Ewald skrev:
Linoleum, korkgolv osv. ... der finns flera alternativ
Tyvärr så har moderna linoleum och korkgolv ofta ett ytskick plast. Det verkar vara ont om plastfria golv, om man vill ha matta...
 
Upofloor zero hittade jag här om dagen när jag kollade omkring lite om det fanns några plastmattor utan pvc och vattentät. De säger att den har låga halter av VOCs, men hittade inga värden.

http://www.upofloor.com/globalassets/upofloor/se/documents/upofloor_zero_se.pdf

Tillägg:
Mest komiska är att dom beskriver hur ofarlig den är: " Golvmaterialet kan även brännas och användas som energi."

Lite konstigt att när man idag inte ens får använda tidningspapper till att starta en brasa så får man använda deras golv som 'ved'.
 
Redigerat:
Cujo skrev:
Tyvärr så har moderna linoleum och korkgolv ofta ett ytskick plast. Det verkar vara ont om plastfria golv, om man vill ha matta...
Har kollat på ett korkgolv. Ytan består av Acryllack ... ytan är bland annat UV-hårdad.

http://www.meister.com/de/korkboden/kc-400-s.html

Och ja, ibland vill man ju undvika byggmaterial som innehåller plast/ PVC
 
Dekker skrev:
Upofloor zero hittade jag här om dagen när jag kollade omkring lite om det fanns några plastmattor utan pvc och vattentät. De säger att den har låga halter av VOCs, men hittade inga värden.

[länk]

Tillägg:
Mest komiska är att dom beskriver hur ofarlig den är: " Golvmaterialet kan även brännas och användas som energi."

Lite konstigt att när man idag inte ens får använda tidningspapper till att starta en brasa så får man använda deras golv som 'ved'.

Har kollat på länken. Det finns även en del teknisk information om golvbeläggningen, dock skriver de ingeting om vilket värmemotstånd att den har (enl. ISO 8302). Viktigt om man använder golvbeläggningen i kombination med golvvärme.

Man bör enl. EN 1264 undvika golvbeläggningar med ett värmemotstånd över 0,15 m²*K/W. Sen måste man vid dimensioneringen ta hänsyn till om golvbeläggningen har ett värmemotstånd över 0,1 m²*K/W.
 
  • Gilla
xely
  • Laddar…
Ewald skrev:
Annars är det kanske inte bara plastmattan man ska titta på hur den limas fast (lim, klister) osv. ...
Hur är det egentligen, MÅSTE mattan limmas?
Med uppvik och svets i hörnen blir den väl som en låda som tvingas ligga på samma plats hela tiden?
 
Dekker skrev:
Mest komiska är att dom beskriver hur ofarlig den är: " Golvmaterialet kan även brännas och användas som energi."

Lite konstigt att när man idag inte ens får använda tidningspapper till att starta en brasa så får man använda deras golv som 'ved'.
Förbränning i kraftvärmeverk är lite annorlunda från myseldning hemma i kaminen, för att uttrycka sig milt. :)
 
haavard skrev:
Hur är det egentligen, MÅSTE mattan limmas?
Med uppvik och svets i hörnen blir den väl som en låda som tvingas ligga på samma plats hela tiden?
Jag lade plastmatta i kök/allrum i vårt förr-förra hus.
Tillsammans 4 x 8 meter ungefär med en skarv som las med tejp under. 2 m breda våder.
Inget lim alls, mattan klämdes bara under golvsocklar och köksskåp.
Inga som helst problem under de 15 år vi bodde kvar.
Är bara underlaget plant så är nog lösläggning precis lika bra som limmat med rätt slags matta.

Men det var år 1983 det, 33 år sedan :)
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Om nu miljö- och hälsoaspekten är det viktigaste för dig kan jag för mitt liv inte förstå varför du inte ens överväger golv av naturmaterial. Om du väljer trägolv, stengolv eller linoleumgolv har du ett golv som tål det mesta över lång tid och inte kostar speciellt mycket mer än plastmatta.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Vill man undvika
 
Redigerat:
Jag tror faktiskt att just PVC-golv är den plast som förbrukar minst energi vid tillverkningen, om man ska se det från ett miljöperspektiv. Vill man undvika plast på just golven ska man nog även undvika lackade trägolv.
 
Krilleman
Den bästa lösningen borde väl vara att köpa sig en bit mark så långt bort från körbar väg som möjligt och bygga sig en koja i naturmaterial som kvistar och annat ris så man absolut inte kan bli besudlad av partiklar från dubbdäck och koldioxid.

Men hur gör man då med surt nerfall och PCB?

Var går gränsen för att leva normalt?
 
haavard skrev:
Hur är det egentligen, MÅSTE mattan limmas?
Med uppvik och svets i hörnen blir den väl som en låda som tvingas ligga på samma plats hela tiden?
Nja, om man har golvvärme måste ju värmeöverföringen till golvytan fungera så bra som möjligt. Om man har luft mellan golvbeläggningen och t.ex. betonggolvet (där värmeslangarna är ingjutna) försämrar det värmeöverföringen till golvytan.

Plastmattor limmas i regel fast om man har golvvärme. Det är även rekommenderat om man har parkettgolv.

Man ska kolla upp om vad som står i standarderna.
 
Vanbeasten skrev:
Om nu miljö- och hälsoaspekten är det viktigaste för dig kan jag för mitt liv inte förstå varför du inte ens överväger golv av naturmaterial. Om du väljer trägolv, stengolv eller linoleumgolv har du ett golv som tål det mesta över lång tid och inte kostar speciellt mycket mer än plastmatta.
Plast och vinyl kan väl vara lika bra/illa?
Det gäller ett badrum, så trä eller sten blir svårt.

Ewald: Ingen golvvärme.
 
haavard skrev:
Plast och vinyl kan väl vara lika bra/illa?
Det gäller ett badrum, så trä eller sten blir svårt.

Ewald: Ingen golvvärme.
Say what now?? I första inlägget står: "Hej, Jag håller på att bygga ett kök och har....."
När i tråden förvandlades köket till ett badrum?
 
Redigerat:
I dag kl 18:46 ;)

:surprised:
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.