Hej jag ska bygga ett garage som är 8,3m brett och 7,7m djupt
Nock höjd är 5,5m i mitten med delat pulpett tak med 10grader lutning åt båda hållen
på 4,65m (vänstra delen) ska jag ha en övervåning och högra sidan endast högt i tak. För att inte förstöra garagets nederdel med en stolpe i mitten så vill jag sätta järnbalk rätt över som ska hålla upp övervåningen. På sidorna ska där även oxå vara balkar som håller den långa balken
så 3 balkar,, 2st ca 2,3-2,4m och 1st 7,7m så vilka dimensioner ska desas ha?

uppe i nocken hade jag tänkt köra limträbalk vilken dimension ska denna ha?
skickar med ritning

Komplettering Fasadritning med mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Komplettering Planritning med mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar

mvh
 
  • Komplettering Fasadritning med mått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så 7 meters balken ska endast bära mellanbjälklaget men stolparna ska klara mellanbjälklaget och tyngden från nockbalken?

Hur kommer takåsarna fästas i nockbalken när dom ligger på olika nivåer?
 
tja
jag har inte jättekoll på den biten
nocken lutar åt limträ balk 140x720.
mitten balken ska vara öppen ut i resten av garaget så blir glasräcke så man ser ner i garaget
väggarna håller väl upp övrigt?
 
Med reservation för att jag missuppfattat belastningsfallet eller räknat fel.

Övervåningens golvyta är ca 4,65x7,7 = 36m2 (antagligen något mindre då jag antar att detta är byggnadens utvändiga mått)
Belastningskrav på mellanbjälklag är ofta 200kg/m2 + egenvikt 50kg/m2.
Maxlast (i Newton) på golvbjälklaget blir då 250x36x9,82 = 90000N varav hälften belastar balken (andra hälften belastar väggen).
Godtagbar nedböjning vid maxlast enligt tumregeln "Längd/400" = 7700/400 = 19mm

Slänger man in detta i formeln för balkböjning med jämt fördelad last (belastningsfall 10 i Karl Björks Bibel för ingenjörer) så får man efter lite räknande fram att det krävs en profil med tröghetsmoment (I) på 6700 cm4. Förslagsvis väljer man en IPE 300 (8356cm4) eller en HEA 240 (7763 cm4).

Som upplag/pelare kan man tex använda VKR/KKR 100x100 (valfri godstjocklek) som klarar detta galant.
 
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att nocken vilar på väggarna som i sin tur vilar på pelarna nertill
Tycker det är väldigt bökigt o räkna ut det hela :) Kanske får anlita en konstruktör?
 
Jag förstår inte vad du menar med att väggarna skulle belasta stålpelaren som stöttar upp mellanbjälklaget. Ska stålpelarna även bära nockbalken? Du skriver nämligen i #1 att pelarna ska vara 2,3-2,4m och då når de omöjligt ända upp till nock.

En alternativ lösning skulle ju kunna vara att ha en kraftigare balk i mellanbjälklaget och sen regla upp skiljeväggen med reglar som klarar att bära taket/nocken. Då kan du ha en mycket mindre (om någon alls?) limträbalk i nocken, du slipper krångla med dubbla balkar och du slipper dessutom långa pelare i ytterväggarna.
Jag vill dock inte lämna förslag på vilken dimension en sådan balk bör vara i. Om du är säker på att limträ 140x720 är ok som nockbalk och om man kan översätta denna limträ till motsvarande stålbalk så kan jag utan problem svara på hur mycket starkare stålbalk i mellanbjälklaget som krävs i mitt nya förslag.
 
Tja
Det som jag menade var att tak nocken vilar ju på väggarna som i sin tur vilar på pelarna + väggarna ner till plattan..
Visst är det rörigt.. hur hade du balkat upp det hela? Bjälklag, stöttar pelare o nock eller t.om 2 nockar för 2 tak?
med 720 balken var det meningen att hålla övre taket och de undre taket i nederkant på limträbalken.. trädelen kan snickaren men just de med stålbalkar kan han inte därav jag behöver ta hjälp. För en del säger jag ska ha 1st IPE250-300 o 2st 120x120 RHS o en del säger HEB 400 balkar.. så är väldigt förvirrat..


