anoc skrev:
Låter vettigt! Kommer flytta ut tråden till ca 1,5 m från staketet så att den kan fortsätta klippa i väntan på lösning. Får hoppas det är kortet, annars får det bli häck/rabatter..
Ser ogräsrensningen i 35-40 m2 som ett smärre projekt 😄.
Hej har du öslingor som kan störa?
 
Elkludde skrev:
Hej har du öslingor som kan störa?
Yes, 3 öar. Den ena löper ut från den sida som är störd. Inledningsvis drog jag matning och retur till alla öar separerat med 2-5 cm mellanrum. Detta ledde dock till att klipparen vände varje gång han skulle passera kablarna. Lade dem då kloss (spikade ihop). Efter det passerade han dessa. Denna justering gjordes efter det att jag stötte på problemen på sidan mot grannen.
 
anoc skrev:
Yes, 3 öar. Den ena löper ut från den sida som är störd. Inledningsvis drog jag matning och retur till alla öar separerat med 2-5 cm mellanrum. Detta ledde dock till att klipparen vände varje gång han skulle passera kablarna. Lade dem då kloss (spikade ihop). Efter det passerade han dessa. Denna justering gjordes efter det att jag stötte på problemen på sidan mot grannen.
supporten säger 10 mm och inte korsat jag har 3 öar med spikade kloss och säkert korsade funkar kanon,har man dom åtskilda och dom glider isär får man problem
och mullvadar tar ingen hänsyn utan flyttar på dom
 
Elkludde skrev:
supporten säger 10 mm och inte korsat jag har 3 öar med spikade kloss och säkert korsade funkar kanon,har man dom åtskilda och dom glider isär får man problem
och mullvadar tar ingen hänsyn utan flyttar på dom
Hade du någon teori kring hur det ha orsakat mina problem med klipparen på gränsen mot grannen?
 
anoc skrev:
Hade du någon teori kring hur det ha orsakat mina problem med klipparen på gränsen mot grannen?
Hjälper det med spikade i samma så var problemet där men det kan finnas fler orsaker,pröva med lite olika
min teori med delade kablar är att det bara krånglar till det
 
peternicklas skrev:
Du ska kunna testa den med en laddstation som är från 2015 oavsett vilken landroid M det är. 796 vet jag inget om.
Testade en kort stund med min 792 på Grannens 790 slinga, och den funkar där. Följde linan fint. Blir att ringa supporten på Måndag ang nytt kretskort till laddaren.
 
peternicklas
david gustafsson skrev:
Testade en kort stund med min 792 på Grannens 790 slinga, och den funkar där. Följde linan fint. Blir att ringa supporten på Måndag ang nytt kretskort till laddaren.
Testade du med svag batteri? Det är det den har när den ska hem.
 
Är det någon som vet hur man får den till auto läge.
Efter den har hamnat i manuellt läge?
Får det här problemet när jag skickar hem den manuellt.
Det är en 796
 
peternicklas skrev:
Testade du med svag batteri? Det är det den har när den ska hem.
Batterisymbolen visade ca 50%.
 
peternicklas
david gustafsson skrev:
Batterisymbolen visade ca 50%.
Då är det nog OK. alltså att du har fel på laddstationen.
 
Fråga, hur är kvalitén på knivarna? Har en del ekar som fäller div grenar och ekollon samt fallfrukt. Är trasiga rakblad i gräsmattan mer av en myt?
 
peternicklas
johank skrev:
Fråga, hur är kvalitén på knivarna? Har en del ekar som fäller div grenar och ekollon samt fallfrukt. Är trasiga rakblad i gräsmattan mer av en myt?
Sten knäcker knivarna. Har inte sett att grenar, kottar eller ekollon skulle göra det. Fallfrukt är inte heller några problem frånsett om frukten är stor så kan den lyfta klipparen som då stannar för detta. Jag har knäckt några knivar men alltid hittat resterna och det har varit stenar som orsakat det.
 
peternicklas skrev:
Sten knäcker knivarna. Har inte sett att grenar, kottar eller ekollon skulle göra det. Fallfrukt är inte heller några problem frånsett om frukten är stor så kan den lyfta klipparen som då stannar för detta. Jag har knäckt några knivar men alltid hittat resterna och det har varit stenar som orsakat det.
HQ knivar är tunna och knäcks lätt vad jag fått info om (kanske inte alla modeller)
 
Idag gick min klippare ut kl.10 som planerat för att klippa längs med tråden. (Ja, min gör det på söndagar).
Jag har nästan fått klart 2 zoner så jag la en lite träpall för att han skulle sluta kantklippa innan zon 2.
Han gick på pallen och sen backade tillbaka. Ny sats och upprepade det 5 gånger. Sen la han av.
Ska han inte bara gå ut till vänster och börja klippa som vanligt?
 
Om jag förstått informationen rätt, så är det bara STARTPUNKTEN (väg motsols från laddaren) som bestämmer zon. Det finns inget, som säger att inte klipparen sedan direkt hittar vägen till en annan zon och fortsätter där (och aldrig kommer tillbaka till den tilltänkta zonen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.