Detta hus alltså..

Hade en elektriker här igår som skulle flytta på ett eluttag under diskbänken. Då sladden kom från pannrummet på andra sidan väggen så behövde han borra hål i väggen. Det gick trögt och efter en stund kom han igenom. Han konstaterade då att det är eternitplattor på insidan av det gamla (numera oanvända) pannrummet.

Han torkade upp det värsta med en våt trasa som vi slängde på en gång. Sen har jag torkat ytterligare med blöta pappersservetter. Ett drag, sen släng. Detta på under borrhålet och även torkat av väggen. Det är lite svårare att komma åt bra under diskhon men det mest bör ha kommit ut i pannrummet.

Räcker det här? Inte enligt de guider man läser..

På en del ställen står att man ska dammsuga. Andra inte då dammsugaren endast sprider ut och kommer fortsätta sprida ut i framtiden.

Våttorka verkar ju rekommenderas men luften då?

Ångesten när min 11 månaders bebis ska krypa runt på golven i köket vars dörr leder in till pannrummet..
 
Så lite är absolut ingen fara...vill vara på säkra sidan ta på en filterskyddsmask och gör rent rummet väldigt noga bara, det är om man utsätter sig för asbest varje dag i flera år som är dåligt
 
  • Gilla
Dooodlehead och 5 till
  • Laddar…
Men vi bor ju här så om det är i luften så lär vi få i oss det varje dag?
 
Det är ingen fara. Det är väldigt små halter som kommer genom att borra ett hål.
Bara torka bort det lösa dammet precis som du gjorde och sen kan du vädra lite extra om det mot förmodan skulle finnas något damm i luften.
Efter det finns inget kvar.
Dessutom är risken med eternit väldigt överdriven. Visst är det farligt om man jobbar som byggare och kommer i kontakt med det ofta och bryter sönder det.
Det är bara dammet som kommer när man bryter sönder det (eller borrar) som är "farligt".
 
  • Gilla
Andreas93 och 1 till
  • Laddar…
Ok tack.

Tror att jag slänger allt i pannrummet och torkar rent allt.

Bör man täta borrhålet som sladden går igenom med något?

Plattorna är målade men tänker att det kan bli lite luftenomströmning mellan rummen i hålet.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Mikael_L
Det är naturligtvis inte bra, det som hände.

Men samtidigt får du försöka sätta det i rätt riskperspektiv, så du inser att det samtidigt inte är någon fara (i jämförelse med alla andra risker vi utsätter oss för).

Vad som händer (risk ur rent statistisk synpunkt) när man utsätts för asbest är att mängden man utsätts för multiplicerat med exponeringstiden multiplicerat antal tillfällen för exponering blir en slags sammanlagd riskpoäng. Och det är, statistiskt sett, först vid avsevärd mängd exponering som den faktiska risken ens är statistiskt upptäckbar.
De flesta som jobbade 40-timmars arbetsveckor i dammig asbestfabrik i hela sitt arbetsliv, dog faktiskt inte. Men där är det åtminstone tydligt att risken blev ordentligt förhöjd.

De lungskador och lungcancer som kan bli resultatet av asbestexponering kan man också få av andra mikorpartiklar. Så ärligt talat ger nog en promenad längs en vältrafikerad gata i någon av våra större städer en större risk än exponeringen vid den där håltagningen och följande sanering och tid efter.
 
  • Gilla
Joellernej och 16 till
  • Laddar…
Jo precis de flesta sjukdomar som är relaterade till asbest verkar kräva mer exponering men det fanns någon elak cancer som kräver mindre exponering och som kan dyka upp efter 30-40 år.

Vore det bara själva tillfället och vi inte skulle bo här så skulle jag inte bli så orolig. Ska iväg och köpa andningsskydd nu iaf.
 
Mikael_L skrev:
De flesta som jobbade 40-timmars arbetsveckor i dammig asbestfabrik i hela sitt arbetsliv, dog faktiskt inte. Men där är det åtminstone tydligt att risken blev ordentligt förhöjd.
Det där är ju inte sant, alla har dött, eller kommer att dö. Så är det bara. Livets gång.😄
 
  • Gilla
Thomas80 och 9 till
  • Laddar…
Jag är själv väldigt försiktig med asbest. Har gått kurser och läst på om detta. Gillar därför inte när folk inte tar riskerna på allvar. Men däremot så skulle jag inte vara orolig för ett enstaka hål borrat i din vägg. Har ni torkat upp med våt trasa, så kan ni sova lugnt. Tycker inte du behöver slänga allt i pannrummet heller, det kan ju inte ha dammat något nämnvärt av ett litet hål för en kabel.
Det är ju även så att elektrikern ofrivilligt har begått ett arbetsmiljöbrott som kan ge dryga böter, eftersom han/hon agerar yrkesmässigt. Privatpersoner omfattas inte av samma regler.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Ni ska ha tack för att ni delar med er av både kunskap och lugnande ord.

Överväger ändå att ta in t.ex. OCAB för att sanera hela pannrummet och ta bort skiten. Ska jag bo här med min familj känns det inte bra att ha cancerplattor vägg i vägg till köket som är rummet vi spenderar mest tid i.

Frågan blir vad kalaset kommer kosta. Pannrummet är litet sett till kvadratmeter men det är fyllt med varmvattenberedare, elledningar, vattenledningar (jordvärme osv). Så det är inget enkelt jobb.

Kan OCAB montera bort dessa delar innan de sanerar och sedan lägga på någon masonitplatta eller vad som helst för att sedan återställa rör och elledningar?

Om de vill att detta ska vara gjort i förhand så är det ju ingen idé då jag själv måste börja slita loss spikar och skruvar.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att jag köpte halvmask, engångsoverall och engångshandskar igår och gick in och slängde saker från pannrummet. Torkade rent golv och väggar där jag kom åt och fyllde upp gamla hål och sprickor som jag såg nu när jag var mer observant med latexfog. Kanske är överdrivet men när jag ändå var där så kändes det lika bra. Nu går vi inte in i det pannrummet längre..
 
Mikael_L
Nej nej. Börja absolut inte riva i något, om det inte verkligen behövs. Du ökar er exponering tusenfalt om ni river ner det i stället för att låta det sitta. Riv aldrig i något innehållande Asbest förrän det är nödvändigt. Förr eller senare blir det ju alltid nödvändigt, om inte annat än när huset ska rivas i någon framtid.

Men att riva bara för att minska exponeringen är faktiskt helt kontraproduktivt, ni ökar er exponering kraftigt istället.
Fortfarande på en ofarlig nivå, men ändå förhöjd.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Men kan man inte lita på att OCAB river bort det på rätt sätt? Det är väl det som är tanken med att leja bort jobbet?
 
Mikael_L
Just nu innehåller ert hem samma asbetsfiberkoncentration i luften som i samhället i stort.

River OCAB ner alla väggar, och hur noga de än gör det, så är det helt omöjligt att nå lägre nivåer, men däremot troligt att ni får högre nivåer, under en tid efter.
 
Själva rivandet genererar en hel del damm och det är svårt att komma åt överallt och städa efteråt.
Som det är nu är det mesta utvädrat efter de 50 år det suttit där.
Det är bättre att du köper målarfärg och målar så du binder ytan på eterniten.

Protte
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.