Kanske jag postar detta på fel delforum men jag har en skorsstens-fråga.

Skorstenen sitter på ett uthus (bagarstuga) och nu vill jag få igång bakugnen.

1. Det har ramlat ned 3-4 stenar från skorsstenen och jag tror inte jag når för att mura tillbaka dem. Kan en murare göra detta, och bygger han själv ställning för att nå upp eller hur gör de rent praktiskt?

2. Varför är skorsstenen så hög? Är det inte enklast att ta bort några varv?

3. Är det bättre ta dit sotaren först för att göra provtryckning, för om den inte är godkänd är det ju ingen mening att laga stenarna som ramlat ned, eller kan en murare provtrycka? Kan en sotare gör provtryckning trots att man inte når upp och kan titta in i skorsstenen?
 
  • PIC_0383.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en till bild. Dessa kort tog jag för 2 år sen, innan det ramlade ned några stenar på tegeltaket i vintras.
 
  • PIC_0400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med en skorstenmurare och mura om den. Om det går, ovan takspånten. Skorstensmurare murade om min förra året. Googla så kanske du finner en (Blocket)
 
1. Man bygger ställning och så för att nå, inga konstigheter. Den lär behövas plockas ner till taknivå ser det ut som.
2. Förut va kravet 1m över nock, nu tror jag det har ändrats.
3. Ser ingen mening att provtrycka den nu, jag kan tala om vad det resultatet blir bara genom att se på bilderna.
 
Tack för svaren. Att den var i så dåligt skick visste jag inte. Jag tycker den ser ganska så fin ut. Men den har inte använts på 50år så om jag har otur kanske den måste muras om.
Nu ska jag googla och ser om jag hittar någon skorstensmurare i Östersund. På blocket finns ingen.
 
Redigerat:
Nu har jag pratat med en murare i telefon. Han tyckte den skulle muras om från nock, med nytt tegel och göra den mycket kortare. Han sa att det är ingen funktion med så hög skorssten, utan det var bara så man gjorde förr.

Fast jag känner att det vore roligt att ha den likadan, annars kommer jag störa mig på att bara se en halv skorsten.
Ska den vara halv kan jag ju lika gärna mura själv för då når jag ju upp och behöver ingen ställning. Dessutom sa han att det nog var murat med kalkbruk och det var inget bra, utan han murade med något annat som jag har glömt namnet på nu.
Hur skulle ni göra?
 
1. Känns som det finns risk att det kan ha fallit ner lösa stenar i piporna också. De behöver ju i sådana fall fiskas upp. I värsta fall måste det göras genom att man gör ett hål in i skorsstenen där stenen sitter. Men en sotare som besiktigar en skorsten brukar kolla med kamera numer och upptäcker ju det i sådana fall.

2. Förutom tradition så ger ju en högre skorssten bättre drag. Om huset i sig inte är så högt så är ju det här ett sätt att förbättra draget. Förutom att det betyder mer skorssten att fixa till / mura om så finns det nog en risk att det innebär att sotaren kommer kräva någon form av fast stege eller ställning för att kunna sota säkert. Men håller med om att det är en del av karaktären som kan vara värt att behålla.

Kalkbruk var vad man använde förr. Idag används hårdare cementhaltigt bruk. Att blanda olika bruk på samma ställe brukar vara dåligt då det gärna betyder sprickor då de rör sig olika så en ev. mindre lagning borde göras med samma bruk som tidigare, antagligen kalkbruk. Vid en större omsättning kanske ett moderna bruk kan tänkas även om inte fördelarna är givna. Är bruket för hårt tenderar teglet spricka istället... Jag skulle rekommendera att du också hör med en murare som är van att arbeta med gamla skorsstenar och kanske också gillar äldre skorstenar och byggnadsvård. Finns alltid en risk att man får en modern standardlösning rekommenderad när man pratar med moderna hantverkare om gamla hus.
 
Tack Macarus för utförligt svar.

