Hej,

Nyregistrerad på forumet, som är till otroligt mycket hjälp. Riktigt tacksamt.

Jag tänker bara skriva lite om våran situation för att höra mig för hur andra hade gjort.


Vi har blivit erbjudna att köpa en ännu ej avstyck bit mark för 500.000 som är värd någonstans mellan 1,2-1,5 miljoner. Vi pratar runt 1000-1200 m2. Vi måste borra eget V/A inget kommunalt planerat.
Marken ligger utanför detaljplanerat område.

Vi har kollat möjligheten att bygga nytt med olika banker och till slut fått ett lånelöfte på 2,9 miljoner.
Kontantinsatsen för lånet ligger i övervärdet för tomten så även om vi har egna pengar behöver vi inte peta in några pengar. Kvar för hus och alla "avgifter" är ju då 2,4 miljoner.

Vi har redan varit i kontakt med Eksjöhus då vi fallit för deras prio två. Det huset har planlösningen vi vill ha och det känns som att vi skulle nöjt oss med deras standard-utbud. Pris ligger på cirka 2,250 och här ingår ju en viss mängd markarbete vilket är bra men antar att det kommer adderas en viss summa pengar på bara markarbetet. V/A = ~150.000 vilket ju spricker vår budget.

Har vi några andra alternativa hus? LB optimal 133 har ju en likadan planlösning och verkar vara något billigare (även här ingick viss markarbete)

Någon som byggt något liknande prio två nyligen runt vår budget inkl. allt?
Är det Älvsbyhus som gäller för oss?

Inget ont om Älvsbyhus, känns säkert att bygga med de och det värdesätter jag högt men kvalitén är lägre men det kanske min plånbok får acceptera och rusta upp efterhand. Dessutom kanske man kan bygga garage i samband med huset om vi satsar på älvsbyhus.

Är det något jag glömmer?
 
Har ni tur och byggare samt säljare som släpper in er under byggtiden i ett Älvsbyhus, kan ni verkligen få den jättefin. Byta kök, ändra planlösning lite m.m.
Och oberoende på vilket hus ni köper/bygger satsa på riktiga golv. Skippa all fanergolv!
 
Hej, har ni tittat på Movehomes olika husvarianter?
Vet att det finns ett par här på forumet som har byggt med dom och varit nöjda.
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Vi har precis byggt färdigt vårt Prio2. Vår totalkalkyl slutade på ca 3,4 milj, men då har vi lagt på del hel del utanför standard och ca 200tkr extra för pålning. ;)
Tomten kostade 450tkr. Jag har för mig att vi räknade på nästan 1milj bara för tomt o markarbete... Men tomten var så värt det!!

Hör av dig om du vill ha detaljer!
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Min svärmor byggde ett Eksjöhus och det skillde 500.000:- för samma hus med olika entrepenörer, de valde en lite längre ifrån.
Kolla den möjligheten.
 
Anebyhusgruppen har en serie som heter "Ekonomen" som jag uppfattar är lite bättre konstruktionsmässigt än Älvsbyhus.

Ingen aning om det är inom er budget dock, men det är väl många som trivs i Älvsbyhus också? :)

Ett tips: Om ni inte redan har koll på marken, ta också reda på vad markarbeten (schaktning, grundläggning) kan kosta på tomten som erbjudits. Det kan springa iväg otäckt mycket om man har otur.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hej och tack för era svar!

Jag hade helt ärligt nöjt mig med ett älvsbyhus om det varit det absolut enda alternativet. Vi bor i lägenhet idag och jag är uppväxt så också. Men jag känner att mina barn på något sätt skulle få mer frihet med ett hus på just den tomten :)
Vi träffade en säljare igår på Älvsbyhus för vi ville se en kalkyl från dem. Min sambo gillar regin som erbjuder rätt generösa utrymmen. Jag kan bara inte hjälpa det men det känns lågkvaletativt, inget kakel, plastmattor i våtutrymmen, fönster som liknar de vi har idag i vår 30 år gamla lägenhet osv osv.
Blev liksom inte mycket bättre när han räkna på en kalkyl om 3.1 miljoner. För de pengarna känner jag att vi ju måste kunna få något annat!

Jag är ju helt såld på prio två och då har jag inte ens sett huset på plats. Kollat massvis med bilder på nätet och planlösningen såklart.

Drömmarn: vill gärna ha detaljer! Vi har fått en första kalkyl från eksjöhus och vi landade också på 3.4 vilket är över vår budget. Säljare hade lagt till ryggåstak och badkar bland annat i detta vilket vi får ta bort. Målningen verkar vi få göra själva också för att komma ner i pris.

Thiasvovve: Tack för det. Ska kolla med säljaren angående den möjligheten!

Östlund Tack för tipset. Har kollat de också men hittar inte riktigt rätt bland planlösningarna.

Gällande markarbetet just är vi rätt rädda att det ska springa iväg. Är det först och främst en geoteknisk undersökning som behövs göras eller är det bara att ringa en markentreprenör som kan ta sig ut och uppskatta?

