Har läst lite trådor om timtaxor etc. och satte mig för "skojs" skull och räknade på vad en hantverkare BORDE kosta utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv.

Som förutsättning har jag tagit ett mindre bolag med ca 5 anställda som primärt jobbar mot privatpersoner i en storstadsregion. Man kan givetvis diskutera enskilda variabler men av egen erfarenhet vet jag att dessa siffror ligger nära sanningen.

Om man sen tycker att det är värt det är en helt annan fråga.....

kr antal summa
lön 140 2000 280 000
Sociala 280000 45% 126 000
Utbildning 4 000
Skyddutr / kläder 10 000
Förbrukningsmat + verktyg 12 000
Bil 2000 12mån 24 000
456 000
Abetsledare 500000 20% 100 000
Fika/dusch etc 5 000
Summa 561 000
Vinst 561 000 15% 84 150

Totalkostnad 645 150

Maxtid 2000 timmar
Semester -200 5veckor (lagstadgad
Sjuk -200 10% (ett rimligt snitt med VAB)
Spill -300 15% (resor, torktider, väntetid + reklamationer)
Deb tid 1300 timmar

496,27 1300/645150
moms 124,07 25%
Summa 620,34 Vad man borde debitera per timme
 
Kul (eller skrammande?) sammanstallning? Jag tror bara att du anda raknat lagt! Det forutsatter att man lyckas salja all tid och inte gar sysslolosa nagon dag nu och da mellan uppdragen. Det ingar inte alla andra kringkostnader i att driva foretag - man ska teckna forsakringar, betala nagon som skoter ekonomi, deklarationer, revision mm, man ska annonsera, ha lokal, el, telefon, man blir blast emellanat av folk som inte betalar rakningarna. Beroende pa hur snal foretagaren lyckas vara torde allt detta kosta 60-150 kr/tim (ex moms)

Drev en gang i varlden eget foretag (ej i byggbranschen!) men insag att livet som anstalld ar synnerligen behagligt!

Sa, hantverkare bor vara dyra - forhoppningsvis kan deras snabbhet och skicklighet uppvaga detta. I annat fall aterstar bara att ga korrespondenskurs i byggnadssnickeri, dra pa blastallet och borja spika!
 
Äntligen nån som lagt ut siffror på vad saker o ting kostar... Jobbade innan på en verkstad o vi debiterade 550 kr + moms i timmen ( För 4 år sedan ) Men de va tvunget för att vi skulle gå runt...
 
Verkar vara en rimlig uträkning. Kan då eg. ej förstå folk som gnäller på 310:- + moms per timme.
Detta är något allmänheten skulle behöva veta.
Min revisor snackade oxå om 500 plus moms per timma när jag frågade henne vad jag skulle behöva debitera för att få ut 100 spänn i timmen.
 
Tja inget nytt under solen, helt rimligt!

"Problemet" uppkommer ju när en vanlig anställd med normal (vit) lön skall betala hantverkaren för hans/hennes tjänster. Det krävs måånga timmars jobb för att hantverkaren skall gå runt i en timme..... :p
 
Min slutsats av det hela är att man då betalar 300kr/timmen rakt ned i byxfickan på hanverkaren.
Då kan "hantis" pensionspara 100kr/ta ut lön 150kr/ och övriga omkostnader 50kr.
Om du som vanlig arbetstagare spenderar hela din vita lön på hanverkare, kommer du ha betalat närmre 90% i skatt....rent åt ................
 
jag får nog höja timpenningen ;)
 
Ska man prata politik sa ar val detta varfor foretagande och kopta tjanster ar sa svart i Sverige. Bor just nu i USA, och koper in allt - grasklippning, snoskottning, stadning, barnvakt, oljebyte pa bilen - allt som man i Sverige gjort sjalv. Har tjanar jag battre pa att jobba med det jag kan (dvs mitt eget jobb), an det jag inte kan (dvs hantverkarnas jobb)! "Alla" som gar i skola eller universitet jobbar extra och finansierar studier och uppehalle, och den oppna arbetslosheten har vi bor ar under 2%.
Ett exempel kan vara servicen pa bilen - har kostar det 19 dollar, inklusive olja, filter och skifte av hjulen. Inte vart att smutsa ner sig for... 2000 kr hemma...tja, jag aker nog till gds-hallen pa OK!

Vet inte om den diskussionen hor hemma har..?
 
ja illegala mexare kostar väl inte lika mycket som en svensk som vill ha pension, försäkringar, sjukpenning mm ;)
fast här kommer polackerna istället för mexarna... ;)
 
I arlighetens namn inga mexare utan unga foretagare som forsoker lara sig hur man driver eget for att satsa pa nagot forhoppningsvis mera lukrativt nar val studierna ar slutforda... :D
 
Mustang06 skrev:
I arlighetens namn inga mexare utan unga foretagare som forsoker lara sig hur man driver eget for att satsa pa nagot forhoppningsvis mera lukrativt nar val studierna ar slutforda... :D
Mustang06: Du får inte komma med information som rubbar folks världsbild sådär brutalt. Hur skulle det se ut om man fick reda på att folk hade ett riktigt bra liv ute i "The Forbidden Zone". Folk kanske inte längre är benägna att betala 70% i skatt som företagare;)

mvh
David
 
den som är "rik" har blivit det på bekostnad av någon annan som är "fattig"
det idealiska (enligt min mening) vore om allt arbete värderades "lika"
eller om man kunde byta tjänster med varann timme mot timme
tex att jag får tänderna lagade och i utbyte mot det installerar el hos tandläkaren ;)
 
pellefant skrev:
den som är "rik" har blivit det på bekostnad av någon annan som är "fattig"
det idealiska (enligt min mening) vore om allt arbete värderades "lika"
eller om man kunde byta tjänster med varann timme mot timme
tex att jag får tänderna lagade och i utbyte mot det installerar el hos tandläkaren ;)
Enligt din teori är ekonomi ett nollsummespel vilket det bevisligen inte är på en fri marknad. Hur förklarar du att levnadsstandarden konstant har ökat i den fria världen sedan industrialiseringens genombrott?

mvh
David
 
även i dom länder där folk svälter till döds?
och dom länder som vi gladeligen köper billiga grejor från som använder sej av barnarbetskraft....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.