Visst har du rätt i att den är hög för att få bättre drag. Det är ju en låg byggnad (bryggstuga/bagarstuga) och ska den muras om av en murare vill jag ha en likadan skorsten.

Den murare som varit hit readn sa att jag måste ha nya tegelstenar och att det ska börja muras en bit nedanför nocken, och att han använder b-bruk. På vinden är det murat med natursten, dessutom tyckte han en av träbjälkarna i taket skulle sågas bort för den var för nära skorstenen. Då ramlar väl taket in. Det här är ett gammalt timmerhus så jag vill inte förstöra för att få in några nymodigheter. Ska leta vidare efter en murare som är intresserad av byggnadsvård.
 
Takbjälken behöver bara tas bort om den ligger mot skorstenen där en eldningskanal går. Kan ju vara så att det bara finns ventilationskanaler på den sidan. Så var det för mig tills att jag använde en ventilatilnskanal till spis. Då fick jag skarva regeln med en ny lång bit på utsidan. Sen såga av den gamla just vid skorstenen. Då vart det ca 45 med luft mellan skorsten o regel. Det var ok för sotaren.
 
Tänk på att säga till särskilt om att du vill ha avslutningen i överkanten gjord på samma sätt, oavsett hur du gör med höjden. Betyder mycket för utseende och stil.

Du ska inte behöva såga i takstolen. Det som var godkänt när det byggdes original ska få användas fortsatt även om det inte är tillåtet att bygga nytt på det sättet. I gogus fall ovan är det ny användning/installation som då prövas mot nya regler. Så länge du bara använder befintlig eldstad så bör det vara ok.
 
Tack för svar.

Är du säker "Räknenisse" att det är godkänt att ha trästockar nära skorsten om det är original? Muraren sa att det inte få vara något närmare än 12 cm intill skorstenen, och nu är det ca 5 cm mellanrum. Om det är farligt tycker jag man borde kunna klä in timmerstocken med lite plåt eller dylikt men det är inte godkänt sa han.Jag har faktiskt sett en skorsten där det går en träbjälke rakt igenom skorstenen, och då kan jag förstå att det inte är godkänt.


Angående avslutningen i överkant vill jag naturligtvis ha likadant.
Tror inte det är några kanaler i skorstenen utan när man står nere så kan man ju lyfta spjället innuti spiskupan och titta rakt upp i himlen. Skorstenen är betydligt större i omfång på vinden än det är ovan nock och är bara murad med tegel ovan nock.

Jag förstår inte heller det här med tegelstenar. Jag har minst en kubikmeter nya oanvända tegelstenar i ladugården som det står 16 på, så jag hade ju önskat man kunde använda dem istället för nya tegelstenar som muraren tillhandahåller, men de kanske inte duger? När skorstenen på mangårdsbyggnaden byggdes på med en fin avslutning förra året så gick muraren in i ladugården bara och plockade stenar, men tyvärr har han gått i pension.
 
Redigerat:
De flesta regler ska ju inte gälla retroaktivt så att det som var godkänt vid byggnadsåret ska vara ok att fortsätta att använda. Men det finns nog ändå vissa gränser här, såsom träbjälkar direkt genom skorsstenen. Nu tycker jag dock inte detta låter som något särskilt farligt fall. 5 cm mellanrum låter ändå ganska mycket.

Jag har nyligen byggt upp en vägg och reglat innertak nära en skorsten. Budet från min sotare var inga reglar närmare än 10 cm, dock kan ändträ i t.ex. takpanel och golv gå nästan helt intill så länge dimensionen är mindre än ca 30 mm. Dock har vi flera befintliga timmerväggar som går hela vägen fram till murstocken (alltså ändträ för en hel timmervägg som är runt 15 cm tjock). Detta har inte sotaren sagt så mycket om mer än att man inte bygger så idag. Det avgörande är ändå vilken temperatur det blir på ytan vid murstocken på sidan mot träet vid eldning. Förr tog man vanligtvis till rätt rejäla dimensioner så även om muren gränsar direkt till trä så blir stocken på sin höjd ljummen. I de fall där våra timmerväggar går mot stocken är det nog ändå minst en halvmeter tegel mellan rökgång och trä.

