rightnow skrev:
Marlen, vad anser du om den basiska fogen nu? Det blir ogräs ändå?
Det har hållt ogräset borta på de ställen där vi fyllde på noggrant och mycket sand. Problemet är bara färgen.
 
harry73
Jag använder också hetvatten, men bara en kanna åt gången. Då tar jag port de största maskrosor t ex
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det har hållt ogräset borta på de ställen där vi fyllde på noggrant och mycket sand. Problemet är bara färgen.
Jag har bara hittat ljusgrå och mörkgrå färg på ogräshämmande sand. Någon som vet om man kan köpa basisk sand som är röd?
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har bara hittat ljusgrå och mörkgrå färg på ogräshämmande sand. Någon som vet om man kan köpa basisk sand som är röd?
Kollat flisbyab? Men vad blir frakten på några 20kg säckar?!
Mitt lokala Bauhaus i Kalmar har bara den ljusa tyvärr, kunde ta hem antracit men då måste jag ta hela pallen på 56 säck!
Kollat på plantagen också men icke. Kanske att Lantmännen har...?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, förlåt, jag var otydlig. Den översta bilden visar hur gången på baksidan blev efter att jag ryckt upp ogräset och fyllt på med basisk sand. Det håller sig bättre där än på framsidan, där vi inte la någon basisk sand. Men jag måste säga att jag inte tycker det är så snyggt (det ogräsfria på första bilden). Funderar på att nu lägga ytterligare ett lager med sand i rätt färg.
Bra att det håller sig för det är ett helvetiskt jobb! Jag är inte halvvägs och har säkert hållt på i 12h!
Tycker ändå er fog smälter in fint.
Den har ju mörknat betydligt sedan den var nylagd såklart.




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Flisby finns här i stan.
Säg till så köper jag ut några säckar, så kan ni komma och hämta när ni har vägarna förbi :)
[länk]
Finns flisby i Kalmar?
 
harry73 skrev:
Jag använder också hetvatten, men bara en kanna åt gången. Då tar jag port de största maskrosor t ex
Det funkar alltså? Ska det vara kokhett vatten? Hur administrerar man det om man behöver spruta på en del? Hur lång tid innan det är dött och man kan rensa? Roundup ska ju döda på djupet men kostar skjortan då det går åt litervis!
 
johanpost skrev:
Finns flisby i Kalmar?
Tyvärr inte:

Butiken i Flisby
Butiken i Göteborg
Butiken i Halmstad
Butiken i Jönköping
Butiken i Malmö

Jag bor mitt emellan Halmstad och Laholm :)
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
harry73
Jag häller detdirekt från vattenkokaren, och det dör direkt. Jag tror inte att man dödar roten, men har man det ogräsfritt, är deten liten åtgärd att ibland gå ut med en kanna vatten och hälla det över allt som visar sig igen.
jag vet inte om det är effektivt men jag gillar att döda saker med kokande vatten. (Det började när jag höll på att döda några myrbo vid en sommarstuga i portugal för länge sen)
 
I
harry73 skrev:
Jag häller detdirekt från vattenkokaren, och det dör direkt. Jag tror inte att man dödar roten, men har man det ogräsfritt, är deten liten åtgärd att ibland gå ut med en kanna vatten och hälla det över allt som visar sig igen.
jag vet inte om det är effektivt men jag gillar att döda saker med kokande vatten. (Det började när jag höll på att döda några myrbo vid en sommarstuga i portugal för länge sen)
Det beror nog på hur mycket vatten man häller på samma ställe om roten dör eller inte. Jag har ju dålig koll på mängden då jag använder högtryckstvätt med varmvatten. Men jag snålade en gång och ställde på 65 grader men då kom ogräset tillbaka efter halva året, möjligt att jag uppnått samma resultat som med 95 gradigt vatten om jag öst på mer, men det blir så mycket vatten då.
( Det finns ett annat sätt men det vill jag inte berätta, det är alldeles för farligt. Tänkte bygga en prototyp, den hade under kontrollerade former tagit död på det man önskade, t.o.m kirskål, men får inte till det med säkerheten. Hur då? Det kan ni säkert lista ut, huvudingrediensen finns i alla svenska hem. Nu har jag sått ett frö, men har inget rått ).:)
 
johanpost skrev:
Bra att det håller sig för det är ett helvetiskt jobb! Jag är inte halvvägs och har säkert hållt på i 12h!
Tycker ändå er fog smälter in fint.
Den har ju mörknat betydligt sedan den var nylagd såklart.




[bild]
Riktigt snygg stengång du har!
 
Mikael_L
johanpost skrev:
Det funkar alltså? Ska det vara kokhett vatten? Hur administrerar man det om man behöver spruta på en del? Hur lång tid innan det är dött och man kan rensa? Roundup ska ju döda på djupet men kostar skjortan då det går åt litervis!
Nej, inte använder man några stora mängder roundup. Det behöver bara komma några pyttesmå droppar på bladen, så drar växten själv ner det till rötterna och dör.
En matsked/kapsyl utblandad 1/10 med vatten räcker nog gott till de flesta trädgårdsgångar.
Man ska helst behandla då växten är i god tillväxt, då är RU mest effektivt, (växten är mest effektiv på att själv föra ner glyfosatet till rötterna). Och man besprutar bara gröna blad, och absolut inte då det regnar, eller ska göra det det närmaste dygnet.



Men det är inte helt okontroversiellt att använda RU, även om nu Svenska bönder öser ut över 500 ton glyfosat årligen och bekämpningsmedlet har kontrollerats rätt ordentligt och bedöms ha milda skadeverkningar i jämförelse med andra bekämpningsmedel.

Själv har jag köpt en liter koncentrat, där 1/2 användes för att döda av allt ogräs innan markberedningen och grässådden. Den halvliter jag har kvar kommer räcka hela mitt liv, även om jag blir 800år gammal. Nu tar jag och lägger en endast någon droppe på enstaka växter som ska bekämpas, typiskt tistel, som fortfarande envisas med att komma upp nya (det finns väl kvar en massa frön i jorden).

Jag känner mig inte som någon miljöskurk, men jag blir inte heller lycklig eller stolt över att använda det.
Använda så lite som möjligt, i jämförelse med arbetsinsatsen av alternativen är min paroll.


Grus och plattgångar är problematiska, där ska man nog inte använda round-up (glyfosat) alls, enligt instruktionerna skall det ej användas på hårdgjorda ytor.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Riktigt snygg stengång du har!
Tack vad roligt att höra!

Hittade grå fogsand hos en lokal firma så nu ska jag hälla ut några tusenlappar på marken! :x
 
Har kommit en bit med fogsanden.
Behövs lite regn som sköljer av stenarna, annars blir det rätt bra tycker jag. Går typ 5kg/kvm. Kör grafitgrå sand från dansand.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Blomkvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.