andersmc skrev:
Det finns många liknande trådar, men någon som är orolig för Eternit och asbest. Det verkar som om det finns väldigt många personer som är bokstavligt talat livrädda för asbest. Så rädda att oron orsakar en större belastning på organismen än själva ämnet.
Varifrån kommer den här informationen, att det är så fruktansvärt farligt?
Vet inte om det är ett nytt fenomen eller om det bara flutit upp till ytan med den allmänna spridningen av internet och facebookgrupper. Men på senare tid har nervösa och faktaresistenta människor samlats i grupper på internet där kodordet för att bli insläppt är "giftfritt". Där sitter de i total självresonans och förstärker varandra i att försöker undvika allt "giftigt". Som att riva ut all eternit, byta ut alla (livsmedelsgodkända) plastföremål mot porslin eller stål, måla över akrylatfärger med linoljefärg et.c.

Som utomstående med god/viss materialkunskap och/eller bara god Google-fu så är det helt meningslöst att ge sig in i diskussion i dessa ångestklubbar. Du kan komma dragandes med gränsvärden, typfall, logiskt resonemang, rapporter, mätningar. Inget hjälper, för det här är ingen vetenskaplig-teknisk diskussion utan oro och ångest för den egna dödligheten. Är det plast i PET-flaskan ska den ut, för plast tillhör det onda, punkt slut.

Och alla kommer inte tycka om min generalisering nu men observationen man kan göra utan problem är att det till övervägande majoritet handlar om kvinnor med småbarn som håller på så här.
 
  • Gilla
J26 och 13 till
  • Laddar…
Du har fått många kloka råd, och jag instämmer helt i de som säger att det inte är någon fara. Efter att ni torkat upp det lilla som blev, och slängt pappen är det ingen risk. Oron du har, kan du lungt släppa och för att det inte skall fortsätta gnaga på dig, vil jag peka på det faktum att det inte finns några regler för hur man som privatperson hemma hos dig själv får hantera Asbets. Du kan riva, slita och bryta, utan att du gör ett regelbrott. Större rivningar är inte att rekomendera om man inte vet vad man gör, och man vore då oerhört dum om man inte hade ett bra andningsskydd ( klass P3 ) och gärna skyddskläder/engångsdräkt.

Reglerna runt Asbets finns till för att skydda dom som arbetar med materialet, och riskerar att långvarigt exponeras för damm/partiklar. Enstaka exponeringar är så ofarliga att samhället inte har några regler för det, och därmed hoppas jag att du förstår att det inte ens från början var någon fara, och att ni nu efter att ni städat är i precis samma trygga miljö som innan. Ni kan lungt gå in där igen, och jag hoppas ni inte slängde för mycket från rummet, för det hade ni inte behövt göra,

Någon påstod att eletrikern hade gjort ett arbetsmiljöbrott, genom att borra i asbetsen. Detta stämmer bara om han medvetet gjorde det. En inbyggd skiva, som han inte rimligen kunde vara medveten om, är givetvis inte ett arbetsmiljöbrott, och blir det inte heller om han inte fortsätter att riva och borra mer i vägger.

Vill du ändå göra något lite mer, för att känna att "du gjort allt för dig och ditt barn" kan du, om du ser sprickor och frasiga kanter lägga lite färg eller lack ovanpå, som binder ihop ytan. Det är fullständigt onödigt, men kan vara bra för känslan.

http://www.av.se/teman/Asbest/Privatpersoner/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Men tompah om man inte har kunskapen så är det väl bra att man tillåts fråga?
 
Fahlekorv skrev:
Men tompah om man inte har kunskapen så är det väl bra att man tillåts fråga?
Självklart får man fråga. Du har också fått ett flertal svar som säger att det är ingen fara, du har handlat korrekt hittils och det är bara låta saken passera in i historiens dimmor. Trots det är du inne på att låta OCAB riva ut allt (vilket gör saken värre) och håller möjligheten öppen för att helt flytta från huset (vilket endast resulterar i kostnader, inte förhöjda hälsovärden). Det är här biten om faktaresistens märks..
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Bra att du frågade, men försök ta till dig svaren också. När eternit är orört är det inte farligt att vistas bredvid. Riv inte i onödan. Bind det du ser med lack/färg om du är orolig. Lägg INTE tiotusentals kronor på att ta hem en firma för sanering. Var glad över att du inte hittade en levande organism som mögel eller hussvamp. Då hade det varit en helt annan sak.
 