Med andra ord tror jag inte det ska vara något problem att ha kvar bjälken. Det låter som din skorsten är väldigt grov under nock och då blir det nog inte så varmt där. Muraren går nog bara på standardmått. Men ring och fråga din sotare, de har rådgivning om sådana här saker.

I övrigt tycker jag du gör helt rätt som är mån om att bevara utseendet på murstocken, både höjd och utkragning. Tänk också på att ev. plåtarebte görs på ett tidstypiskt sätt.

Vad gäller tegel tror jag det idag är standard att använda ett hårdare bränt frostssäkert tegel. Detta är väl ytterligare ett fall där vi idag har betydligt mer uppstyrda normer kring saker och ting som ger ytterligare säkerhet och kanske livslängd. Men vanligt gammalt tegel fungerar nog också bra. Trots allt finns det gott om hundraåriga skorstenar murat med just sådant tegel. Men det blir nog viktigare att ha något slags plåtsvep för skorsstenen om du inte eldar nästan dagligen i den under vintern (vilket jag gissar att det inte görs i ett brygghus).
 
Redigerat:
Jag fick min skorsten ommurad i somras,och det vanliga är att murarna vill använda nytt tegel för det är det snabbaste sättet för dem. Att plocka ner det gamla teglet och rengöra stenarna är mycket tidskrävande, och det blir svårt för muraren att ta betalt vad det faktiskt kostar i tid. Annat är förstås om du själv kan göra en del av jobbet. I mitt fall kom muraren och jag fram till en kompromiss, nämligen att jag på byggskroten köpte begagnat fasadtegel . Var en hel del jobb med att hitta någorlunda hela tegel och sedan knacka bort kalkbruket. Fick i alla fall ihop tillräckligt med stenar så att det räckte mura om det som behövdes mura om, och skorstenen ser gammal ut.

Försök hitta en murare med erfarenhet av byggnadsvård och se om ni kan komma överens om något som funkar rent praktiskt. Om det är vanligt att skorstenar ser ut sådär i dina trakter så är väl det en anledning att hålla fast vid både höjden och formen. Allra helst om det är ett gammalt hus och ni vill bevara det ursprungliga utseendet.

Vad gäller murarens önskan om att såga bort en bjälke, så bry dig inte om honom utan hör med sotaren. Det är bara sotaren som kan avgöra om det är nödvändigt eller inte. Vad gäller gamla hus så accepteras vissa lösningar som ej accepteras i nybyggda hus.
 
M
Ett par anledningar att använda nytt tegel är dels att gammalt tegel i skorstenar ofta är skadade och/eller blivit bräckligare av att bli utsatta för väder och vind i alla de år de suttit på plats, dels att en del stenar ofta är sotiga och när man murar måste det vändas inåt i kanalen för bruket fäster dåligt på gammal svart sotig tegelyta och man vill inte ha den ytan utåt.

Vem vill lämna garanti på ett jobb där stenarna knappast är frostsäkra längre och kan ha många påbörjade interna sprickbildningar, inte minst skapade av någon som slår bort bruk från dem med en hammare? Inte jag iallafall.

Fasadtegel? Så länge antal hål är under 21 st och stenen är specifierat frostsäker så är den godkänd för skorstensmurning. Alltså är den vanligare typen av fasadtegel med massor av hål icke godkänd för skorstensmurning till exempel.
 
MaxPax, jag använde gammalt tegel från en riven tegelbyggnad, dvs massiva tegelstenar utan hål, dvs precis sådana som även min skorsten var murad av. Har de motstått väder och vind i hundra år har de bevisat sin kvalitet. I allmänhet är det vittrande fogar och inte sprickande tegel som är anledningen till att skorstenar måste muras om.

Moderna skorstenstegel har enhetlig kulör och borstad yta. Inget som passar på ett gammalt hus, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.