MathiasS skrev:
Ett exempel är en 2500kg biltrailer..... Bakom en bil som är i närheten av att få dra det släpet maxlastat så har du lätt en kombination som väger mer än 4250kg.
Ok, just för biltransport är det Iofs märkligt att det inte är vanligare med uthyrning av dolly då de duger väl för de flesta ändamål där man behöver transportera en bil som inte kan rulla för egen maskin.

Inser att det finns de som har mycket större leksaker än jag även även det bleknar mot jänkarnas truckar med vändskiva på flaket ;)
 
Jag tog B96 i våras. Jag körde privat och det var bus-enkelt. Jag hade fördelen att kunna låna en skåpbil (Renault Traffic). Vid uppkörning skall du ha en kombination med totaltvikt över 3,5 ton och en kärra lastad med 1/2 maxlast. Med Renaultens 2,9 i totalvikt räckte det med ett mindre flyttskåp (skall vara täckt, du skall inte kunna se över släpet genom innerbackspegeln.) från bensinstationen (800 kg och maxlast på 290 kg). Detta gjorde att jag lätt kunde köra släpet till uppkörningen med vanlig personbil och köra upp med Renaulten som kördes dit av far.

Du skall kunna påvisa att det är ca 1/2 lasten och det var lätt med 6 st 25kg säckar med sand. Många använder sig av mtrl från bygghandel typ betongplattor/plintar m.m. (tänk på att spänna fast lasten på seriöst vis, inspektören gör en okulärkontroll)

Själva uppkörningen var en säkerhetskontroll samt en tur på landet samt backning med sväng. Sök på B96 så finns instruktioner på Youtube som räcker långt.

Backningen är enklare än vad det låter. Det går ut på att du som förare fattar vad som händer samt att du har uppsikt runt ekipaget. Du har JÄTTEGOTT om tid, får justera/köra fram under manövern. Känns som att det viktigaste vid uppkörningen är Uppsikt, Säkerhet och Miljö. Att du är osäker och nervös verkar de ha förståelse för. Ingen teori utan det räcker med sunt bondförnuft.


Som tidigare påpekas: De fall jag känner till att folk kuggas är pga man kört ekipaget till uppkörningen själv!
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Näe, du fattar inte fel. Knipo har fel.

Dannan gör sig skyldig till olovlig körning, inte överlast. Han behöver inte lasta ens en skruv på det där släpet för att det ska bli olovlig körning, Han kör en kombination som kräver utökad B eller BE.

...och när jag googlat lite på detta för femtielfte gången förstår jag att överlast blir böter rakt av, men olovlig körning är ett uppsåtsbrått så polisen måste bevisa att du visste/Förstod att du körde något du inte får köra.
Jag läste/fattade fel i natt. Jag trodde att det var ett fullastat ekipage med 20kg överlast på ett B-ekipage.
Sorry.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Göran.W
I dag är det tillåter med en total längs på 25,25 meter under vissa förutsättningar.
Det kallas Typfordon Lm och är ett fordonståg av modultyp utformade enligt de nya EU-reglerna, se kapitel 3.2. Fordonet är uppbyggda av ett dragfordon samt en dolly med släpvagn. Utrymmesbehov vid körning i kurva beror på ett komplicerat sätt av axelplacering och -antal, ekipagets ledpunkter och körstrategi, se moment 3.5.3.
Typfordonet har mindre utrymmesbehov i korsningar än typfordon Lps. Det kan användas i VU för kontroll av längder på kömagasin, P-fickor od samt för vändplatser.
http://www.trafikverket.se/contentassets/b381cfd29afc4695b7a0e7703edfb389/d3_02_motorfordon.pdf
För den som orkar läsa
 
masterjohn skrev:
Jag tog B96 i våras. (En massa text.....)
Tack, precis den typen av tips och info som jag var ute efter när jag startade tråden.
 
Ett annat av de tyngre ekipage jag har kört är en Peugeot Boxer (totalt 3500kg) med en maxlastad enaxlad marknadsvagn (totalt 1900kg) på draget. Marknadsvagnen blir ca 46m□ när man fäller ut den. Ihopfälld är den ca 6x1,4m och 2m hög plus draget.
 
Idag genomförde jag uppkörningen för B96 med godkänt resultat.
Jag hade endast förberett mig genom att läsa på nätet, främst körkortsportalen och givetvis genom att lasta släpvagnen till minst halv maxlast. Mitt råd till er som funderar på denna behörighet är att köra upp privat, jag upplevde kontrollanten som mer avslappnad jämfört när jag körde upp för B och C. Jag fick känslan av att det mer handlar om en sak som man ska genomföra (som tex halkkörning) än ett regelrätt prov (Obs att detta endast är min känsla, jag kan ha helt fel). Givetvis kan man bli underkänd, men då ska man nog klanta sig flera ggr eller ordentligt.
Totalt kostade detta mig 1030kr (800 körprov, 80 fotografering, 150 nytt körkort).

Jag ägnade en kvart åt genomgång och säkerhetskontroll, det var en halvtimme avsatt. Sen fick jag köra en halvtimme, det var en blandning av 50,70 och 80väg. Det förekom ett backprov där jag i ett villaområde skulle backa 90 grader in på en anslutande väg och sedan räta upp ekipaget innan jag åter fick köra vidare.

Det enda påpekandet jag fick efter provet var att jag skulle tänka på att köra mer miljövänligt, släppa gasen oftare, planera körningen och motorbromsa mer istället för att bromsa. Jag visste att detta var en del av bedömningen och försökte faktiskt tänka på det under körningen, men tydligen var jag inte bra nog på det.

I morse fick jag dra 1130kg med min V70 awd, nu får jag dra 1800kg med samma bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
dannan skrev:
Faan... Den här j***a tråden har fått mig att inse att idag har kört olagligt i snart 10 år..
Och i torsdags så bar det iväg till Gillinge. Jag hade för enkelhetens skull tagit en lektion av trafikskolan för säkerhetsgenomgången. Då ingick också hyra av bil + släp vid uppkörningen.

45min senare kunde jag köra lagligt med släp igen :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
tog B96 i förra veckan. Tog en lektion innan.
 
Jag gjorde det denna killen gör och då gick de fint:
 
Jag tog B96 då jag totalt snöat in på SUV-bilar. Älskar att man sitter högre och att det är lättare att kliva in i dem. Men B96 är ganska värdelöst om du vill köra SUV. Jag ångrar att jag inte tog BE-körkort direkt när jag ändå var inne i "körkortsloopen".

För nu står jag här och vill köpa en lite större husvagn, runt 2000 kg. Idag väger i stort sett alla husvagnar över 6 meter minst 1800 kg eller mer. Då finns det väldigt få SUV-bilar man kan dra dem med. Mazda CX-5 är en av få som faktiskt får dra 2100 kg med B96. I nästan alla andra kombinationer gäller BE-körkort om man tittar på en husvagn runt två ton.

Så stalltipset från en som tagit B96 är att det är pengar i sjön. Ta dig tiden att ta BE-körkort direkt!

Ps. Att köra upp med privat bil är något jag också rekommenderar åh det grövsta. Hyr ett godkänt släp som står utanför uppkörningslokalen istället. Finns lite överallt, kolla på Blocket.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Intressant!
Jag var tvungen att kolla på Transportstyrelsens släpvagnkalkylator och min Outlander får dra 2000 kg med B96.
 
Jag får nu dra upp till 4250kg med mitt B96 körkort men det vikiga är också att som ni skriver kolla vad bilen får dra. Om bilen ändå inte får dra mer än typ 1500kg kommer man inte kunna dra de man vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.