Det är nått skummt med vattensystemet. Jag har borrad brunn med mycket järn så det sitter en kompressor som ska ta det värsta av järnet. Se bilden hur det ser ut i pumphuset... på tanken sitter det ett relä som känner av trycket och slår av och på i nått intervall. det som känns lite konstigt i nuläget är att när borrhålspumpen (och kompressorn) slår på så sticker trycket på mätaren upp till 4 bar på nån sekund. Komressorn och borrhålspumpen stänger då av och vips sjunker trycket på mätarnen ner till 2 bar på typ 10 sek och så startar allt igen.

Jag har nu stängt av hela systemet efter pumprummet för att isolera eventuella felkällor. Skillnaden blev knappt märkbar. Det tar något kortare tid att bygga upp trycket, tup 0.5sek istället för 1sek men trycket droppar av lika fort. Vad kan va problemet tro??? IMG_1642.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde ha en hydrofor eller hydropress någonstans. Dess roll är att lagra vattten och med hjälp av en luftkudde trycka ut vattnet utan att pumpen behöver gå. Om du tappat denna luftkudde så kan man få sådana där symtom. Antingen har bara luften läckt ut succesivt eller så har något gått sönder, t.ex. att blåsan i hydropressen brustit. I det första fallet är det bara att fylla på luft. Helst med kompressor men i andra hand med en handpump.
 
Hmm ok ja det sitter ju en till vänster på bild antar jag en stor tank är det iaf :) Ska det finnas nån pumpventil på den då nånstans?
 
Det sitter förmodligen en plugg i toppen. Där kan man fylla på luft. Om pluggen är försedd med ventil (typ bildäck). Annars går det att köpa.

Det andra alternativet att fylla luft i Hydroforen är genom att tappa ut allt vatten som står i den, vilket är hela volymen om luftkudden är borta. Sedan passa på att rengöra, om det behövs, och fylla upp med nytt vatten. Vår hydrofor har en avtappningsventil i botten, där en slang med adapter skruvas på och leder vattnet till golvbrunnen vid avtappning.

Luftkudden i hydroforen "äts upp" av vattnet med tiden. För mig gäller att minst 1 ggn/år tömma och fylla upp hydroforen för att få en tillräckligt stor luftkudde. (Jag hade en toppventil, men den gick sönder och jag har inte bytt den än...)
Ju större luftkudde desto mer sällan behöver pumpen gå. När min toppventil gick sönder så pyste luften sakta ut där och jag hade exakt samma beteende på min pumpanläggning som du har nu.

Det andra som kan hända är om back-/bottenventilen går sönder el det fastnar en sten i den. Då slår pumpen på och av kontinuerligt. Den bygger upp trycket, stänger av, vattnet forsar ut tillbaka i brunnen, pumpen slår på igen, osv om och om igen.
 
Hmm ok jag har inte gjort nått med detta sedan jag köpte 2008 och vem vet hur läget va då... Sitter det alltså en luftkudde i tanken som typ ett bildäck eller fyller man bara luft i tanken ?
 
Det ser ut på bilden som du har en likadan gammal hydrofor som vi. Det är då bara en trycktank där vattnet är i nedre halvan och luftkudden i den övre. Inga "innerslangar" finns. Så det är bara att trycka in luft i toppen. Lämpligt är att tappa ur vatten genom kran el spola i toa, dvs få ner trycket innan luftpåfyllning. Det behöver nog göras flera ggr under påfyllningen om det är helt tomt på luft. Det ser du på tryckmätaren. Dessutom går det fortare och enklare att trycka in luft vid lägre tryck. Samt att vattenledningarna inte klarar hur mycket tryck som helst.
 
Men är det inte bara att stänga av borrhålspumpen, vips sjunker trycket och så vips är det bara att tanka på luft. Hur vet jag hur mycket luft som ska fyllas??

För att kolla om det är så att det är backventilen som orsakar problemet borde man väll bara kunna se om trycket trillar ner till 1bar om man stänger av allt???
 
Visst står det en hydrofor där :). Tittade väl snabbt på bilden...

