Hej ska gjuta en garageplatta på ca 7,5*8m som jag vill ha golvvärme i,

1. Kulvertrör 2x25 räcker det? ca 10-12m till garage från hus.

2. Vilken typ av golvvärme slang ska man använda? 20 x 2 mm?

3. Vilket avstånd ska man lägga slangen i plattan? och vilket djup?

4. Är en Wirsbo Push 15 att föredra?

allt är från rinkabyrör
 
Om du tittar på golvvärme tillverkarnas hemsidor så finns där mycket matnyttigt när det gäller placering och dimensionering av golvvärme. T.ex : www.wirsbo.se (det finns fler tillverkare).

Satsa på ett riktigt isolerat kulvertrör mellan hus och garage, annars kommer du att förlora mycket i värmeförluster.
Gräv dessutom ner det frostfritt och lägg gärna lite extra isolering över ifall din cirkulation skulle stanna en kall vinterdag/natt.
 
Ok har läst lite nu, ett ordentligt kulvertrör är att satsa på men läste om slingorna att dom rekomenderar inte längre än 80-100m för Wirsbo-pePEX-rör 20 x 2, jag har tittat på 20 x 2 i rinkabyrör och ska lägga i en garage platta på 60m2 hur ska man då göra? inkoppla + lägga det cc 30cm? , 2 slingor eller? hade tittat på Wirsbo Push 15 men finns det något annat som fungerar bra/billigt?
 
Thor skrev:
Ok har läst lite nu, ett ordentligt kulvertrör är att satsa på men läste om slingorna att dom rekomenderar inte längre än 80-100m för Wirsbo-pePEX-rör 20 x 2, jag har tittat på 20 x 2 i rinkabyrör och ska lägga i en garage platta på 60m2 hur ska man då göra? inkoppla + lägga det cc 30cm? , 2 slingor eller? hade tittat på Wirsbo Push 15 men finns det något annat som fungerar bra/billigt?
Ja det blir 2 slingor.
 
Hej Thor

Om du inte har tänkt att gå i kortbrallor i garaget på vintern så kan du lägga slangen betydligt glesare än rekomenderat. Jag la själv 50cc (20x2) och med facit i hand så hade jag kunnat lägga glesare.
Gör en nogrann ritning var slangen ligger, den kan vara bra att ha den dagen du skall borra golvet.
 
Man kanske kan fundera på alternativet att ha en Inverter = Luft/luft VP att hänga på väggen. Finns från 10000. Inga rördragningar inga problem bara värme.
 
Brukar inte luft/luft värmepumparna att tröttna när man behöver dem som bäst. Dvs när temperaturen börjar närma sig 0-grader. :-[ :-[
 
Är intresserad av kulverten, funderar i samma banor själv.
Vad kostar kulvertrör? Det finns ju "slangar" som är färdigisolerade och innehåller 1-4 rör. Är det ngn som har erfarenhet av sådana?

Är 25mm tillräckligt för en värmekulvert? Beror givetvis på hur mycket värme som skall transporteras men om vi utgår ifrån ett garage. Är det ngn som vet?

/Jörgen
 
Jösses .. golvvärme i garaget !! det är lyx !!

Behöver man verkligen golvvärme i ett garage ?
 
När man har golvvärme i hela huset i övrigt så kostar det inte speciellt mycket extra med ett par slingor i garaget...
 
...hakar på denna tråd :)

Är det inte så att kostnaden för slangen är ganska liten och att man bara sänker värmen på den "slangen" som går ut igaraget

Vad jag menar är att kan man inte lika gärna lägga som i huset när man ändå är igång och bara sänka värmen i just garaget?

 
M@ZE skrev:
Behöver man verkligen golvvärme i ett garage ?
Man slipper elementen i alla fall, om man nu vill ha varmgarage och väljer golvvärme istället. Och kostnaden för några extra slingor golvvärme går ungefär på ett ut jämfört med elementen när man bygger nytt (enligt vår hustillverkare).
 
jorwes skrev:
Är intresserad av kulverten, funderar i samma banor själv.
Vad kostar kulvertrör? Det finns ju "slangar" som är färdigisolerade och innehåller 1-4 rör. Är det ngn som har erfarenhet av sådana?

Är 25mm tillräckligt för en värmekulvert? Beror givetvis på hur mycket värme som skall transporteras men om vi utgår ifrån ett garage. Är det ngn som vet?

/Jörgen
enligt min vvs kille skulle tom 2x22mm kulvert räcka men som tur var så fick jag tag i ett 2x35mm "järn som används i fjärrvärme och dyl" 13m för 500:- ;)
2x22mm koppar skulle dom ha 300:-/M för så jag tycker det känns som en bra affär. som sagt tidigare att det e nog dumt att snika på med kulverten. Båda isolerad förstås
 
brykthed skrev:
Man slipper elementen i alla fall, om man nu vill ha varmgarage och väljer golvvärme istället. Och kostnaden för några extra slingor golvvärme går ungefär på ett ut jämfört med elementen när man bygger nytt (enligt vår hustillverkare).
Jo att det inte är så dyrt att gjuta i grunden kan jag tänka mig, men att ha på värmen i garaget (uppvärmningen) lär väl kosta en slant. Undrar bara vilken nytta ett varmt garage skall vara till för ? snickeboa eller enbart för att ha bilarna i. Bilar mår INTE bra när man kommer från -15 och åker in o ställer bilen i ett varmt garage. Beror ju iof på hur varmt man har i garaget. Jag ser inte nyttan bara :-/
 
M@ZE skrev:
Bilar mår INTE bra när man kommer från -15 och åker in o ställer bilen i ett varmt garage. Beror ju iof på hur varmt man har i garaget. Jag ser inte nyttan bara  :-/
Nytta är att bor man som jag i Norrland med mycket snö och kallgrader ner till -35 så förstår man nyttan av ett varmgarage, bilarna mår heller inte bra av en kallstart i -grader heller (visst motorvärmare i all ära men men) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.