var snickare i en grannsocken, så vi utgår från att det är han som byggt den delen av huset. Mycket roligt, eftersom ingen riktigt vetat några detaljer om huset före 1977.

Vi snodde idén och utvecklade den: under vardagsrumsgolvet har jag gjutit lite, så frugan plockade fram en pinne och ritade en skiss över hur vårt hus ser ut 2010
 
  • P1010014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin E och 4 till
  • Laddar…
Tryckimpregnerade syllar på hus byggt -99, massa extra vprör dom inte ledde någonstans, en morakniv i bjälklaget.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi skulle riva ett litet trädgårdsskjul på baksidan första sommaren vi bodde i huset! Döm om vår förvåning när vi hittade vad som visade sig vara en luftvärnsgranat på 70cm!!
Rikskrim fick göra sig ett besök till Norrland för att kolla om den var skarp ;)
Det var den inte och vi fick beshålla den!!
 
  • Gilla
namor och 9 till
  • Laddar…
Ett antal inaktuella ritningar i en innervägg så de fick ligga kvar som överraskning till nästa gång väggen öppnas.
Plastmattan i bastun var skuren utmed väggen utan uppvik under golvlisten. Det blöta bastubadet genererade takdropp en våning ned, som tur var i tvättstugan.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Upptäckte att bubbelbadkaret inte var fast inkopplat utan kördes med skarvsladd från ojordat uttag i hallen. Skarvsladden låg nogrannt ihoprullad i badrumsskåpet under handfatet och skarven mellan orginalkabeln från badkaret och förlängningen var ihoptvinnad och försedd med eltejp…
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det här skulle jag kunna skriva en roman om, men de värsta/roligaste efter tre års renoveringsarbeten från källare till tak på 1940-tals 2-plansvilla:
- tyckte att sotaren var ett pain in the *** när han tvingade mig att flytta en garderob som låg mot murstocken. Tur det för någon hade isolerat mellanrummet med sågspån och damstrumpor i nylon.
- när jag skulle tilläggsisolera vinden hittade jag sju(!) tomma halvliters vodkaflaskor i bjälklaget. Kanske inte konstigt att en av takstolarna stod snett.
- golvbrunnen i källaren är en avstickare från avloppsröret som går ut i trekammarbrunnen. Utan backventil. Gissa hur jag upptäckte att det inte finns någon fungerande infiltration eller ens en stenficka?
- man har ju hört om att husägarna lämnar grejer efter sig som ett minne vid nybyggnationer. Efter att ha rivit upp ett gammalt golv hittade jag bögporr från 1960-talet...
 
  • Gilla
meckis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.