Första bilden är inte så bra refferens. Några månader gammal
 
20140302_155108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser de allra värsta fläckarna ut på några få ställen innan tvätt. (Har inget efter tvätt än)
 
20140425_082656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite snabb provtvätt... ska ge tvätten lite mer tid i helgen och se..
Det skall tilläggas att denna sidan på huset är den mest utsatta.
 
Vi har också tänkt köra sioo på panelen. Väljer bort järnvitriol som var första tanken då det blir allt för flammigt och för mörkt med tiden.
Hur har det gått med er sioo panel.
1. Har det blivit silvergrått?
2. Flammigt?
3. Några andra problem?
Någon ny bild att visa?
Tack på förhand / Tomas
 
Hej!

Det har inte blivit silvergrått än. Det är dock betydligt ljusare än det var när det var nytt.. Flammingt upplever jag inte heller att det blivit.
en del påväxt av svartmögel men det har jag behandlat med grönfri samt tvättat lite. Ska tvätta mer men har inte haft tid.
Vi har ju en hyvlad liggande panel också så det är lite mer känsligt. Tror inte att det kommer vara samma problem dock när processen har gått lite längre.
Har en bräda som legat ner på marken ett bra tag. Den är helt silvergrå och har samma nyans som provet jag fick från Sioo. Det är inte en tillstymmelse av påväxt på den.

Herje på Sioo var förbi för ett tag sedan och tittade och tyckte allt såg normalt ut men att jag behövde tvätta lite. Vilket han hade förvarnat om vid beställning.

En stående, finsågad panel, är kanske snäppet bättre. Men eftersom vi har liggande så kanske den hyvlade är bättre då det inte sätter sig så i fibrerna.

Det är ju ett levande material så det KAN ju hända att det blir flammigt där solen/regnet inte kommer åt lika mycket osv. Vår södergavel är ju exempelvis ljusare än de andra sidorna.
Kan fixa ngn färsk bild..

Vart bor ni? Ni får gärna komma och titta på huset om ni vill. Det ligger i Ulricehamn. JAg vet själv vilken beslutsångest det var när vi skulle välja.

Då fanns det inte så mycket att titta på. Fanns ett b.la på Öckerö. Men det är ju en annan typ av tufft klimat där. VI i denna regionen kämpar ju mot ett annat klimat...

MVH/Janne
 
Hej!
Vårt hus stod färdigt feb 2013 och hela fasaden består av kärnfuru behandlad med Sioo, direkt beställt av Herje på Sioo. Vår fasad är svartfläckig och inte alls som det resultat som visats på prover mm från Sioo. De var här och tvättade fasaden för ca 1 år sedan men det har inte blivit bättre.
Nu går det inte heller att få tag på Herje. Han har lovat att återkoppla och komma förbi men omöjlig att få tag på. Så vi kan verkligen INTE rekommendera detta på husfasaden.
Kan väl kanske hända att det blir lite bättre när det jämnar ut sig. Men bilden som du visar med det små svarta prickarna är ingenting mot hur våra svarta prickar ser ut - över i princip hela fasaden.
Hur ser din fasad ut idag?

Mvh
Frajd
 
20141104_091054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141104_091018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141105_075201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Lustigt att du skriver just nu då jag känner likadant för tillfället. Och väntar på svar från sioo om lite råd.
Här är några bilder. Detta är södergaveln. Och jag tvättade lite på ena sidan förra helgen. Kändes som ett helt lager med sioo försvann. Hat mailat och frågat om detta är normalt.
Men det verkar inte vara prio ett att svara på frågor. Och detta är ett problem. Det är en såpass ny produkt så det finns ingen info att tillgå som INTE är från Sioo själva.
Det är därför jag försöker hålla lite liv i denna tråden så andra med samma tankar kan få information.
Jag har försökt att få tag i andra som har denna fasadbehandling. Så jag blev väldigt glad när det dök upp en här!
Har ni liggande eller ståendes panel?
Herje var här i somras och tyckte det såg normalt ut. Men då var det strålande sol och var inte så illa som på bilderna. Vi satte upp vår fasad runt maj/Juni 2013.
Pratade om att tvätta osv. Det var iofs jag informerad från början att man skulle behöva.
Det är luddiga svar från gång till gång tycker jag när man frågar ngt.
Intressant att dom tvättade ert hus. Dom får gärna tvätta vårt med. Ändå panel för 80000:-

Nä just nu så är jag väldigt skeptisk till detta och får se vad tiden har att utvisa. Men jag skulle nog inte heller rekommendera det på fasad i dagsläget.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Vart ligger ert hus Frajd?
 
Tänkte uppdatera min tråd lite. Om inte annat för de som går i samma tankar som vi gjorde för 2 år sedan.
När man googlar Sioo så får man ju bara upp deras egna annonser och bilder och det är VÄLDIGT svårt att få tag i andra som har liknande erfarenheter. Har dock pratat med några mer nu som delar min åsikt och har värre problem än vårt hus. Så denna tråd kan ju vara bra för att varna andra om inte annat..Det går ju att läsa igenom mina inlägg och se lite hur mitt tänk har ändrats ang Sioo. Men ibland måste man våga testa ngt nytt..

Har även kontaktat Sioo men för det första: Supporten är det sämsta jag någonsin skådat. Inget större intresse av att ta diksussionen och de snackar om att Sioon ska aktiveras och det tar si och så lång tid etc etc.
För det första: Den provbiten vi avgjorde vårt köp på som var 2 år gammal. Vår panel är absolut inte ens i närheten av det.
Nu får man inte glömma att det är en levande process så man kan inte bara titta på ett hus och tro att ens hus ska bli likadant. det är ju både det geografiska läget och omgivning runt om, väder och vind som avgör. Så det får vi väl säga är ok ändå.

Påväxt? Svartmögel på de flesta ställen. Även lite andra mörka fläckar som jag inte vet vad det kan vara. Detta ska (så klart) släppa jäääättelätt med sioos egna rengöringsmedel (Diskmedel?) eftersom det "bara sitter på ytan" enligt Sioo.
Men jag har provat att tvätta EXAKT enligt deras tvättråd. Och jag förstod ganska snabbt att så himla ytligt är det inte. Provade en liten bit med min ångtvätt och det fungerade väl kanske aningen bättre.

Nu har jag pratat med lite olika firmor som tvättar fasader och deras åsikter är inte direkt till Sioos fördel om man säger så.
Ska även ta hit en oberoende besiktningsman som ska kika på fasaden. Även kontaktat mitt försäkringsbolag för att se vad deras råd blir.

Så där är vi nu... Mest ångestfyllt.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Fick flertalet bilder på Sioo tillskickade mig igår från en kollega i vår bransch. Där ser man hur Sioo ser ut efter bara ett år utomhus. Fruktansvärt. Och som du säger, från Sioo's sida vill man inte ens veta av problemet....
 
Ok! Den personen skulle jag gärna komma i kontakt med:)
 
Ja det handlar alltså om den bransch där jag är verksam, produkter för offentlig miljö. De har använt Sioo som test under ett år för att se hur det fungerar. Det fungerade inte så bra om man säger så... :)
 
Ok.. men det är inga bilder du har kvar?
 
Jodå, om du tänker ha dem för eget bruk :)

Kan skicka över några via PM senare om du vill. Måste lämna kontoret nu.
 
  • Gilla
Jannecarlsson
  • Laddar…
Absolut! Skicka gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.