Grejen är ju att nötterna som bott här innan har spikat upp elledningar och rör och varmvattenberedare så det är inte orört direkt.

Den är målad med undantag för kanter där den tar slut, sprickor och hål.
 
Men snälla....förstår din oro men det är absolut ingen fara överhuvudtaget. Lyssna på tidigare svar som är helt korrekta. Du behöver inte vara det minsta orolig. Lyssna nu på oss och släpp det.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jag lyssnar och lär, absolut. Det är det fina med forum, att man får ventilera sig med kanske dumma frågor.

Jag framstår hellre som dum än att fortsätta vara ovetande.

Med risk för att låta ännu mer hypokondrisk så är jag nyfiken på om saneringsfirmorna erbjuder mätning av fibrer i luften?
 
Mikael_L
Man kan ju också sälja huset och flytta till ett byggt senare.

Jag tror att det är det bästa.

Din oro kommer annars alltid gnaga på dig. Tänk på att du ska uppleva livskvalite i många år till.
 
Redigerat:
  • Gilla
flygrc och 1 till
  • Laddar…
Kan absolut bli så om några år men det är inte möjligt just nu.
 
Staffans2000
Hade jag inte varit en hövlig och lågmäld medborgare, skulle jag skrikit -hysteriska fruntimmer, sansa dig!!! Nu gör jag naturligtvis inte det. Istället säger jag med en pedagogisk lugn röst -du behöver inte oroa dig det minsta, faran är över, allt är lugnt, återgå till dina vanliga rutiner och framför allt riv inte ner eternitskivorna.

Ödmjuka hälsningar
Staffan
 
  • Gilla
xdigger och 16 till
  • Laddar…
Risken är större att du dör / blir sjuk av att plocka kantareller i skogen än detta, ja typ allt annat du gör i ditt liv innebär större risk än just detta, som andra säger släpp det och gå vidare...ta en kall å släng på grillen istället, fast vänta röken från grillen kan ge cancer, så skit i det ring hämtpizza istället ;) " Ironisk "
 
Ska du totalsanera pannrummet p.g.a. detta så bör du nog kasta ut alla TV-apparater, datorer och annat som innehåller flamskyddsmedel. Det är garanterat farligare för dig och din familj än ett borrhål i en eternitplatta.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
En stekt köttbulle innehåller 200 cancerogena ämnen enligt min kompis som jobbade på arbetsmiljö..... någonting på NUS.

Protte
 
harry73
På något sätt blir det alltid så här när någon frågar om asbest. Det känns att många på byggahus har aktier i Eternit och planerar att producera asbest igen.
Men nu till din fråga. Man ska aldrig dammsuga asbest. Fibrerna ärför små och fastnar inte i filtret, så man sprider det bara genom hela huset.
Sen kan det vara bra att vädra ordentligt, våt torka, skaka mattorna. Gör ordentlig rent, kan vara bra av flera anledningar.

Och nästa gång du köper hus, undvik att köpa ett hus med asbest, då sparar man sig mycket huvudbry
 
Man kanske ska titta på hur faran från asbest uppstår.
Asbest är INTE ett lösligt medel som avdunstar hela tiden från byggmaterial som innehåller asbest. Du kan ha en asbestskiva under sängen hur länge som helst, bara du inte bearbetar den.
Vid mekanisk bearbetning (borr, såg, knäck mm) finns det risk att mikroskopiska asbestfibrar frigörs och virvlar in i din ljunga. Händer det många gånger under många år så finns risk för hälsoskador.
Asbestfibrarna kan avlägsnas mekanisk (dammsugning) och då är de borta. Det återstående skivmaterialet avdunstar inte mer fibrar sedan om inte någon kommer och borrar/sågar mm.
Finns inget damm finns ingen fara.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Det finns många liknande trådar, men någon som är orolig för Eternit och asbest. Det verkar som om det finns väldigt många personer som är bokstavligt talat livrädda för asbest. Så rädda att oron orsakar en större belastning på organismen än själva ämnet.

Varifrån kommer den här informationen, att det är så fruktansvärt farligt? Att det är ett arbetsmiljöproblem, det är helt klart. Men vem är det som därutöver sprider informationen att man sannolikt kommer att dö av komma i kontakt med asbestdamm?

(Det har inte att göra med att om man blandar orden "Eternit" och "asbest" så blir det ungefär "arsenik"? Och det kan man verkligen dö av att få i sig.)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
harry73
Thomas_Blekinge skrev:
Asbestfibrarna kan avlägsnas mekanisk (dammsugning) och då är de borta. ...
Finns inget damm finns ingen fara.
Att skriva att man kann dammsuga asbestfibrerna och att de då skulle vara borta är fel och oansvarig!!
för att dammsuga asbest säkert krävs en separat dammsugare med hepa3 filter, denna dammsugare ska därefter inte användas för vanliga städjobb.
Använder man vanlig dammsugare, sprids fibrerna varje gång man använder dammsugaren genom luften.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
harry73
Thomas_Blekinge skrev:
Asbest är INTE ett lösligt medel som avdunstar hela tiden från byggmaterial som innehåller asbest. Du kan ha en asbestskiva under sängen hur länge som helst, bara du inte bearbetar den.
det stämmer att det inte händer så mycket med en asbestskiva om den är inomhus, även om det inte känns lämpligt att ha den under min säng.
Utomhus däremot stämmer det inte. Cement som utsätts för väder, moss, mm lossnar med tiden. Det hänrr i betong, men också i eternit. Därför ser man skillnad mellan gammalt och nytt material.
När cementet lossnar i eternit lossnar också asbestfibrerna och antingen stannar de i luften ett tag, eller så hamnar de på marken bredvid taket.
om du därefter gräver i rabatterna längs huset, kan de virvla upp igen.
Utan att säga hur farligt det är vill jag bara poängtera att ditt påstående är fel och att du nonchelerar problemet.
 
Hur gör man när man river lokaler där det finns asbest och bygger lägenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.