A
Hej.

Jag tänker bygga en carport på 25 kvadratmeter och jag och en annan är oense om hur stort 25 kvadratmeter är i fyrkant?
Det har resulterat i att jag är helt förvillad nu och är så osäker på att det så lite hjälp skulle verkligen sitta fint.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Micke
 
S
är väl bara att mäta ut
 
5 meter * 5 meter = 25 kvadratmeter

Jag skulle dock hellre bygga en carport på 6,25 meter * 4 meter (vilket också blir 25 kvadratmeter). Det passar bilens mått bättre.
 
5x5 m.
 
Längd i meter * Bredd i meter = 25 kvm.
Dvs, om du t.ex. bestämmer dig för att välja en bredd på 3.8 meter (bara för att ta ett exempel), så är det bara att dela 25 med 3.8 för att få fram längden (i detta fall blir det ca 6.58 m).
 
S
för att få en korrekt uppfattning.
gå ut och mätt ut 25kvm
 
A
pelpet skrev:
5 meter * 5 meter = 25 kvadratmeter

Jag skulle dock hellre bygga en carport på 6,25 meter * 4 meter (vilket också blir 25 kvadratmeter). Det passar bilens mått bättre.
Tack för hjälpen, då fick jag rätt i det jag sa till kompisen, jag glömde bort att säga att det ska vara två bilar i bredd, fick inte bygga större än 25 kvm.
 
A
SBH skrev:
är väl bara att mäta ut
Ja ska göra det.
 
S
mickesrx skrev:
Ja ska göra det.
funkar även med ett A4 ark
 
Redigerat av moderator:
A
SBH skrev:
funkar även med ett A4 fyra
A4 fyra, vad menar du?
 
Många som inte vet skillnaden på en fyrkant och en kvadrat...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
A
osiris skrev:
Många som inte vet skillnaden på en fyrkant och en kvadrat...
Jag jobbar inte med sånt här och är ingen matteexpert så förklara då...
 
S
i princip fyrkant=fyra kanter
kvadrat=där alla sidor är lika långa och alla vinklar är räta
 
En kvadrat har fyra lika långa sidor (och därmed rätvinkliga hörn): så i ditt fall är en kvadrat på 25 kvadratmeter 5 x 5 meter.

En rektangel har fyra sidor där motstående sidor är lika långa (och därmed rätvinkliga hörn): 25 kvadratmeter kan fördelas på oändligt många sätt i en rektangel (t.ex. 1 x 25 m, 2 x 12,5 m, 6 x 4,17 m och så vidare).

En fyrkant är ett samlingsnamn för kvadrater och rektanglar.

En fyrhörning har fyra sidor som kan vara olika långa allihop (och då får man förstås inte räta vinklar).

Om du får bygga 25 kvadratmeter yta kan du välja själv hur du fördelar dem (inom vissa andra ramar - avstånd till tomtgräns o.s.v.), de behöver inte vara kvadratiska. Som pelpet skrev ovan så är det nog smartare med en rektangel om det ska bli ett garage.

Om man får bygga ett garage som en fyrhörning med olika långa sidor och knäppa vinklar i hörnen vet jag inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.