Formen borta...
WP_20150427_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kent P och 2 till
  • Laddar…
Snyggt.
 
  • Gilla
Ted Roth
  • Laddar…
LEGO med Lecablock, men det går framåt.

WP_20150502_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150502_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter ett litet missöde med fel typ av armeringsjärn så är vi på banan igen. Denna gången med bistål istället för vanliga stänger. Har bara ett par stenar kvar innan lecagrunden är klar. Tänkte mura med tegel den kommande helgen om vädret är okej. Mätt upp med laser och det är så bra i våg som går att mäta dvs. ±2mm. Längder och bredder samt diagonaler är inom 5mm felmarginal, så jag känner mig nöjd.
 
Hann nästan klart igårkväll, mörkret hindrade mig från att sätta de sista stenarna. Genomföringen för vattendragningen blev helt okej.
WP_20150512_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grunden äntligen klar.
 
Idag teglar jag, aldrig gjort det förr så det går tämligen långsamt fram. Sekelskiftestegel är inte speciellt perfekta och exakta i sina mått.
WP_20150516_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150516_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Sneak peak...
WP_20150519_18_54_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150519_18_53_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Sedär, fler som murar på våren... är nästan klar med teglandet, inne på sista raden. Får hem 10ton grus imorgon att fylla ut med inne så golvet hamnar på rätt nivå. Växthuset kommer på torsdag så schemat är fullt just nu...
 
Samma som här skall snart köra in lite grus med skottkärran, vad blir det för golv hos er? Jag har sparat en del "stortegel" som jag rivit bort från en gammal terrass.
Kommer även att putsa sidorna och måla i samma färg som husets grund för att få det att smälta in, funderar dock på vilka ventiler jag skall köpa och sätta in på sidorna.
 
Vi har kvar ungefär hälften av teglet men jag måste räkna på om det räcker, annars blir det mörkgrått stengolv, typ gårasten.
Känner mig lite sliten, ikväll körde jag och svärfar in ca 7ton av de 10 ton vi fick levererat idag.
Jag köpte våra ventiler i lokala bygghandeln, de är samma storlek som en tegelsten med fog. Lackerade dom i samma färg som växthuset, har dock inte monterat de än.
Lite kvar att tegla, men behövde få bort gruset från uppfarten innan växthuset dyker upp på torsdag.
 
Ska man lägga ett lager frigolit under golvet.
Vi har lagt grus nu men funderar på att lägga 70mm frigolit under sättsanden som isolering. Är det bra?
 
Grunden färdigteglad och tröskel gjuten. Känns som en milstolpe i bygget är uppnådd.
WP_20150531_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kent P och 3 till
  • Laddar…
K
Stiligt! Nu vill även jag ha ett växthus!
Varför körde Ni leca längst ner och inte tegel, alternativt hålstensbetong eller tillochmed gjöt upp grundmuren erforderligt??
Lecan bör väl åtminståne slammas för att inte suga åt sig för mycket vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.