Jag har bekanta som jobbar med asbestsanering och säger som alla andra slappna av. Asbest är liksom inget som "strålar" eller far omkring i luften normalt. Det är först när man bearbetar den på något sätt som det frigörs asbestdamm. MEN att ELEKTRIKERN borrat ETT hål ca 15mm är något helt annat och absolut inget att oroa sig för. Många hus och apparater innehåller asbest på olika ställen. Som sagt att promenera på en trafikerad gata med mycket avgaser är nog värre i många avseende än det ni har riskerat att utsättas för.

Mycket asbestsanering i parkeringsgarage går till så att man "binder asbesten" genom att "typ måla över den" Det är när man YRKESMÄSSIGT jobbar med den DAGLIGEN i MÅNGA ÅR som det börjar bli "högre statistisk sannolikhet" för vissa sjukdomar men det är ju liksom inte samma sak och ÄVEN DÅ pratar vi om väldigt LÅGA sannolikheter att just en viss person ska råka ut för det.

Så sluta oroa dig och börja INTE asbestsanera för att få ut de sista skivorna. Det enda du skulle åstadkomma då är att betala mycket pengar och inget blir bättre i slutändan utan istället för att ha det "bundet" helt ofarligt i skivorna så har deras rivning, än hur försiktig den är, med sina specialdammsugare och jobbandes i rymddräkter ändå åstadkommit att det spridits lite mer damm än det någonsin gör kunna göra så länge skivorna sitter där de gör.

När jag skulle plocka ner några asbestskivor i sommarstugan i våras kände jag mig inte det minsta orolig att utföra det själv som privatperson. Undvek att bryta sönder skivorna i onödan, vädrade under arbetet och enkel ansiktsmask och sen till återvinningen på rätt ställe.

Så oroa dig inte.
 
  • Gilla
Fahlekorv
  • Laddar…
harry73 skrev:
det stämmer att det inte händer så mycket med en asbestskiva om den är inomhus, även om det inte känns lämpligt att ha den under min säng.
Utomhus däremot stämmer det inte. Cement som utsätts för väder, moss, mm lossnar med tiden. Det hänrr i betong, men också i eternit. Därför ser man skillnad mellan gammalt och nytt material.
När cementet lossnar i eternit lossnar också asbestfibrerna och antingen stannar de i luften ett tag, eller så hamnar de på marken bredvid taket.
om du därefter gräver i rabatterna längs huset, kan de virvla upp igen.
Utan att säga hur farligt det är vill jag bara poängtera att ditt påstående är fel och att du nonchelerar problemet.
När eternit-skivorna togs fram så namngavs de efter engelska "eternal", dvs evig för dom håller evigt. Erosionen genom vind och väder är extremt liten. Med ditt resonemang borde varje blomsterrabatt bredvid en betongvägg vara cementförgiftad.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
N
Tänk så lätt det blir en höna av en fjäder. Dags att stänga tråden?
 
Jag har tagit till mig av svaren och jag ska inte riva ned något. Kanske var jag otydlig med det.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Vem är det som lyckats skrämma upp vissa delar av folket till denna milda grad?
Man tar sig för pannan.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte sista tråden med liknande ämne. Jag som närmaste åren ska riva mitt eternittak, då blir det hantering av asbets på en helt annan nivå :( :( :(.
 
Om, säger OM, eternitdammet är farligt måste man väl vara noga med vad man gör av det? Att bara "slänga" trasor, dammiga föremål etc sprider i så fall bara risken någon annan stans. Allt som kommit i kontakt med dammet måste antingen saneras professionellt eller tas om hand som riskavfall. OM man anser att det är hälsofarligt, alltså.
 
Tänk på att inte springa runt med andningsskydd hela dagarna, lungorna kan ta skada av det. :)
 
Och det heter fortfarande asbest, inte asbets
 
Jag har en liten "ramp" utanför chip-kattluckan med bla ovanbelägg-
ning av eternit-/asbetsskiva med borrade hål, men det tror jag knap-
past någon (katterna eller jag) får dammlunga utav ... .

DSC00884.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.