Städade nyss i ett gammalt uthus, hittade några träföremål sådana som förhoppningsvis syns på bilderna jag skickar med. Vad kan detta vara? Någon slags kuggstång eller liknande? Del av gammalt tröskverk?


unknown1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

unknown2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

unknown3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser ut som om någon har sparat några stolpar som har haft liggandes brädor på båda sidor.
Kanske varit någon form av rum avgränsare i ett förråd med tex. vedbod
 
Ja min första tanke var också att det är något slags byggelement, men jag förstår inte varför klossarna på ena sidan är snedställda. Sedan verkar det vara snickrat med onödig precision för detta ändamål...
 
Totte_S
Det är nog en jigg till något bygge eller för bockning av järn. Kanske till en grind eller ett staket?
 
En jigg, ja kanske det!
 
Rest från en rivning av något, där man bara tagit en cirkelsåg och kapat på båda sidorna om regeln?
 
Troberg skrev:
Rest från en rivning av något, där man bara tagit en cirkelsåg och kapat på båda sidorna om regeln?
Kanske, men tycker det ser för prydligt ut för det.
 
Det är mest att det är panel/däck på båda sidorna som får mig tveksam inför det alternativet, inte prydligheten.

Intressant är också att det verkar vara olika mått på de olika sidorna, vilket talar mot ganska många möjliga alternativ.

Likaså, att varje brädlapp bara sitter med två spik talar mot de flesta former av stöd.
 
Troberg skrev:
Rest från en rivning av något, där man bara tagit en cirkelsåg och kapat på båda sidorna om regeln?
Eftersom ådringen går år fel håll kan det uteslutas.
 
  • Gilla
Exuperance och 1 till
  • Laddar…
I
Ingen aning. Men kanske nån typ jigg eller mall av något slag. Längden stämmer väl med vad en staketsektion är lång, men varför olika mått?
Det verkar vara mjukt putsat kanske nåt som har med rep eller halmslöjd att göra, men det förklarar fortfarande inte två mått.
Kanske bara något som är menat att sätta myror i huvudet på folk?
 
Hel självklart en antikvitet, något som kom och gick obemärkt förbi - cd-ställ från 90-talet ..
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Hel självklart en antikvitet, något som kom och gick obemärkt förbi - cd-ställ från 90-talet ..
Om det hade varit mindre springor (smalare) kunde det ha varit ett hederligt skivställ för ep-skivor från mitten av 80talet.
 
Ställ för rostat bröd?

Olika sidor för olika tjocka skivor,
beroende på om det är grovarbetare eller inköpare som skall utfordras :)
 
När nån sa jigg så tänker jag jigg för armering kanske? Olika dimensioner på järn på in och utsida av stödmur, eller liknande?
 
Stefan N skrev:
Eftersom ådringen går år fel håll kan det uteslutas.
Ah, snyggt uppmärksammat, den hade jag missat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.