Hej!

Har nyss bytt 2 fönster och tänkte precis börja dreva (gröngöling på detta).

Men hur fasen skall jag få dit drevet nu när jag har 6st karmskruvar ivägen och de två nedre klossarna under fönstren. :confused:

Utifrån kan jag inte dreva öht då fasaden har en sån konstruktion att den går något förbi fönsterkarmarna. Fönstrena har bytts inifrån.

Man vill väl inte ha glipor i drevet?
 
Om du ska var petig så ta en grov skruvmejsel och tryck in drev bakom karmskruven. Tänk på att inte tryck in för mycket drev, kan bli så att fönstret kärvar vid stängning och öppning om man trycker in för mycket. Prova att öppna och stänga några ggr under tiden du drevar.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Använder du drevull, så drevar du två gånger. en gång "med glipor i drevet". Dvs du bryter vid varje karmskruv/kloss, och försöker gärna pilla bakom karmskruven. Sen drevar du en gång till, utan glipor framför karmskruvarna. Vid klossarna under måste du säkert bryta.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Först vanlig drevremsa pilla bakom karmskruven, sedan plastad remsa.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
AG A skrev:
Använder du drevull, så drevar du två gånger. en gång "med glipor i drevet". Dvs du bryter vid varje karmskruv/kloss, och försöker gärna pilla bakom karmskruven. Sen drevar du en gång till, utan glipor framför karmskruvarna. Vid klossarna under måste du säkert bryta.
Ah det här låter klokt. Följdfråga; dessutom skall jag ha en plastad remsa, ska denna ligga längst innerst (åt inomhushållet)? Så att det blir utifrån och in; 1.ytterst drev delat för att få förbi karmskruvarna 2. ytterligare remsa odelad innanför (åt inomhushållet) karmskruvarna. 3 sist en plastad remsa allra längst in.

Eller blir detta ett lager för mycket? räcker det med ett lager vanligt drev och en plastad remsa?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Om du vill använda plastad remsa, ska du göra som du själv skriver. Dvs remsan på insidan, närmast fönstersmygen. Men det är rätt, två lager drevull samt en plastremsa.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svar!

Dessvärre stött på ytterligare problem. Det verkar alldeles för trångt för att dreva åtminstone på 2 sidor...

Utrymmet mellan karm och regel är bara 1cm. får pressa stenhårt för att få in drev....

Vad gör jag nu? :surprised:
 
plan-g skrev:
Tackar för svar!

Dessvärre stött på ytterligare problem. Det verkar alldeles för trångt för att dreva åtminstone på 2 sidor...

Utrymmet mellan karm och regel är bara 1cm. får pressa stenhårt för att få in drev....

Vad gör jag nu? :surprised:
Då får du dra isär/dela drevullen, så den enbart blir hälften så tjock. Alltså inte hälften så bred, utan hälften så tjock. Därefter gör du som vanligt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
1 cm avstånd mellan karm och regel är väl ovanligt mycket. vad har du köpt för drev? Det finns både 5 och 10 cm brett drev.
 
Tune skrev:
1 cm avstånd mellan karm och regel är väl ovanligt mycket. vad har du köpt för drev? Det finns både 5 och 10 cm brett drev.
ovanligt mycket med 1 cm!?
Drevet verkar vara 6.5cm brett. Isover gul ull
 
Normalt är fönsterna 15-20 mm mindre än öppningen i spantret så 1 cm är fullt tillräckligt.

Alltså ett 12x12-fönster brukar vara ca 1180-1185 mm brett och högt för att passa i en öppning på 1200x1200mm
 
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
Törs nästan inte skriva det, men gör ett försök:

Fogskum
 
S
KnockOnWood skrev:
Törs nästan inte skriva det, men gör ett försök:

Fogskum
fyy!!! :)
gillar ej fogskum till dörrar och fönster. även om det finns lågexpanderande
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det finns speciella drevspadar i plast som ibland följer med drevremsan Man viker remsan V-formad kan kan trycka in den med spaden hur lätt som helst, även om springan är bara 1-2 cm. Hur lätt som helst.
 
Det är bara fegisar som inte använder fogskum.
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.