Redigering: Efter att ha läst ditt svar ett par ggr gjorde du mig förvirrad om du tror jag ska ha en vägg från bjälklaget till nocken... Det ska jag inte utan det ska vara glasräcke där så man ser ner i andra delen av garaget och även övervåningen ska ha glasgolv på ca 2-3kvm
 
Redigerat:
Jag har också räknat och får också det till en !PE 300 för 7 meters balken. Så du kan lita på Gabbe1 har nog koll.

Limträbalken har så liten anläggningsyta kan man inte säga att den vilar på väggen utan det måste vara en pelare under. Den pelaren måste dimensioneras för lasten från halva limträbalken, sedan måste pelaren som står direkt under dimensioneras så den klarar lasten från halva limträbalken och halva IPE balken.
 
  • Gilla
CoolGate
  • Laddar…
Jo jag tror på han o hans svar låter logiska :) Det e ju då som sagt pelarna o nock balken som måste bäras av nu då..
 
CoolGate skrev:
Redigering: Efter att ha läst ditt svar ett par ggr gjorde du mig förvirrad om du tror jag ska ha en vägg från bjälklaget till nocken... Det ska jag inte utan det ska vara glasräcke där så man ser ner i andra delen av garaget och även övervåningen ska ha glasgolv på ca 2-3kvm
Ok, på det viset, då kan vi ju släppa det förslaget från mig.

Efter den nya infon som framkommit så skulle jag nog satsat på ett par stöddiga pelare som kan ta både IPE 300 balken och limträbalkens last. Dessa pelare blir ganska höga men å andra sidan borde det inte vara några problem att staga upp dem för att motverka knäckning. Infästningen till IPE balken blir ju en mycket effektiv stagning ungefär mitt på längden.

RHS (eller VKR/KKR som jag kallar dem) 120x120 med godstjocklek på 5-6mm skulle antagligen lösa den uppgift med mycket god säkerhetsmarginal.

Men hur ser betongplattan ut där dessa båda pelare ska stå, det kommer bli ordentliga punktlaster av både yttertak och mellanbjälklag? Är den redan gjuten?
 
Bifogar bild på vårt garagebygge 6400x10800
Själva dubbelgaraget blev 6400x8200
Övervåningen bärs av en HEA 260 istället för beräknad HEA 240 då jag fick grövre dimension
billigt från skroten. Ritningar och uppförandet godkändes.
S7002695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vackert!

Lite kuriosa:
HEA/HEB är en optimal profil för att få hög styrka med låg profilhöjd, IPE är optimal för att få hög styrka med låg vikt, eftersom man betalar stål per kg så är IPE lite billigare i inköp.
 
Gabbe1 skrev:
Ok, på det viset, då kan vi ju släppa det förslaget från mig.

Efter den nya infon som framkommit så skulle jag nog satsat på ett par stöddiga pelare som kan ta både IPE 300 balken och limträbalkens last. Dessa pelare blir ganska höga men å andra sidan borde det inte vara några problem att staga upp dem för att motverka knäckning. Infästningen till IPE balken blir ju en mycket effektiv stagning ungefär mitt på längden.

RHS (eller VKR/KKR som jag kallar dem) 120x120 med godstjocklek på 5-6mm skulle antagligen lösa den uppgift med mycket god säkerhetsmarginal.

Men hur ser betongplattan ut där dessa båda pelare ska stå, det kommer bli ordentliga punktlaster av både yttertak och mellanbjälklag? Är den redan gjuten?
Plattan är inte gjuten ännu men kommer nog gjutas nästa vecka. Snickaren hade redan tänkt att sätta någon form av plattor där pelarna ska stå, något han var tvungen o pyssla med efter armeringen var lagd enligt honom själv..Om man tar grova balk pelare, 1 ipe300 balk (7,7m) o sen tar limträbalk som pelare på ipe balken för att hålla uppe nock o tak. Fungerar det eller måste man kolla på balkar där oxå? Eller ska man ha pelare som går hela vägen upp?
 
Det är en smaksak med pelarna, det funkar nog lika bra med limträpelare på övre delen.
 
Gabbe1 skrev:
Det är en smaksak med pelarna, det funkar nog lika bra med limträpelare på övre delen.
Ok.. om vi pratar stål balkarna då.. vilka dimensioner rekomenderar du att använda till övervåningen samt hålla denna balk + pelare + nock + tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.