Mikael
 
Redigerat:
Såg nu att du också bor i VG.
Svärmor valde delad entreprenad och det skilde som sagt 500.000:- mellan en firma från Vårgårda (tror jag det var) och en från Jönköping,den sistnämnda var billigast.
Så det ligger lite jobb för dig att ta in offerter om du vill spara pengar. :)
Sen är ju billigast inte alltid bäst,referenser är ju viktigt med.
De fuskade med isoleringen i väggar och tak, och när vi var på besök kunde vi ibland höra hur svägerskan höll på med sin kille på natten samt svärmor snarkade så det lät som ett sågverk.
 
Redigerat:
På Eksjöhus hemsida presenteras ett referenspris om 3 miljoner. Då ingår tomt-arbeten om 670.000, normalt pris utan sprängning/pålning etc. Då det alltid är snålt tilltaget på mark-entreprenaden så räkna med ytterliggare 15% för att ha lite marginal. Utvändig målning tillkommer också. Att komma ner till 2.4 miljoner inkl allt blir nog väldigt svårt. Du behöver också en bra buffert, för det är alltid något som strular och blir dyrare än planerat! Och skulle det mot förmodan gå helt strul-fritt så behöver du bufferten till att anlägga trädgård.

Jag har ett par vänner som har byggt Fiskhedens Klint som ser ut att påminna en del om Eksjöhus Prio 2. De löste det för strax över två miljoner med en hel del eget arbete (spika panel, lade tak + en del invändigt). Byggsatsen kostar 760.000, sen tillkommer grund och montering. Kanske kan vara ett alternativ? http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/klint-01/
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
TS - ta chansen och bygg. Att i princip "få" en miljon som ni blivit erbjudna är en jättechans.

Om jag byggt nytt hade jag inte velat bygga lågbudget med tråkiga val, så länge det inte går att ändra. Så jag hade funderat på några saker.

- Kan vissa kostnader skjutas till framtiden? Tex oinredd övervåning, plastade badrum som kan kaklas senare, enklare tomt, billigare golv som byts senare etc?

- Kan ni få fastpris av en byggfirma?
- Kan ni göra något själv?
 
Där vi skall bygga har kommunen gjort en "geoteknisk undersökning för området".
Vi hade ut en markentrepenör som vi fått referenser på att han är pålitlig och fick ett pris av honom, så vi struntar i geoteknisk undersökning för tomten (men det är många hus byggda runt om, bl.a. med samma markentrepenör).
Givetvis skall det göras skriftligt också.

- Litar du på markentrepenören, borde det kanske räcka?
- Står det ett hus i närheten? Hör med dom.

Har du tid och kompetens att vara din egen byggherre, dvs. "delad entrepenad", kan du ju bestämma helt och hållet själv vad som skall göras av hantverkare. Går ju att skriva i kontraktet att snickaren skall vara samordnande t.ex.

Då är nog vilken husverkare som helst som slänger ett plockepinn på backen där du ska bygga, en bra affär, t.ex. tipset om Fiskarheden.
 
Redigerat:
Vi har byggt prio2. Köpte tomt för 575. Då ingick vatten och avlopp. I övrigt gjorde vi tillval för ca 40, inkl extra elektrikerjobb. (är nöjda med standarden från början).
Vi valde dock att måla invändigt, lägga golv och spika lister själva.
Med lite arbete på trädgården har vi nu lagt, nästan exakt 2,9miljoner Totalt, med bygglov pantbrev m.m.

Vår tomt består av grovsand, vilket gjorde att markarbetet inte bjöd på några större överraskningar.
 
Redigerat:
Om du kan tänka dig ett Älvsbyhus så skulle jag ha kollat på Smålandsvillan. Jag upplever det som lite lyxigare materialval och bättre grund jämfört med Älvsbyhus och det är i ungefär samma prisklass.
Vi har just byggt ett Villa Kalmar, men på en billigare tomt och utan övervåning kommer det nog sluta på ca 2,5 miljoner. Då beställde vi det målningsförberett vilket inneburit att vi målat, tapetserat, lagt golv, satt in dörrar och dörrfoder samt satt lister. Det räknas in som en del av vår handpenning.

Hittills är vi supernöjda!
 
Har ni varit in i ett prioett? Vi har just byggt ett, stormtrivs. Perfekt för en familj med två barn. Annars är väl Eksjöhus Lyckan något billigare än Priotvå och enligt min smak lite mysigare.
 
150K för att anlägga eget avlopp (med dagens miljökrav och allt vad det innebär) samt borra egen brunn, OCH markarbeten känns som en underdrift som heter duga tyvärr. Det är inte otänkbart att endast avloppet hamnar i dom regionerna med arbete/material - då ska ni dessutom borra en brunn, koppla in pumpar, hydropress/hydrofor - sen tillkommer vattenfilter etc etc...

Jag hade budgeterat minst det dubbla för både avlopp, vatten och markarbete för tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.