Arne999 skrev:
Men är det inte bara att stänga av borrhålspumpen, vips sjunker trycket och så vips är det bara att tanka på luft. Hur vet jag hur mycket luft som ska fyllas??
Tänk att du måste skapa plats i hydroforen för att få plats med en luftkudde värd namnet. Nu är antagligen hela hydroforen vattenfylld. Börjar du trycka i luft så kommer du snabbt få väldigt högt tryck eftersom vattnet inte kommer någonstans. Du behöver tappa ur en del vatten ur hydroforen först/eller samtidigt som du fyller på luft, precis som oldboy skriver. Nu har vi hydropress så lite sämre på hydroforer men jag tror att ca 2/3 till hälften av hydroforen bör vara luft. Trycker på luftkudden bör inte vara högre än tillslagstrycket för tryckströmbrytaren.

Arne999 skrev:
För att kolla om det är så att det är backventilen som orsakar problemet borde man väll bara kunna se om trycket trillar ner till 1bar om man stänger av allt???
Inte haft detta problem men spontant tycker jag att det borde funka för att ställa diagnos. För att en trasig backventil ska kunna släppa ut vatten krävs ju dock att det kan komma in luft i systemet istället för det vatten som rinner tillbaka ner i brunnen.
 
kulle
Ser lite annorlunda ut på din hydrofortank, dels har du en kulventil med slang kopplad på toppen var går den slangen?
sen har du någon grunka utanpå där det normalt sitter en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/tillbehorspaket-galv-hydrofor/
annars tror jag oxå precis som andra har sagt att du har för liten eller ingen luftkudde alls i hydrofortanken.
 
Vatten in från borrhålet och slang från en kompressor för att fälla ut järnet går in på toppen det är vad jag tror iaf
 
Ser ut som något liknande som mina föräldrar har. De har en kompressor som trycker in luft i hydroforen samtidigt som pumpen fyller på med vatten. Kompressorn ska dels hålla tillräckligt med luft i hydroforen men också se till så att järn fälls ut för att kunna filtreras ut på något sätt. De har också den grunka som jag antar att kulle pratar om (en blank burk med ett svart plastsak på). Den ska se till så att man inte får för mycket luft i hydroforen av kompressorn. Tror att tanken är att den ska hålla luftnivån på samma höjd i hydroforen som den är monterad på. Antar att den ska täta när den släppt ut tillräckligt med luft så att vattnet kommer in i den. Mina föräldrar har problem med denna enhet och måste göra rent den ibland, tror också de fått byta den åtminstone en gång. Inte säker på hur man gör men skulle iaf tippa att det är detta som är problemet. Alternativt så är det problem med kompressorn som ska trycka in luft i toppen av hydroforen. Borde vara lätt att se om kompressorn går som den ska när pumpen går (mina förädrars kompressor är iaf rejält högljudd). Fungerar detta så är det nog strul med "grunkan". Kanske någon annan här som vet vad den heter?

/Ola E.
 
Kompressorn startar när borrhålspumpen går igång. Om den hinner göra nån nytta vet jag inte då trycket byggs upp på nån sekund :) Vill minnas att allt starta betydligt mer sällan förr i tiden och att på cykeln då vara betydligt längre. Nu är det ju som sagt på 1sek av 10 sek (hela tiden). Tidigare på 20sek av läänge även när man tappa vatten.

Tilläggas att det är en sommarstuga så vattnet är avstängt stora delar av året. Kan även tilläggas att jag precis bytte ut varmvattenberedaren som siter alldeles brevid tanken och jag tömde då troligen ut det mesta av vattnet i systemet. Det är efter detta byte som jag inbillar mig att det har blivit konstigt
 
Du behöver nog följa instruktionerna från tidigare inlägg för att få in luft i hydroforen men du kan behöva hålla koll på att det inte är fel på "grunkan" då luften annars riskerar att försvinna snabbt igen. Om det går att stänga av borrhålspumpen utan att stänga av kompressorn så kan du ju använda den för att påskynda påfyllning av luft istället för att behöva tömma hela hydroforen på vatten. Jag antar att det inte finns någon extern koppling för "vanlig" kompressor som annars brukar användas för att fylla luft då du har en dedikerad kompressor för att hålla rätt luftnivå i hydroforen.

/Ola E.
 
kulle
Arne999 skrev:
Vatten in från borrhålet och slang från en kompressor för att fälla ut järnet går in på toppen det är vad jag tror iaf
Har ingen erfarenhet av den uppsättningen du har, men om järnet fälls ut i hydrofortanken borde den nog rengöras med jämna mellanrum.
Tryckströmbrytaren var sitter den ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.